:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مشاور اقتصادی رییس جمهور

لزوم انجام اصلاحات اقتصادی/ افزایش بهره وری در دستور کار

مشاور اقتصادی رییس جمهور بر لزوم افزایش بهره وری اقتصادی تاکید و استفاده از شرایط به منظور انجام اصلاحات اقتصادی را مطرح کرد.در سال‌های ۶۵ و ۶۶ قانون پیمان ارزی برقرار بود که پیشنهاد شد صادرکنندگان بتوانند برگه‌ها را مبادله کنند که بر اثر این اقدام نرخ ارز شناور شد و در نتیجه در آمار صادرات غیر نفتی در کوران جنگ گشایشی ایجاد شد.
کد خبر: ۱۱۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
اقتصاد گردان - مسعود نیلی در پنل تخصصی ساختار مالی دولت و ثبات پولی و مالی در بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی درباره وضعیت بودجه دولت و پایداری مالی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و بحث تحریم‌ها اظهار داشت: قاعدتا منابع بودجه از بخش خارجی کاهش پیدا می کند که برای مقابله با این مشکل باید بهره‌وری اقتصادی را بالا ببریم و همچنین از این شرایط استفاده کنیم تا اصلاحات را در اقتصاد ایجاد کنیم.

وی افزود: درآمد ارزی کشور در دوران جنگ کمتر از ۱۰ میلیارد دلار بود که در آن زمان سازمان برنامه و بازی برنامه‌ای را تدوین کرد که آزادی عمل در سازوکار صادرات غیر نفتی به وجود آورد.
نیلی ادامه داد: این رویکرد تا سال ۶۶ ادامه یافت و از سال ۶۷ سیاست عوض شد و دولت سیاست‌های کنترلی شدیدی را در نظر گرفت که دوام نیاورد و سال ۶۷ بدترین عملکرد اقتصادی دولت بود.

مشاور اقتصادی رییس جمهور تصریح کرد: در سال‌های ۶۵ و ۶۶ قانون پیمان ارزی برقرار بود که پیشنهاد شد صادرکنندگان بتوانند برگه‌ها را مبادله کنند که بر اثر این اقدام نرخ ارز شناور شد و در نتیجه در آمار صادرات غیر نفتی در کوران جنگ گشایشی ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نیز در معرض انتخاب هستیم که با سیاست‌های کنترلی عدم تعادل‌ها را کنترل کنیم یا از این شرایط برای اصلاح اقتصاد استفاده کنیم که محور اصلی در این میان بودجه دولت است.