:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
یک کارشناس منابع آبی:

طرح‌های بلندمدت تامین آب در کشور امیدوارکننده نیست

کارشناس منابع آبی، با بیان اینکه طرح‌های بلندمدت تامین آب در کشور چندان امیدوارکننده نیست اضافه کرد: بهترین راه برای رویارویی با این شرایط همان تغییر و اصلاح الگوی مصرف و مدیریت منابع است.
کد خبر: ۱۱۶۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
اقتصادگردان- نادر قدس اظهار کرد: تنها با فرهنگ‌سازی در این زمینه است که می‌توانیم به بهبود شرایط در کشور و خصوصا استان‌های کویری کمک کنیم.

معاون بهره‌برداری آب‌وفاضلاب شهری استان سمنان به نقش مهم رسانه‌ها در فرهنگسازی اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها بیش از هر نهاد دیگری می‌توانند به اصلاح الگوی مصرف در ایران و عبور از شرایط ناشی از خشکسالی‌های اخیر کمک کنند.

وی از تغییر رفتار بارش‌ها از برف به باران به عنوان یکی از مهمترین دلایل کاهش دبی چشمه‌ها و قنوات و عدم تغذیه سفره‌های زیرزمینی نام برد و گفت: تغییرات اقلیمی، کاهش هر ساله میزان بارندگی و افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق کویری هر ساله به بدتر شدن وضعیت سفره‌های زیرزمینی انجامیده و این در حالی است که با افزایش دما نیاز آبی نیز روند افزایشی می‌یابد و این مهم در مناطق کویری بیش از دیگر مناطق است.

وی با اشاره به کویری بودن استان سمنان گفت: به دلیل دمای بالا و نیاز آبی بیشتر سرانه مصرف آب در استان‌های کویری و از جمله استان سمنان بالاتر از دیگر نقاط است چرا که علاوه بر رشد هرساله دمای هوا در این مناطق، میزان رطوبت هوا نیز کاهش یافته و همین نیاز آبی شهروندان را بیشتر می‌کند.

قدس با بیان اینکه با انجام یک سری اقدامات ساده می‌توان میزان مصرف را تا حد زیادی کاهش داد اظهار کرد: به‌طور مثال میزان مصرف آب کولرهای آبی تنها با نصب یک سایبان حداقل 20 درصد کاهش می‌یابد و یا با نصب یک ترمستات در کولر می‌توان میزان مصرف کولر را 8 درصد کاهش داد.

وی از نصب شیرهای کاهنده به‌عنوان یک راهکار موثر دیگر در مصرف بهینه آب نام برد و افزود: نصب سرشیرهای کاهنده می‌توانند میزان مصرف آب را تا 45درصد کاهش دهند.

وی با بیان اینکه خرید سرشیرهای کاهنده هزینه بسیار کمی دارد گفت: می‌توان از همان لوله‌ها و شیرهای قدیمی استفاده و تنها سرشیرهای کاهنده را بر روی آنها نصب کرد. همین کار می‌تواند مصرف نهایی آب شهروندان را تا 25درصد کاهش دهد.