:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
نماینده ایران در هیئت عامل اوپک:

اعضای اوپک طرح عربستان را وتو می‌کنند

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک اعلام کرد سه عضو این سازمان، طرح پیشنهادی عربستان برای افزایش تولید را وتو می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
اقتصادگردان- ایران اعلام کرد این کشور به همراه ونزوئلا و عراق پیشنهاد افزایش تولید نفت را که مورد حمایت عربستان و روسیه است، در نشست این هفته اوپک وتو می‌کنند.

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک، گفت: سه عضو بنیانگذار اوپک این طرح را متوقف می‌کنند؛ اگر عربستان و روسیه می‌خواهند تولید نفت را افزایش دهند، این نیازمند اجماع است و اگر آنها می‌خواهند به تنهایی عمل کنند، نقض توافق همکاری به شمار می‌آید.

به گفته برخی منابع، عربستان اکنون پیشنهادهای گوناگون درباره افزایش تولید روزانه اوپک به میزان ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز را مطرح کرده است.

کاظم‌پور اردبیلی گفت: ما به برادرانمان در اوپک و روسیه می‌گوییم که لازم نیست ترامپ را خشنود کنیم که دو کشور بنیانگذار اوپک و همچنین روسیه را تحریم کرده است؛ ما کشورهای دارای حاکمیت هستیم که بر اساس مسئولیت‌ها و ارزش‌های خود عمل می‌کنیم؛ همه جهان باید در برابر این رفتارهای متکبرانه بایستد و این اتفاق خواهد افتاد.

وی همچنین اعلام کرد با این که هیچ تغییری در بنیادهای بازار نفت روی نداده، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی با شتاب سخنی متفاوت ابراز کرده‌اند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک افزود: عرضه نفت در بازار مطلوب است و اوپک باید به تصمیم خود تا پایان سال جاری میلادی پایبند باشد؛ مطمئن هستیم که بسیاری از اعضای اوپک همین حس را دارند و رفتاری مشابه خواهند داشت.