:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

قیمت مسکن به حالت قبل باز‌ نمی‌گردد

فردین یزدانی، مدیر علمی طرح جامع مسکن با تاکید بر اینکه دو تفاوت میان رشد قیمت مسکن سال گذشته با سال جاری وجود دارد و بعید است قیمت‌ها به حالت قبل بازگردد، گفت: رشد قیمت مسکن در سال گذشته به دلیل رشد تقاضا، بالا رفتن قدرت خرید و رونق مسکن بعد از 5 سال رکود بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵
اقتصادگردان- یزدانی افزود: افزایش قیمت مسکن در ماه گذشته را اگر بخواهیم با افرایش قیمت مسکن در سال گذشته مورد بررسی قرار دهیم باید بگویم که افزایش قیمت مسکن تا حدودی طبیعی است اما افزایش قیمت مسکن در ماه گذشته تا حدودی غیرطبیعی بود که ناشی از اثرات سیاست‌های خارجی‌، تحریم و نوسانات نرخ ارز بوده است. او درباره رشد قیمت مسکن تصریح کرد: اقتصاد را اگر دو بخش کنیم یک بخش مبادله‌یی و بخش دیگر غیرمبادله‌یی است، حجم نقدینگی متاسفانه به هر دلیلی کنترل نشد و بخشی از این نقدینگی وارد بخش مبادله‌یی شد و قسمتی از آن هم وارد بخش غیرمبادله‌یی که مسکن و مستغلات باشد، شد.

این کارشناس ارشد بخش مسکن اضافه کرد: اگر راه بخش مبادله‌یی کند شود آن سرمایه‌یی که وجود دارد، وارد بخش غیرمبادله‌یی می‌شود بنابراین افزایش قیمت مسکن در یکی دو ماه اخیر ناشی از تحولاتی است که در روابط بین‌الملل رخ داده است که پیامد آن نوسانات ارز و محدود شدن بخش مبادله‌یی است یعنی ورود بخشی از آن سرمایه‌ها به بخش مستغلات و مسکن است که باعث رشد قیمت‌ها می‌شود.

یزدانی گفت: افزایش یکی دو ماهه اخیر در مسکن را می‌توان ناشی از همین پیامدهای بین‌المللی و رشد نرخ ارز و محدود شدن بخش مبادله‌یی دانست اما سایر افزایش قیمت‌ها مثل افزایش قیمت مسکن در سال گذشته را می‌توان ناشی از کاهش هزینه و افزایش تقاضا دانست که البته تا حدودی این رشد قیمت مسکن که ناشی از افزایش تقاضای موثر و بالا رفتن قدرت خرید بود باید طبیعی دانست. مدیر علمی طرح جامع مسکن درباره احتمال بازگشت قیمت مسکن به قیمت‌های قبلی اظهار کرد: تصور نمی‌کنم این بازگشت قیمت‌ها رخ دهد چراکه وقتی قیمت‌ها افزایش یافت، سخت است که مجددا به قیمت‌های قبل برگردد. یزدانی درباره تعادل میان عرضه و تقاضا گفت: برآورد طرح جامع مسکن دست بالا گرفته نشده و اینکه به هر حال تولید مسکن به پیش‌بینی طرح جامع نرسیده است، یک بخش مهمی از آن مربوط به این است که تخریب و نوسازی بافت‌های فرسوده صورت نگرفته است.

او ادامه داد: وجود 10درصد خانه خالی طبیعی نیست یعنی وجود 2.5میلیون مسکن خالی از سکنه غیرطبیعی است. به گفته مدیر علمی طرح جامع مسکن دریافت مالیات از خانه‌های خالی برای کل بخش بازار صرف‌ نظر از این تغییرات قیمت، اثرات مفیدی دارد و اگر اجرایی می‌شد روی تقسیم سرمایه، روی واحدهای لوکس و اقشار متوسط می‌توانست موثر باشد. یزدانی اظهار کرد: دریافت مالیات از خانه‌های خالی الزاما روی کنترل قیمت‌ها نمی‌تواند موفق باشد اما آثار مثبت دیگری می‌تواند داشته باشد یعنی اگر بازار مسکن تهران را بین واحدهای لوکس و واحدهای متوسط تقسیم کنید یک بخش از سرمایه بدون هیچ دلیلی وارد واحدهای لوکس شده و عقیم شده است بنابراین می‌توانست از سودآوری آنجا کم کند و وارد تولید واحدهایی شود که نیاز مصرفی مردم است و به این بخش کمک کند.