:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیران عامل رجا و مپنا توضیح می‌دهند

چرا حرکت تعدادی از قطارها لغو شد؟

در طول روزهای گذشته تعدادی از قطارهایی که برنامه‌ریزی حرکت آنها از قبل انجام شده بود با اعلام شرکت‌های ریلی لغو سفر شدند تا برای تعدادی از مسافران آنها مشکلاتی به وجود آید.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
اقتصادگردان- چند روز پس از این اتفاق شرکت رجا در اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از مسافران خود نبود لوکوموتیو برای حرکت قطارها را علت این توقف سفرها اعلام کرد.

در اطلاعیه رجا آمده است: متاسفانه به دلیل عدم تامین لوکوموتیو توسط راه‌آهن برای اغلب قطارهای این شرکت از جمله قطارهای لوکس و ویژه، رجا مجبور به حذف قطارهای مذکور شده، لذا از متقاضیان سفر با این قطارها به دلیل لغو حرکت عذرخواهی می‌شود.

محمد رجبی – مدیرعامل شرکت رجا – نیز ضمن تایید این اتفاق گفت: تنها نهادی که امکان ارائه‌ی لوکوموتیو به شرکت‌های ریلی را دارد راه‌آهن است و وقتی این شرکت نتواند لوکوموتیوهای لازم را تامین کند، حرکت قطارها با مشکل مواجه می‌شود.

به گفته وی در طول روزها و هفته‌های گذشته به دلیل نبود لوکوموتیوهای لازم شرکت رجا مجبور شده حرکت تعدادی از قطارهای خود را لغو کند.

مدیرعامل شرکت رجا اضافه کرد: شرکت مپنا به عنوان یکی از طرف‌های قرارداد برای حفظ، تعمیر و نگهداری لوکوموتیوها با راه‌آهن همکاری می‌کند که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است به دلیل نرسیدن منابع مالی لازم امکان تداوم حرکت تعدادی از لوکوموتیوها فراهم نشده است.

رجبی در پاسخ به این سوال که تکلیف مسافران قطارهایی که حرکت‌شان لغو شده چه می‌شود؟ نیز اظهار کرد: متاسفانه امکان اضافه کردن قطار در این زمینه وجود نداشته و ما تنها به مسافران‌مان گفته‌ایم که می‌توانند از امکانات دیگر قطارها استفاده کنند. البته با توجه به پایین بودن تعداد قطارها ظرفیت قطارهای باقی‌مانده نیز تا حد زیادی پر بوده و عملا امکان استفاده از آنها نیز برای مسافران چندان وجود ندارد.

به گفته وی، جز راه‌آهن چند شرکت محدود دیگر نیز لوکوموتیوهایی دارند که تمامی آنها در حوزه‌های باری مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این‌رو با توجه سرعت پایین و تفاوت فناوری‌های آنها امکان جابه‌جایشان برای قطارهای مسافری وجود ندارد.

از سوی دیگر عباس علی‌آبادی – مدیرعامل شرکت مپنا – در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تایید مشکلات به وجود آمده در تعمیر و تامین قطعات لازم برای تعدادی از لوکوموتیوها، توضیح داد: متاسفانه در ماه‌های گذشته تعدادی از نهادهای دولتی مانند شرکت راه‌آهن در تامین منابع مالی لازم مشکلاتی داشتند و نرسیدن پول باعث به وجود آمدن مشکلاتی در این زمینه شده است.

به گفته وی، شرکت مپنا از نظر توان فنی و تامین قطعات هیچ مشکلی نداشته و پاسخگوی تمام نیازها در حوزه لوکوموتیو است، اما قطعا این موضوع به تامین منابع مالی لازم وابسته خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مپنا در پاسخ به این سوال که آیا امکان تعمیر و نگهداری لوکوموتیوها بدون تزریق منابع مالی وجود دارد نیز گفت: خرید هر یک از قطعات و مواد اولیه لازم به پول احتیاج دارد و هیچ کارخانه و شرکتی نمی‌تواند بدون پول خط تولید یا مدیریت نیروهای خود را ادامه دهد. پس این توقع که ما بدون پول لوکوموتیوها را تامین کنیم، اجرایی نیست زیرا مپنا مشکلات خاص خود را دارد و برای خدمات‌اش نیاز به منابع مالی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در صورتی که راه‌آهن منابع مالی لازم را تامین کند قطعا شانس افزایش توان ناوگان وجود خواهد داشت، زیرا از نظر فنی مشکلی برای حفظ لوکوموتیوها نداریم.

ایسنا مشکلات به وجود آمده در این عرصه را از شرکت راه‌آهن پیگیری کرده و روابط عمومی راه‌آهن اعلام کرده که به زودی توضیحاتی در این زمینه ارائه خواهد شد.

لازم به توضیح است که از چند سال قبل و به دنبال طرح اجرایی شدن خصوصی‌سازی در عرصه ریلی شرکت‌های حمل و نقل فعال در این حوزه از دولت جدا شدند. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از ظرفیت ناوگان در اختیار شرکت رجا بوده و دیگر شرکت‌ها نیز نیمه دیگر ناوگان ایران را در اختیار دارند.

پایین بودن سطح سوددهی و اجرایی نشدن آزادسازی نرخ بلیت قطار باعث شده شرکت‌های ریلی اعلام کنند که از نظر اقتصادی شرایط چندان مناسبی را پشت سر نمی‌گذارند.

ایران پس از برجام برنامه‌ریزی کرد تا با واردات تعدادی واگن جدید و البته خرید واگن‌های ساخته شده از سوی شرکت‌های داخلی نسبت به نوسازی ناوگان ریلی خود اقدام کند.

شرکت آلمانی زیمنس که در ماه‌های ابتدایی پس از اجرای برجام با حضور در ایران قراردادهایی را برای همکاری با شرکت‌های ایرانی امضاء کرد که پس از خروج آمریکا از برجام مسئولان این شرکت اعلام کردند که دیگر امکان عقد قرارداد جدید با شرکت‌های ایرانی را نخواهند داشت.

همکاری در حوزه تعمیر و نگهداری واگن و لوکوموتیو بخشی از قرارداد زیمنس با شرکت‌های ایرانی را تشکیل می‌دهد.