:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
ايران در مورد احتمال مصالحه با عربستان بدبین نیست

زنگنه تصمیم اوپک را مورد تائید ایران دانست/ اوپک به توافق نزدیک شد / مصالحه زنگنه با ساير وزراي اوپك

شب گذشته زنگنه با ترک نشست وزرا گفته بود که برای افزایش تولید متقاعد نشده است.اما وی امروز موضع خود را تغییر داد و اکنون در حال همکاری برای توافق نهایی است. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات گفت: «ما هرآنچه ساخته ایم را خراب نمی کنیم.» وزیر نفت ایران پس از نشست دو جانبه با عربستان گفت، نشست خوبی با همتای سعودیش داشته و در مورد احتمال مصالحه بدبین نیست
کد خبر: ۱۱۶۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶

اقتصاد گردان -  بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از پایان نشست یک‌صد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک تصمیم اعضاء برای پایبندی به بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک را مورد تائید ایران دانست.
زنگنه در جمع خبرنگاران اظهار داشت که در نشست امروز اوپک تأکید شد که بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک 100 درصد اجرایی شود.'یعنی به اعضا توصیه شد که تعهد به کاهش بیش از 100 درصد از بازار را حذف کنند '
وی افزود: اینکه ترجمه این در عمل چه می‌شود بحث دیگری است که یکسری اعضا کمتر از سهمیه‌شان تولید کردند می‌توانند تولید کنند، اعضاء غیر اوپک هم فردا در این باره تصمیم می گیرد اما بحث ما اوپک بود .
وزیر نفت کشورمان گفت: این همان طرحی بود که از ابتدای ورودم به وین مطرح کردم و خوشبختانه همان شد.
زنگنه اضافه کرد که افزایش تولید نفت از ماه جولای اجرایی خواهد شد.
وزرای شرکت کننده در یکصد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک به بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک که بر اساس آن تا پایان سال 2018 روزانه1.8 میلیون بشکه کم می شد، پایبند ماندند.
این توافق بدین معناست که میزان پایبندی کشورها به کاهش تولید نفت که در مقاطعی از 100 درصد تجاوز کرده بود، به یکصد درصد می‌رسد.
بدین ترتیب در حدود یک میلیون بشکه می تواند به بازار نفت اضافه شود. 
برخی کارشناسان می گویند که این توافق می تواند به صورت عملی بین 400 تا 600 هزار بشکه وارد بازار کند. 
اعضای اوپک درنشست سی‌ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) تصمیم گرفتند تولید خود را به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند؛ این تصمیم که از ژانویه 2017 به اجرا درآمد، در نشست‌های بعدی این سازمان تمدید شد.
وزیر نفت عربستان نیز پس از این نشست از توافق برای افزایش یک میلیون بشکه نفت در روز خبر داد.
نشست وزرای نفت و انرژی اوپک روز جمعه با شرکت بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در وین برگزار شد.

به گزارش بلومبرگ، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، گفت: نشست خوبی با همتای سعودی خود داشته و در مورد احتمال مصالحه بدبین نیست.

زنگنه به خبرنگاران گفت: «ما مذاکرات خوبی داشتیم، بر سر برخی اصول برای مصالحه با یکدیگر در نشست توافق کردیم... آنها در حال نوشتن متنی برای نهایی کردن ساختار هستند... اما هیچ کدام از وزرا در مورد جزئیات این توافق چیزی نگفتند.»

دیگر وزرا نظیر نمایندگان الجزایر، امارات، عراق و ونزوئلا اعلام کرد: در مورد یک توافق خوش بین هستند.

سازمان کشورهای عضو برای هر تغییری در سیاستش به اجماع آرا احتیاج دارد و این بدان معناست که ایران به تنهایی می‌تواند هرگونه توافقی را وتو کند.

شب گذشته زنگنه با ترک نشست وزرا گفته بود که برای افزایش تولید متقاعد نشده است. اما وی امروز موضع خود را تغییر داد و اکنون در حال همکاری برای توافق نهایی است. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات گفت: «ما هرآنچه ساخته ایم را خراب نمی کنیم.»



توصیه کمیته‌ نظارتی اوپک برای افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد کمیته‌ نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک که متشکل از شش کشور است، افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز را توصیه خواهد کرد.

به‌ گزارش پلاتس، اما وزیر انرژی عربستان سعودی توضیح نداد این افزایش تولید چگونه میان ۲۴ کشوری که در توافق کاهش تولید مشارکت کرده‌اند، تقسیم خواهد شد.

 فالح پس از دیدار کمیته که پنج ساعت طول کشید، گفت‌: طبیعتا افزایش تولید به صورت تدریجی صورت خواهد گرفت. کشورهای معدودی می‌توانند به این کار اقدام کنند.  تصور می‌کنم چند هفته‌ طول خواهد کشید تا این حجم اضافی وارد بازار شود؛ بنابراین انتظار ندارم که بازار شوکه شود.

اوپک و ۱۰ کشور تولیدکننده خارج از این سازمان شامل روسیه، سرگرم اجرای توافقی برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۸  میلیون بشکه در روز هستند، اما در مواجهه با نگرانی کشورهای مصرف کننده بزرگ نسبت به بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها، عربستان سعودی و روسیه اعلام کرده‌اند محدودیت تولید را برای جبران هر گونه شکاف در عرضه تسهیل خواهند کرد؛ اما ایران با افزایش سهمیه‌های تولید مخالف بوده و اصرار دارد که اعضا نباید سهم بازار کشورهای دیگر را غصب کنند.

بیژن زنگنه - وزیر نفت ایران - با وجود این که به دیدار کمیته‌ نظارتی اوپک و غیراوپک دعوت شده بود، پس از یک ساعت از آن خارج شد.

فالح در  اظهاراتی را که در ابتدای دیدار کمیته‌ نظارتی داشت، گفت‌: پیش‌بینی می‌کنم  کمبود عرضه به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز در ماه‌های آینده ایجاد شود و ائتلاف اوپک و غیراوپک برای جلوگیری از افزایش قیمتی که به تقاضا لطمه خواهد زد، باید به این مساله رسیدگی کند.

فالح پیش‌بینی کرد که تقاضا در نیمه دوم سال دو میلیون بشکه در روز بالاتر از نیمه اول خواهد بود. در این بین تولید اوپک و غیر اوپک ۲.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که یک میلیون بشکه در روز بالاتر از میزانی بود که در ابتدا هدف گذاری شده بود.


موافقت اعضا با افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید

نشست ١٧٤اوپک که ساعاتی پیش با حضور سران هیئت‌های کشورهای عضو و دبیرکل اوپک آغاز شده بود با تمدید تعهد کاهش تولید و افزایش یک میلیون بشکه‌ای عرضه به بازار با هدف پایبندی صد درصد اعضا به تعهد، به جای پایبندی ١٥٠درصدی به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، بر اساس توافق همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، کاهش در مجموع روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای (یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه کشورهای غیرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۱۳۹۵) تصمیم گرفته بودند میزان تولید خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند که این توافق در نشست امروز تا پایان نوامبر ۲۰۱۸ تمدید شد.
از سوی دیگر اعضای اوپک و غیر اوپک در ماه‌های گذشته یک میلیون بیشتر از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند. به عبارت دیگر به جای یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که اکنون میزان تعهد و پایبندی آنها حدود ۱۵۰ درصد است.

بنابر تصمیم نشست ۱۷۴ اعضای اوپک،  آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته (به غیر از نیجریه، لیبی و ایران)  و بیش از میزان تعهد خود کاهش تولید داده‌اند، براساس سهم تعیین شده خود تولید خواهند کرد؛ به گونه‌ای که در این شرایط میزان پایبندی مجموع اعضای اوپک کاهش می‌یابد و به رقم به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

در صورت عملی شدن این تصمیم، در عمل روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر وارد بازارهای جهانی خواهد شد که این به معنای افزایش تولید نیست و تنها به منزله پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق همکاری اوپک و غیراوپک است. در همین حال ممکن است امکان روانه شدن همه این یک میلیون بشکه به بازار وجود نداشته باشد و میزان کمتری وارد بازار شود.

همچنین مقرر شد اگر یکی از اعضای حاضر در این توافق کاهش تولید قابل توجهی داشته باشد، برای جبران این کاهش تولید، با آن کشور مذاکره و در صورت توافق طرف‌ها، جبران این کاستی انجام شود.