:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

بحران آب تهران جدی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از قیمت پایین آب شرب در ایران انتقاد و خاطرنشان کرد: در دنیا به چاه‌های آب همانند چاه نفت نگریسته می‌شود، اما در ایران قیمت هر لیتر آب شرب شهری سه ریال بوده و ایران در زمره کشورهای با قیمت پایین خدمات آبفا قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
اقتصادگردان- محمد پرورش در نشست علمی گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارها که دیروز در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه شاید ریشه اصلی گرد و غبار در بحث آب باشد، گفت: امروز موضوع آب در ایران به یک ابرچالش تبدیل شده است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد استراتژی هماهنگ بین بخشی برای مدیریت بحران آب خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد آب کشور در استان تهران تولید می‌شود که یک درصد از سطح خاک کشور را دارد. بنابراین برنامه‌ریزی برای مدیریت آب شرب تهران می‌تواند برای کشور به یک مدل تبدیل شود.

پرورش در خصوص سرانه آب بیان کرد: سرانه آب جهان برای هر نفر در سال 6هزار مترمکعب است، این سرانه در ایران هزار تا هزار و ۲۰۰ و در تهران ۳۳۰ مترمکعب است. وی افزود: طبق معیارهای جهانی سرانه کمتر از ۵۰۰ مترمکعب به معنای بحران مطلق آب است، بنابراین اکنون تهران در بحران مطلق آب قرار دارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه ایران در بین ۲۴ کشوری که وضعیت خطرناک آبی دارند قرار گرفته است، اظهار کرد: در دنیا برداشت ۲۰درصدی از منابع تجدیدپذیر مرز برداشت محسوب می‌شود و بیش از ۴۰درصد هم معنا ندارد ولی در ایران ۸۰درصد از منابع آب تجدیدپذیر مصرف شده است. پرورش اعلام کرد: از ۶۰۹ دشتی که در کشور وجود دارد، ۲۲۸ دشت ممنوعه و ۱۶۶ دشت نیز ممنوعه بحرانی است. وی در ادامه به مقایسه مصرف آب در ایران و کشورهای توسعه یافته پرداخت و گفت: مصرف آب در بخش شرب در ایران 6درصد، در صنعت 3درصد و در کشاورزی حدود ۹۲درصد است اما در دنیا این ارقام به ترتیب 6درصد، ۴۶درصد و ۴۸درصد برآورد می‌شود. این مسوول خاطرنشان کرد: با توجه به این ارقام ما می‌توانیم 45درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی، 3.8درصد از آب مصرفی در بخش شرب و 1.5درصد از آب مصرفی در بخش صنعت را احصا کنیم. وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای بازچرخانی 1.5میلیارد مترمکعب آب در تهران تاکید کرد و گفت: هر چه قیمت خدمات آبفا بیشتر شود، مصرف آب نیز کمتر خواهد شد.