:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
بازار دوم ارزي؛ شايد وقتي ديگر

سکه به ۲.۵ میلیون بازگشت، ارز سه نرخی تایید نشد

قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید که طی چند روز گذشته روند کاهشی را در پیش گرفته بود با وجود كاهش نرخ اونس جهاني به 1280 دلار، روز دوشنبه 28 خرداد 97 بار ديگر با افزایش ۲۱۰ هزار تومانی به بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید
کد خبر: ۱۱۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
اقتصاد گردان - محسن شمشيري
 كارشناسان دليل اين افت و خيز را پايان يافتن تعطيلات عيد فطر و همچنين عرضه اوراق گواهي پيش فروش سكه ارزيابي كرده اند و برخي فعالان بازار نيز معتقدند كه برخي خريداران تمايل دارند كه به جاي نگهداري اوراق سكه، خود سكه طلا را در نزد خود نگه دارند و همين امر باعث شده كه با وجودكاهش حدود 300 هزار توماني در روزهاي اخير، بار ديگر نرخ سكه افزايش يابد. 


برخي صاحب نظران نيز معتقدند كه در حال حاضر به دليل ركود برخي بخش هاي اقتصادي، تنها  سهام و شاخص بورس ونرخ و خريد و فروش سكه براي جذب نقدينگي مورد توجه قرار گرفته و دسترسي به بازار ارز آزاد وجود ندارد و خريد و فروش مسكن نيز رونق لازم را ندارد. در نتيجه با رشد شديد نقدينگي به بالاي 1500 هزار ميليارد تومان، سرمايه گذاران به سمت بازار سكه هدايت شده اند. 
براين اساس، روشن است كه دو نوع سليقه براي خريد سكه در بين خريداران وجود دارد، عده اي تمايل به نگهداري خود سكه طلا دارند و عده اي نيز از اوراق گواهي سكه استقبال كرده اند و نرخ سكه و خريد و فروش آن مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است. در اين رابطه پيمان قرباني معاون اقتصادي بانك مركزي نيز اعلام كرده كه بانك مركزي به دنبال تعديل نرخ سكه است و در اين زمينه اقدامات مختلفي را مد نظر قرار داده است.
قيمت ها در بازار تهران نشان مي دهد كه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  در بازار تهران با ۲۱۰ هزار تومان افزایش، ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان تعیین شد.
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۸۶ هزار تومان رشد ، ۲ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان داد و ستد شد. از سویی دیگر، هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت، یک میلیون و ۲۱۷ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۱۵ هزار تومان رشد نسبت به روز گذشته ۶۹۷ هزار تومان معامله شد.
بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۲ هزار تومان افزایش ۳۹۶ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۶ هزار و ۹۴۰ تومان رشد ۲۱۳ هزار و ۴۴۰ تومان قیمت خورد.
از سوي ديگر، قیمت هر دلار آمریکا با ۳ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۲۴۲ تومان تعیین شد. افزون بر این، نرخ هر یورو نیز با یک تومان افت به ۴ هزار و ۹۱۷ تومان رسید و هر پوند نیز با ۳ تومان افزایش ۵ هزار و ۶۲۹ تومان قیمت‌گذاری شد.



ارز سه نرخی تایید نشد

در حالی که در روزهای گذشته اخباری مبنی بر سه نرخی شدن ارز و ایجاد بازار دوم ارزی منتشر و به گوش می‌رسد، مسئولان بانک مرکزی و وزارت صمت می‌گویند که تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.
در چند روز گذشته اخبار ضد و نقیضی از سه نرخی شدن ارز به گوش می‌رسد و گفته می‌شود که با توجه به محدودیتی که برای تعداد کالاهای دریافت‌کننده دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد، قرار است بانک مرکزی در قالب سامانه سماصا تخصیص ارز را انجام دهد، به گونه‌ای که برای کالاهای اساسی دلار با قیمت رسمی (که اکنون ۴۲۴۲ تومان است) به اضافه یارانه ۴۰۰ تومانی در نظر گرفته شود و همچنین بخشی از کالاهای وارداتی دلار به قیمت رسمی ۴۲۴۲ تومانی دریافت کنند. براساس این روال کسانی که نیاز آنها ضروری نیست با نرخی خارج از دو نرخ موجود باید ارز را تامین کنند که البته برخی خبرها از این حکایت دارد که این نرخ سوم ۶۵۰۰ تومان تعیین شده است.
یحیی آل اسحاق رییس اتاق سابق بازرگانی تهران نیز در اینباره گفته که ارز توافقی یا همان نرخ سوم ارز به شکلی منظم و بر اساس فرمولی که وزیر صنعت، معدن و تجارت کلیاتش را تصویب کرده و جزییات آن بزودی ابلاغ می‌شود، بین صادرکننده و واردکننده مبادله خواهد شد که در واقع بر اساس واریزنامه‌های صادراتی با نرخی مشخص واگذار می‌شود.
این در حالی است که تاکنون چنین خبرهایی از سوی مسئولان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت رد شده است. حمید قنبری؛ مدیر اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی در گفتگو با ایبِنا با رد این اخبار اظهارداشت: بانک مرکزی تصمیمی برای تخصیص ارز جز با نرخ رسمی ۴۲۴۲ تومانی نگرفته و چنانچه قرار باشد اقدامی در این زمینه صورت گیرد، به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
از سوی دیگر مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت در مورد احتمال سه نرخی شدن ارز، گفته است که نرخ ارز رسمی کشور که با ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار آمریکا در مورخ ۲۲ فروردین اعلام شد تا به حال تغییر جدی نداشته و کمافی السابق پابرجاست و هیچ نرخ ارز دیگری هم در حال حاضر بر اساس اعلام بانک مرکزی رسمیت ندارد.
معاون سازمان توسعه تجارت نیز در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر واردات برخی کالاها با دلار با نرخ بیش از ۴۲۰۰ تومان گفته است: بر اساس تمهیدات صورت گرفته از سوی دولت، هیچ برنامه‌ای برای واردات با نرخ ارز دیگری غیر از آنچه در مصوبات دولت آمده، امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین ادعای برخی رسانه‌ها به ویژه در شبکه های مجازی در این خصوص، صحت و سندیتی ندارد.
محمدرضا مودودی، در پاسخ به این سوال که آیا قرار است اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاهای وارداتی مانند تلفن همراه و خودروهای خارجی قطع شود؟ توضیح داده است: هم اکنون بحثی مبنی بر ممنوعیت واردات وجود ندارد اما چنانچه بر اثر شدت تحریم ها شرایط اقتصادی کشور ایجاب کند، شاید در فرایند واردات و صادرات سیاست‌هایی اتخاذ شود که مطابق آنها تغییراتی در روند فعلی صورت گیرد. اما در شرایط فعلی هنوز هیچ بخشنامه‌ای در خصوص ممنوعیت یا بازار دوم ارزی ابلاغ نشده است. از اینرو همچنان از دید ما فقط یک بازار رسمی ارز که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، وجود دارد.