:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ارزش 528 میلیارد تومانی معاملات

افزایش 10 هزار واحدی شاخص بورس در 4 روز معاملاتی

در معاملات روز سه‌شنبه بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بازار با افزایش یک هزارو 970 واحدی توانست تا نیمه کانال 106000 واحدی پیش‌ برود. در همین حال با نگاهی به روند معاملاتی طی 4روز اخیر مشاهده می‌شود که دماسنج بازار سهام در این مدت بیش از 10000واحد افزایش (معادل 10.5درصد رشد) را تجربه کرده که این میزان جهش در تاریخ بورس کشور در چنین بازه زمانی بی‌سابقه بوده است
کد خبر: ۱۱۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
اقتصاد گردان - از طرفی در کنار رشد پارامتر‌‌های بزرگ و تاثیر‌گذار در بازار سرمایه آمار‌‌های منتشر شده از تغییرات قیمتی در بازار‌های موازی نشان از عدم افزایش و ثبات در نرخ‌ها دارد. به هر حال داغ شدن فضای خرید و فروش سهام در تالار شیشه‌یی، حرکت نقدینگی به سمت تقاضای سهام و تداوم صعود شاخص‌های بورسی تا جایی ادامه پیدا کرد که در دومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بر چگونگی تداوم حمایت از بازار سرمایه و بورس تاکید شد.

 ارزش 528 میلیارد تومانی معاملات

بر اساس این گزارش در معاملات دیروز سرمایه‌گذاران بورسی بیش از 2میلیارد برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر ۵۲۸میلیارد تومان بود. این در حالی است که در بازار روز سه‌شنبه نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه، تاپیکو، گسترش نفت و گاز پارسیان، چادرملو، گل‌گهر و سرمایه‌گذاری امید با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را ثبت کردند. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب یک هزار و ۹۰۲ واحد و یک هزار و ۵۴۰ واحد صعودی شدند. بر این اساس برترین گروه‌های صنعتی بازار نیز با بیشترین رشد حجم و ارزش معاملات متعلق به صنایع فلزات اساسی، شیمیایی و کانه فلزی بود. افزون بر این صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای ملی مس، تولید مواد اولیه دارو پخش، معدنی و صنعتی صبانور، فنرسازی خاور، کارت اعتباری کیش، پرداخت الکترونیک سامان کیش و کشاورزی و دامپروری مگسال بود. در مقابل نمادهای ایران خودرو دیزل، داروسازی زهراوی، کاشی پارس، سیمان کردستان، درخشان تهران، داده‌پردازی ایران و حمل و نفت پتروشیمی با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. علاوه بر این سرمایه‌گذاران بورسی دیروز برای خرید سهام پرداخت الکترونیک سامان کیش، سرمایه‌گذاری امید، چادرملو، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، کارت اعتباری ایران کیش، بورس اوراق بهادار تهران و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل اوراق مشارکت رایان سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق صکوک سایپا با بیشترین عرضه‌ها و طولانی‌ترین صف‌های فروش به کار خود پایان دادند. در بازار دیروز ملی مس با معامله بیش از ۱۶۳میلیون سهم به ارزش ۵۶۹میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.

 فرابورس در رقم 1213 واحد

از سوی دیگر شاخص کل فرابورس ایران در معاملات دیروز شاهد ثبت رکوردی جدید بود و آیفکس با نزدیک به یک‌درصد رشد و تجربه افزایش بیش از 11 واحدی، بالاتر از ارتفاع تاریخی 1213واحدی قرار گرفت. بر این اساس در روزی که گذشت در بازار‌های 9‌گانه فرابورس بیش از 565 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 3 هزار و 279 میلیارد ریال در نزدیک به 56 هزار نوبت دست ‌به دست شد که نسبت به روز معاملاتی ماقبل از کاهش حجم دادوستدها در مقابل افزایش ارزش آن حکایت داشت. همچنین از این میزان معامله نیز خرید و فروش بیش از 390 میلیون سهم به ارزش بیش از 997میلیارد ریال به بازار اول و دوم تعلق داشت که سهامی ذوب‌آهن در ادامه روز‌های مثبت خود و در حالی که با افزایش قیمت مواجه بود، دیروز با حجم معاملاتی 189.5میلیون سهمی به ارزش بیش از 213.5میلیارد ریال با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر قرار گرفت. افزون بر این در روزی که گذشت بیش از 156 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 308میلیارد ریال در سه تابلو معاملاتی بازار پایه جابه‌جا شد که قریب به اتفاق این معاملات متعلق به تابلو ب بازار پایه بود. از سوی دیگر روز سه‌شنبه در بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد جا‌به‌جایی نزدیک به 2میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از یک هزار و 658میلیارد ریال بودیم و «سخاب7» با جا‌به‌جایی بیش از 421هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 358میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش را در معاملات اوراق با درآمد ثابت به خود اختصاص داد. شایان ذکر است که تقریبا 99درصد از معاملات این اوراق که با افزایش قیمت اندکی نیز روبه‌رو بود توسط حقوقی‌ها صورت گرفته است. همچنین طی اطلاعیه‌یی که از سوی مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس منتشر شد، امروز چهارشنبه در بازار ابزار‌های نوین مالی عرضه اولیه 10میلیون ورقه «اخزا622» با تاریخ سررسید بیست و سوم مردادماه 98 انجام خواهد شد. از طرف دیگر دیروز نماد «اعتماد» با حجم معاملاتی نزدیک به 10 میلیونی در میان صندوق‌های قابل معامله (ETF) در صدر ایستاد و بیش از نیمی از حجم کل معاملات این صندوق‌ها را به خود اختصاص داد. ارزش کل معاملات ETF نیز به بیش از 262میلیارد ریال رسید. بر اساس این گزارش در تابلو تسهیلات مسکن فرابورس نیز دیروز معاملات تسه‌ها در بازه قیمتی حدود 674 تا 701هزار ریالی پیگیری شد و به تغییر مالکیت بیش از 75.5 هزار ورقه تسه با ارزش بیش از 52.5میلیارد ریال انجامید که امتیاز تسهیلات مسکن آبان 96 با بیشترین حجم و ارزش در صدر معاملات این تابلو قرار گرفت و تسه فروردین 97 بیشترین قیمت را از آن خود کرد.