:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در گفت‌و‌گو با معاون شركت بورس و كارشناسان بررسي شد

دلايل رشد 6 هزار واحدي شاخص بورس، صعود 3 هزار واحد در روز يكشنبه

بورس اوراق بهادار تهران دومين ركورد 50 ساله معاملاتي خود را در داد و ستد‌‌هاي روز يك‌شنبه به ثبت رساند و سقف شكني تازه بورس به واسطه رشد تمام قد شاخص كل در تاريخ بازار سرمايه ايران به وقوع پيوست. بر اين اساس، طي 2 روز معاملاتي اخير نماگر بازار سهام با افزايش بيش از 6000 واحد توانست از 6 كانال عبور كند و براي نخستين بار در قله 102 هزار واحدي متوقف شود
کد خبر: ۱۱۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
اقتصاد گردان - مسعود كريمي- بورس اوراق بهادار تهران دومين ركورد 50 ساله معاملاتي خود را در داد و ستد‌‌هاي روز يك‌شنبه به ثبت رساند و سقف شكني تازه بورس به واسطه رشد تمام قد شاخص كل در تاريخ بازار سرمايه ايران به وقوع پيوست. بر اين اساس، طي 2 روز معاملاتي اخير  نماگر بازار سهام با افزايش بيش از 6000 واحد توانست از 6 كانال عبور كند و براي نخستين بار در قله 102 هزار واحدي متوقف شود. 
در همين حال با افزايش روز به روز ميزان نقدينگي در بورس تهران مشاهده مي‌شود كه ساير بازار‌هاي مالي همزمان با افزايش ريسك معاملاتي دست و پنجه نرم مي‌كنند و در شيب نزول نرخي نيز قرار گرفته‌اند.  در همين حال، و با توجه به رهنمود اخير مقام معظم رهبري در خصوص ضرورت هدايت نقدينگي به بخش مولد اقتصادي پيش بيني مي‌شود كه روند صعودي بازار سرمايه با تداوم تغيير مسير نقدينگي به سمت اين بازار در راستاي حمايت از توليدات داخلي همچنان ادامه پيدا كند.
شاخص بورس با رشدی بیش از ۳۰۰۰ واحدی در اولین روز معاملاتی هفته جاری، یک روز تاریخی را در تالار شیشه ای برای سهامداران رقم زد به طوری که نماگر اصلی بازار سهام به کانال ۱۰۲ هزار واحدی رسید.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در ادامه صعودهای سنگین شاخص کل بورس، این متغییر امروز با ۳ هزار و ۳۰۶ واحد افزایش در پایان داد و ستدها به ۱۰۲ هزار و ۴۵۲ واحد رسید تا برای اولین بار در عمر پنجاه ساله بازار سهام نماگر اصلی از کانال ۱۰۰ هزار واحد نیز عبور کند.

رشد ۳ درصدی شاخص ها

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری همه شاخص های بورس با افزایش مواجه شدند و به طور میانگین حداقل ۳ درصد صعود را تجربه کردند به طوری که شاخص کل با ۳۳۰۶ واحد رشد معادل ۳.۳۳ درصد به ۱۰۲ هزار ۴۵۲ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۰۱۸ واحد افزایش معادل ۳.۳۳ درصد به ۳۱ هزار ۵۶۳ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۳۹۷ واحد رشد معادل ۲.۲۲ درصد به ۱۸ هزار و ۲۸۷ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۲۸۹ واحد افزایش، معادل ۲.۲۲ درصد به ۱۳ هزار و ۳۰۸ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۵۰۶ واحد رشد، معادل ۳.۲۰ درصد به ۱۱۲ هزار و ۹۸۳ واحد، شاخص بازار اول با ۲ هزار و ۵۰۱ واحد افزایش معادل ۳.۴۹ درصد به ۷۴ هزار و ۱۰۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۶ هزار و ۲۲۷ واحد رشد معادل ۳.۰۴ درصد، به ۲۱۱ هزار و ۴۴ واحد رسید.

نمادهای تاثیر گذار

از سویی دیگر امروز ۷ نماد «فولاد با ۳۲۸ واحد، فارس با ۳۲۳ واحد، اخابر با ۲۱۳ واحد، کگل با ۱۸۹ واحد، تاپیکو با ۱۵۰ واحد، جم با ۱۳۴ واحد و فخوز با ۱۱۶ واحد» رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند تا یک روز خاص دیگر برای معامله گران در تالار شیشه ای شکل بگرید.

رشد همه جانبه شاخص صنایع

این گزارش می افزاید، روز جاری اکثر شاخص های صنایع تالار شیشه ای نیز با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «شیمیایی با ۳۰۴ واحد صعود معادل ۵.۲ درصد به ۶ هزار و ۳۶۴ واحد، انتشار و چاپ با ۱۰ هزار و ۵۳  واحد افزایش معادل ۴.۹۰ درصد به ۲۱۵ هزار و ۲۷۴ واحد، چند رشته ای صنعتی با ۴۷۳ واحد رشد معادل ۴.۹۰ درصد به ۱۰ هزار و ۱۵۱ واحد، وسایل ارتباطی با ۷۰ واحد صعود معادل ۴.۶۶ درصد به یک هزارو ۵۸۳ واحد، فرآورده های نفتی با ۱۵ هزار و ۵۶۲ واحد سقوط، معادل ۴.۵۴ درصد به ۳۵۸ هزار و ۲۴۲ واحد، سایر معادن با ۴۷۳ واحد رشد معادل ۴.۱۵ درصد به ۱۱ هزار و ۸۹۶ واحد، رادیویی با ۴۴ واحد افزایش معادل ۴.۱۳ درصد به یک  هزار و ۱۱۰ واحد رسید.

بیشترین افزایش قیمت

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی امروز بازار سهام مشخص می کند: قیمت سهام نمادهای «شیراز، فایرا، غمارگ، اخابر، ولغدر، غشاذر و کنور» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «وکار، کلوند، سمازن، سبجنو، غگل، دانا و فجام» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

توقف و بازگشایی نمادها

همچنین طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های «سرامیک‌های صنعتی اردکان، پاکدیس، فرآورده‌های تزریقی دارویی ایران، لابراتوارهای رازک، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، سرمایه‌گذاری توکا فولاد، بیمه پاسارگاد، سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان مسکن شمال غرب، مهندسی مرآت پولاد، اوراق اختیار خرید و فروش تبعی ملی صنایع مس ایران، تولید محور خودرو، ملی صنایع مس ایران، ‌ داروسازی فارابی، فراورده‌های نسوز ایران، ساینا، مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر و مبین وان کیش» از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «آلومینیوم ایران، مارگارین، پگاه آذربایجان غربی، لیزینگ خودروی غدیر، دوده صنعتی پارس، آبسال، صنایع کاشی و سرامیک سینا، تولید صادرات ریشمک، فارسیت اهواز، پتروشیمی کازرون، قاسم ایران، مبین وان کیش، پتروشیمی کازرون، فولاد افزاسپاهان، مخابرات ایران، لیزینگ ایران، پتروشیمی شیراز، پخش البرز و حق تقدم خرید سهام پردیس» بازگشایی شدند.

در پایان معاملات امروز بورس، در ۱۰۰ هزار و ۳۸۱  نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۸۲۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵۴۹  میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار نیز با ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش به ۳۹۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید.


پتانسيل جذب نقدينگي 

در همين رابطه، روح‌الله حسيني مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در خصوص نقش بازار سرمايه كشور در راستاي تحقق رهنمود مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت هدايت نقدينگي به سمت بخش مولد اقتصاد در گفت‌و‌گو با «تعادل» عنوان كرد: بازار سرمايه يكي از اصلي‌ترين بازار‌ها براي تجهيز و كاناليزه‌كردن منابع سرگردان و خرد به سمت فعاليت‌‌هاي مولد، بزرگ و فعاليت با سرمايه‌هاي بسيار بالا است. وي خاطرنشان كرد: بازار سرمايه بايد بتواند با سطح كارايي كه به وجود مي‌آورد و طراحي ابزار‌ها و نهاد‌هاي مالي جديد، منابع را به طرق مختلف در كنار تجهيز و كاناليزه‌كردن در اختيار شركت‌ها و بنگاه‌‌هاي بزرگ قرار دهد تا آنها نيز بتوانند براي توسعه فعاليت‌هاي خود در راستاي اهداف اقتصادي، اشتغال و... بهره‌گيري كنند. معاون شركت بورس تهران ابراز داشت: در حال حاضر ميزان نقدينگي در كشور نسبت به توليد ناخالص داخلي از رقم قابل توجهي برخودار است اما متاسفانه هيچگاه به شكل مناسب و درستي از اين نقدينگي استفاده نشده است. 
روح‌الله حسيني مقدم با اشاره به بازار‌هاي موازي بورس نيز تصريح كرد: نمونه بارز عدم استفاده درست از نقدينگي در ساير بازار‌‌ها اعم از سكه، مسكن، ارز، خودرو و... قابل مشاهده است. وي افزود: منشاء موضوعات مذكور در عدم وجود يك بازار منسجم است كه بتواند نقدينگي را جمع‌آوري كند و با يك تجميع مناسب در اختيار بنگاه‌ها قرار دهد. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در ادامه اظهار داشت: رسالت بازار سرمايه اين است كه منابع را به شكل درست تجهيز كند. در سال‌هاي اخير به ويژه پس از قانون بازار به لحاظ ابزار‌ها و نهاد‌ها در مضيقه قرار نداريم و زير‌ساخت‌هاي لازم براي جذب منابع به صورت مطلوب وجود دارد. اين مقام مسئول بيان كرد: متاسفانه تعداد كمي از افراد جامعه با بازار‌ سرمايه آشنايي دارند. در همين حال، موضوع فرهنگ‌سازي و فرهنگ‌سازي ابزار‌هاي سرمايه‌گذاري غير مستقيم از ديگر رسالت‌‌هاي بازار سرمايه به شمار مي رود.  
وي افزود: در حال حاضر انتظار نمي‌رود كه تمام افراد جامعه با بورس، سهام و چگونگي سرمايه‌گذاري در اين بازار آشنايي كامل داشته باشند، بر اين اساس، در چنين شرايطي مي‌بايست فرهنگ‌سازي به صورت درست صورت بگيرد تا صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و شركت‌هاي سبدگردان بتوانند منابع افرادي كه آشنايي با روند معاملاتي بازار سرمايه را ندارند به شكلي مناسب وارد بازار كنند.  روح‌الله حسيني مقدم با مغتنم شمردن شرايط فعلي بازار سهام عنوان كرد: فضايي كه در حال حاضر به وجود آمده است و بعضا در مقاطعي ديگر هم شاهد چنين شرايطي بوديم براي شركت‌‌هاي بزرگ بورسي فرصت مناسبي ارزيابي مي شود. چراكه در چنين حالتي شركت‌ها مي‌توانند با ورود به بازار با برنامه‌هاي تامين مالي خود، منابع تامين مالي جديد را در اختيار بگيرند و در راستاي فعاليت‌هاي توليدي و برنامه‌‌هاي توسعه‌اي بكار گيرند. معاون شركت بورس تهران با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص ضرورت سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مولد نيز خاطرنشان كرد: حوزه‌‌هاي مولد شركت‌هاي بزرگ حاضر در بورس هستند كه توليد ناخالص داخلي كشور را رقم مي زنند.
اين مقام مسئول در خصوص چرايي افزايش‌هاي اخير شاخص كل، بيان كرد: بايد توجه داشت كه بازار سهام چند درصد رشد را در معاملات روز‌‌هاي اخير به ثبت رسانده است. در همين حال، با بررسي عوامل متعدد نيز مشاهده مي‌شود به طور كلي نقدينگي كه در فضاي اقتصاد كشور موجود است بر اساس آمار‌هاي منتشر شده بانك مركزي و متخصصين حوزه بازار ارز و طلا ارايه كردند در حوزه سكه حباب 40 درصدي يا 400 هزارتوماني وجود دارد كه منشاء آن نيز كمبود نقدينگي است. قاعدتا بازار سرمايه با ارزندگي خود پتانسيل جذب نقدينگي را دارد. وي گفت: در حال حاضر مشاهده مي‌شود كه بخشي از نقدينگي به سمت بازار سرمايه حركت كرده است اما اين رقم زياد نيست. روح‌الله حسيني مقدم تصريح كرد: سرمايه‌گذاري در ساير حوزه‌ها به دليل افزايش قيمت، با يك ريسك بزرگ مواجه است. به عنوان مثال، امروز ريسك سرمايه گذاري در بازار سكه،‌ ارز، مسكن و... به مراتب بيش تر از زماني خواهد بود كه قيمت آن در رقمي كمتر از 20 درصد بوده است. در چنين شرايطي به طور قطع نقدينگي مسيري را انتخاب خواهد كرد كه شرايط قيمت‌‌ها مناسب‌ و مساعد‌تر باشد. معاون شركت بورس تهران درباره ماندگاري و يا عدم ماندگاري اين رشد نيز تاكيد كرد: اين موضوع قابل پيش بيني نيست چرا كه در بورس قيمت تعيين كننده نهايي است و در صورت ارزندگي سهام شرايط متفاوت خواهد بود. وي توصيه كرد: سهامدارن در روند معاملات به شايعات توجه نداشته باشند و فقط با توجه به مسايل بنيادي سهام اقدام به خريد و فروش كنند.
بزرگ‌ترين رسالت بورس؛ تجهيز منابع مالي
از سويي ديگر، فردين آقابزرگي مديرعامل كارگزاري بانك دي در خصوص دلايل رشد بيش از 6000 واحدي بورس در گفت‌و‌گو با «تعادل» بيان كرد: ارزش پول ملي نسبت به 4 الي 5 ماهه گذشته كاهش داشته است.  وي خاطرنشان كرد: افزايش بازار‌هايي اعم از مسكن، ارز، سكه و رشد نرخي كه ساير كالا‌ها به صورت مشهود از جمله خودرو به خود اختصاص داده‌اند، در صورت مقايسه بورس با اين بازار‌‌ها، يك عدم تقارن مشاهده مي‌شود. اين كارشناس بازار سرمايه با طبيعي خواندن رشد‌‌هاي اخير شاخص بورس عنوان كرد: صعود‌هاي نماگر بورس به عنوان يكي از مزيت‌هاي قابل توجه بازار سرمايه در حوزه كم‌ بودن ريسك سرمايه‌گذاري و قابليت نقدشوندگي به شمار مي‌رود. بر اين اساس، در راستاي تطبيق وضعيت با روند كاهش پول ملي، بورس به جايگاه واقعي خود نزديك‌تر مي‌شود. فردين آقا‌بزرگي با استناد به روند بورس در سال 1391 گفت: با افزايش قيمت ارز از يك هزار تومان به 3000 تومان در سال 91 مشاهده مي‌شود كه حدود چنين افزايشي در حال حاضر و در مجموع شاخص كل قابل مشاهده است و برآرود مي‌شود كه نسبت به ابتداي سال جاري بازدهي بيش از 50 درصدي را در پايان سال 97 تجربه كنيم. 
وظيفه سنگين
مديرعامل كارگزاري بانك دي درباره نقش بازار سرمايه در هدايت نقدينگي به سمت توليد بر اساس رهنمود مقام معظم رهبري نيز ابراز داشت: بزرگ‌ترين رسالت بورس به خصوص در بازار اوليه تجهيز منابع مالي از طريق بازار سرمايه براي بنگاه هاي توليدي است. وي افزود: اين موضوع در دستور كار از لحاظ آكادميك قرار دارد. همچنين تطبيق وضعيت اين فرآيند تامين مالي در حال اجرايي‌ است و بانك‌ها در بازه كوتاه مدت كمتر از يك سال و بازار سرمايه مختص تامين مالي در بازه‌هاي بلند مدت فعاليت مي‌كند. اين تحليلگر بازار سرمايه گفت: با توجه به مكانيسم فوق، موثر‌ترين نقش در جهت ايجاد رونق و تحول در بنگاه‌ها، صنعتگران و توليدات را بازار سرمايه مي‌تواند ايفا كند.  وي تصريح كرد: اقدامات اخير سازمان بورس در خصوص اين موضوع كه برآيند‌هاي تامين مالي جمعي كه توليد كنندگان و صنعت‌گران محدود به محل تامين مالي در حوزه بازار سرمايه و بورس صرفا نباشند و در خارج از اين مكانيسم به سهولت اين فرآيند قابل اجرايي باشد نيز مناسب ارزيابي مي‌شود. به گفته وي، وظيفه سنگيني به بورس و بازار سرمايه محول شده است كه اميدواريم از عهده اين مسوليت به نحوه شايسته برآيد.

رشد در مدار شايعات

افزون بر اين، بهروز زارع مديرعامل گروه مالي بانك ايران زمين درخصوص چرايي استقبال از جريان معاملاتي بورس تهران اذعان داشت: احتمالا استنباط افرادي كه در بازار فعاليت مي‌كنند بر اساس شنيده‌هايي طي هفته گذشته مبني بر تغيير شرايط صادرات محور‌ها در حوزه ارز است. وي خاطرنشان كرد: اين موضوع مي‌تواند در سودآوري شركت‌هايي از جمله معدني، فلزي تاثير بسزايي داشته باشد. اين كارشناس بازار سرمايه گفت: اين موضوع كه رشد اخير شاخص پايدار خواهد بود يا خير در ابهام وجود دارد چرا كه زمينه‌اي براي چنين افزايشي در حال حاضر فراهم نيست. بهروز زارع عنوان كرد: در خصوص نقش بازار سرمايه در تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي به اندازه كافي صحبت شده است اما متاسفانه مجموع سياست‌گذاري‌هايي كه در بدنه دولت و بانك مركزي صورت مي‌گيرد به طور كامل خلاف اين جهت است. مديرعامل گروه مالي بانك ايران زمين تصريح كرد: در حال حاضر مشاهده مي‌شود كه تامين مالي‌ها بيش‌تر به سمت بانك سوق داده مي‌شود. وي گفت: طي يك الي 2 سال اخير عمدتا تامين مالي دولت در بازار سرمايه صورت گرفته است. وي به سهامدارن توصيه كرد: افراد مستقيما وارد معاملات بازار نشوند اگر‌چه احتمال دارد كه رفتار بازار هيجاني باشد. بر اين اساس افراد بهتر است از طريق صندوق‌ها اقدام به خريد و فروش كنند تا در معرض ريسك بزرگ قرار نگيرند.