:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

پیامک‌های مزاحم همچنان ارسال می‌شود

با وجود اینکه سرویس پیام کوتاه تلفن همراه بیشتر از ۳ سال است که محبوبیت خود را در بین مشترکان موبایل از دست داده اما همچنان پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته که وقت و بی‌وقت به گوشی مشترکان ارسال می‌شود، خاطره استفاده از این پیام رسان را در ذهن‌ها زنده نگه می‌دارد
کد خبر: ۱۱۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
اقتصاد گردان -  معضل پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته و در پی آن مزاحمت‌هایی که از طرف این پیامک‌ها برای مشترکان ایجاد می‌شود، سابقه‌یی چندین ساله دارد و با وجود اینکه بارها راهکارهایی برای ساماندهی و حل این مشکل از سوی مسوولان، تعریف و اجرا شده، اما شواهد نشان می‌دهد که این موضوع هنوز ساماندهی نشده و مشکلات کماکان باقی است.

در پی اعتراض مشترکان نسبت به دریافت پیامک‌ تبلیغاتی ناخواسته، وزیر ارتباطات در صفحه توییتر خود به این اعتراضات پاسخ داد.

ارسال پیامک‌ تبلیغاتی ناخواسته همچنان موجبات نارضایتی کاربران را فراهم می‌کند و با وجود وعده و وعیدهای داده ‌شده برای حل این معضل، هنوز هیچ اتفاقی درراستای جلوگیری از آن صورت نگرفته است.

شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۳ با تصویب آیین‌نامه «ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده»، ۳ نهاد وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی را متولی این موضوع قرار داد؛ اما با وجود اقدامات صورت‌گرفته در این باره، همچنان پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته معضلی برای مشترکان موبایل محسوب می‌شود.

دریافت پیامک‌ تبلیغاتی وقت و بی‌وقت، عدم رعایت حقوق شهروندی و عدم کارایی سامانه پیامکی لغو دریافت (با وجود اعلام چندین‌باره درخواست از سوی مشترکان)، عدم نظارت بر اپراتورهای ارزش افزوده (VAS) و دریافت ناخواسته نوتیفیکیشن‌ برای شرکت در مسابقات، پیامک‌های دروغین نصب رایگان اپلیکیشن و هزینه‌یی که مشترک متحمل می‌شود، از جمله مواردی هستند که از سوی کاربران در صفحه شخصی وزیر ارتباطات مطرح شده است.

به همین دلیل برخی مشترکان تلفن همراه، مشکلات ناشی ازدریافت گاه و بیگاه این‌گونه پیامک‌ها را از طریق شبکه اجتماعی توییتر به وزیر ارتباطات اعلام کردند.

این کاربران خواستار حل این مشکل شده‌اند و معتقدند که تاخیر در آگاه کردن مردم از خدمات ارزش افزوده پیامکی به بهانه ایجاد سامانه‌یی که وزیر ارتباطات چندی است قول آن را داده، تنها درآمد میلیاردی غیر مشروع برای اپراتورها به همراه دارد. در پاسخ به این مشکلات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه در حذف مزاحمت‌های پیامکی برخی اقدامات از گذشته انجام شده است، گفت: به رسمیت نشناختن تبلیغات پیامکی برای مشاغل کوچک و در کنار آن حضور سودجویان همیشه فعال، عوامل رشد بازار خاکستری پیامک‌های تبلیغاتی است. به اعتقاد کارشناسان شرایط نامناسب فعلی با برنامه تصویب‌شده از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بهبود خواهد یافت.

جهرمی با تاکید بر اینکه شفاف‌سازی خدمات ارزش افزوده پیامکی، گامی مهم در جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌ها شمرده می‌شود، اعلام کرد که در ماده ۲-۲ مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. وی با بیان اینکه راهکار اصلی حل این معضل، شفاف‌سازی است، گفت: سامانه موردنظر در حال پیاده‌سازی است؛ البته در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، لزوم شفاف‌سازی سرویس‌های ارزش افزوده برای مشترکان مورد تاکید قرار گرفته و مهلتی برای اقدام اپراتورها درنظر گرفته شده است. از سازمان تنظیم مقررات خواستم به موضوعات مربوط به کلاهبرداری‌های دیجیتال و ترغیب کاربران به نصب اپلیکیشن، رسیدگی کند.

گفتنی است در مهرماه سامانه پیامک‌های تبلیغاتی که برای مشترکان مزاحمت ایجاد می‌کنند راه‌اندازی شد و وزیر ارتباطات اعلام کرد: در این طرح باید مشترکان شماره ارسال‌کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند که البته این پیامک و ارائه گزارش، هزینه‌یی برای مشترکان دربرنخواهد داشت. پس از آن براساس مکانیسم‌های درنظر گرفته شده شماره اعلام شده از سوی مشترک تحلیل و شناسایی می‌شود که آیا این پیامک تبلیغی و مزاحم بوده یا خیر.

آذری‌جرمی خاطرنشان کرد: در این سامانه از سیستم پردازش هوشمند و سیستم صورت‌حساب اپراتورهای تلفن همراه (بیلینگ) استفاده شده و شماره‌هایی که مزاحمت آنها احراز شود مسدود خواهد شد همچنین به مشترک نتیجه کار گزارش دهی خواهد شد.

این درحالی است که آیین‌نامه مقررات‌گذاری شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی نیز تدوین شد و آذری جهرمی همچنین از تدوین آیین‌نامه مقررات‌گذاری فعالیت شبکه‌های پیام رسان موبایلی خبر داد و گفت مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات ملزم به تدوین آیین‌نامه مقرراتی برای فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان موبایل در کشور شده بود. در راستای تدوین این آیین‌نامه و راه‌اندازی سامانه این انتظار می‌رفت تا پیامک‌های تبلیغاتی کاهش پیدا کند ولی همچنان کاربران وقت و بی‌وقت درگیر پیامک‌های تبلیغاتی هستند و حتی برخی از این پیامک‌ها به‌طور واضح و دقیق اسم و مشخصات کاربر را می‌داند و در اینجا است که بحث فروش اطلاعات کاربران بیش از پیش قوت می‌گیرد، ‌مساله‌یی که اپراتورها آن را قبول ندارند ولی در برهه‌یی از زمان مشخص شد که اطلاعات کاربران به برخی شرکت‌های تبلیغاتی فروخته می‌شود و وزیر ارتباطات این مساله را علنی کرد و با اپراتورهای متخلف نیز برخورد شد. در هر صورت به نظر می‌رسد هنوز پیامک‌های تبلیغاتی برای کاربران ارسال می‌شود و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف هم نتوانسته مانع قطع این پیامک‌ها شود.