:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تاثیرات نوسان نرخ ارز بر صنعت بیمه

تامين هزينه هاي داخلي و بيمه هاي اتكايي با نوسان ارز

نوسانات نرخ ارز موجب افزایش یا کاهش هزینه‌ شرکت‌های بیمه می‌شود و زیان‌دهی را تحت پوشش قرار می‌دهد. براين اساسو ترکیب بازار بیمه موجب شده تا نوسانات نرخ ارز تاثیرات متفاوتی بر قرارداد‌ها داشته باشد. همچنین نوسانات نرخ ارز مستقیما در صنعت بیمه و در صنعت نفت و گاز تاثیر می‌گذارد و در بحث صدور بيمه نامه نيز باید بیمه‌گذاران توجیه شوند تا این نوسانات مشکلاتی در صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت ها ایجاد نکند
کد خبر: ۱۱۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴

اقتصاد گردان - احسان شمشيري
همچنين متناسب با رشد نرخ دلار بايد بلافاصله پيش بيني هاي لازم جهت پوشش خسارت توسط شركت هاي بيمه در داخل و بيمه هاي اتكايي خارجي انجام شود تا در زمان وقوع خسارت بتوان خسارت را تامين كرد. 
هر چند كه شركت هاي خارجي تمايل به حضور در بازار بيمه ايران دارند، اما بايد برنامه اي انعطاف پذير و كارآمد جهت پوشش رشد نرخ ارز در قراردادها وجود داشته باشد تا هم بيمه شده ها حق بيمه متناسب را پرداخت كنند و هم بيمه هاي اتكايي خارجي بتوانند با دريافت ارز مورد انتظار، خسارت هاي سنگين را پوشش دهند. از اين رو شركت هاي بيمه و صنعت بيمه بايد برنامه اي راهگشا و كارآمد در جهت پوشش نرخ مبادله و نوسانات نرخ ارز داشته باشند. 
 بازیگران صنعت بیمه ایران  به دنبال اثر اقدام رئیس جمهور آمریکا براي خروج از برجام و توافق نامه بین المللی سال ۲۰۱۵ بر  ارزش پول ملي هستند زيرا پس از عقب نشینی آمریکا، كاهش ارزش ريال بر ميزان درآمد و هزينه هاي شركت هاي بيمه و ارتباط آنها با بيمه هاي اتكايي اثرگذار خواهد بود
صنعت بیمه در معرض ريسك  حاصل از مبادله ريال و دلار و ساير ارزها هستند و شركت هاي بيمه الزامات ارزی خود را به بانک مرکزی اعلام كرده اند و شركت هايي كه دارای تعهدات  ارزي هستند با افزايش بدهي و خسارت هاي خود مواجه خواهند شد. حتي اگر تامين ارز مورد نياز در دستور كار باشد باز هم  برای رشته های تجاری مانند بیمه بار کشتی، هواپیمایی، نفت و انرژی که تحت تأثیر نوسانات تبادلات قرار دارند، بايد سرمايه شركت ها افزايش يابد و بیمه گران باید سرمایه خود را افزایش داده تا توانگری مالی خود را حفظ نمایند. 
از سوي ديگر، ارزش دارایی های برخي شرکت هاي بيمه شده نيز به خاطر رشد ارزش دلار و ساير ارزها بالا رفته و به همان ميزان بايد پوشش بيمه اي آنها تغيير كرده و افزايش يابد و اين كار نيز نيازمند پرداخت حق بيمه بيشتر به شركت هاي بيمه است. 
زيرا در صورتی که یک دارایی کمتر از ارزش واقعی آن بیمه شود، بیمه گران باید مبلغ جبران را به نسبت نوسانات نرخ ارز افزايش دهند و در نتيجه شركت هاي بيمه  باید در عقد قراردادها قوانین لازم را رعايت كنند و متناسب با رشد نرخ ارز، حق بيمه و پوشش خسارت ها و همچنين بيمه اتكايي خود را احيا كنند تا در زمان وقوع خسارت بتوانند خسارت را تامين كنند. 
از اين رو بايد بررسي شود كه به دنبال دو برابر شدن نرخ دلار، چه نرخي بايد در پرداخت حق بيمه ها و بيمه هاي اتكايي مد نظر قرار گيرد تا در زمان وقوع خسارت بتوانند خسارت ها را تامين كنند.  
تاثیرات نوسان نرخ ارز بر صنعت بیمه با توجه به این که بیمه از نظر مقررات ارزی تابع مقررات مبادلاتی است الزامات خاص خود را دارد. اما به هر ترتیب مسیرهای تعامل در بازارهای بین المللی مثل تامین نیازهای اتکایی برای تامین ارز از طرق مختلف پيگيري مي شود و بايد از طريق بانك مركزي و دولت در رسيدن به يك نرخ قابل دفاع و تحقق، مذاكراتي بين شركت هاي بيمه و مسوولين ارزي كشور انجام شود.  
اما نکته مهم در این است که بیمه برای پیشبرد اهداف اقتصادی لازم است رابطه مستقیم خود با بازار پول و سرمایه و بانک مرکزی ایجاد کند تا ساده تر بر این مشکلات اقتضایی فایق آید. شاید شناسایی راهکارهایی نظیر رفع موانع اجرایی اوراق بهادار سازی بیمه برای انتقال ریسک ها موضوعی باشد که تنها در مواجهه با این شرایط دشوار میتوان به اهمیت آن برای گره گشایی اندیشید. زيرا اگر اوراق بهادار بيمه اي در بازارها و بورس هاي خارجي فروخته شود، تامين ارز مي تواند خسارت هاي بيمه و شركت هاي ايراني را پوشش دهد و وابستگي ارزي بيمه به بانك مركزي و دولت را كاهش دهد. 
 به هر حال مطابق نظر یکی از اعضای سندیکای بیمه گران، انتظارات از صنعت بیمه باید در حد ظرفيت آن باشد و ظرفيت مالي بيمه در مقایسه با بازار بانکی و پولی کشور ۴ درصد است و قابل ذکر است که تمامی ریسک ها قابل پوشش نیست 
صنعت بیمه مثل گذشته با مجوز بیمه مرکزی برای بیمه اتکایی می تواند از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند و  اين موضوع باعث مي شود كه  فعالیت صنعت بیمه در سطح جهانی محدود شود و شرکت ها باید کمبودها را از طريق داخل کشور برطرف کنند 
بیمه گران بین المللی معاملات خود را با ایران ارزیابی می کنند بیمه گران جهانی در حال بررسی چگونگی اثرگذاری عقب نشینی ایالات متحده از یک توافق نامه بین المللی نسبت به تهران و تهدید به اعمال تحریم های بیشتر علیه شرکت های طرف معامله با ایران هستند. 
در اين رابطه شرکت آرتور گالاگر اند کو (AJG. N )  اعلام كرده است که به رصد خود نسبت به پیشرفت های مربوط به عقب نشینی آمریکا از توافق نامه ایران ادامه می دهد. این در حالی است که شرکت سوئیس ری اعلام کرده است که در حال ارزیابی اثر تصميم ایالات متحده بر برنامه تجاری خود است. شرکت آرتور گالاگر (AJG) واقع در ایالت النوى آمریکا، دارای شرکت های تابع انگلیسی و نرو‍‍‍ژي است که در سه ماهه اول ۲۰۱۸، به کارگزاری بیمه و مشاوره به مشتریانی که دارای فعالیت با صنعت نفت و گاز ایران هستند، پرداخته است.
 سخنگوی شرکت آرتور گالاگر اظهار داشت: تصمیم آمریکا هر چه باشد، ما رفتار متناسبی را در تطبیق با تمامی قوانین موضوعه طبق روند معمول خود اتخاذ خواهیم نمود. چند روز بعد، آلیانز بیمه گر آلمانی اعلام نمود که در حال آماده سازی برای کاهش تجارت با ایران در صورت وجود تحریم های ایالات متحده است. سخنگوی این شرکت اظهار داشت: ما در حال تحليل پرتفوی خود برای شناسایی تجارت با ایران هستیم و به نظر می رسد که بسیار محدوده باشد.  این شرکت همچنین اعلام کرد: در انتظار دستورالعمل اتحادیه اروپایی و دولت آلمان خواهیم ماند و این تحليل مستمر است و ما در حال کاهش برنامه های مرتبط خود هستیم تا از فسخ کامل در دوره زمانی معین، مطمئن شویم. سخنگوی لویدز لندن نیز پیش تر در ۱۰ می اعلام کرده بود که این شرکت نیز در حال بررسی مجدد پیامدهای از سرگیری تحریم های تعلیقی پیشین ایالات متحده علیه ایران هستیم و دستورالعملی مرتبط برای بازار لویدز در زمان مقتضی صادر خواهیم نمود.
 شرکت بیمه AJG گفت؛ بسیار مشتاق است که فعالیت‌های بیمه‌یی خود را در ایران حفظ کند این علاقه‌مندی از حمل و نقل نفت و گاز به داخل و خارج از ایران تا مشارکت در جذب سهم پرتفوی اتکایی در ساخت و بهره‌برداری از تجهیزات نفت و انرژی را تشکیل می‌دهد. بیمه AJG اعلام کرده است که تصمیمات دولت ایالات متحده هر چه که باشد، ما اقدامات مناسب را با هماهنگی با همه قوانین و مقررات بین‌المللی را انجام خواهیم داد.

همچنین بیمه‌گر آلمانی Allianz نیز اعلام کرده که با توجه به تحریم‌های ایالات متحده ما در حال تجزیه و تحلیل و آماده‌سازی برای کاهش فعالیت‌ها در ایران هستیم و انتظار می‌رود هر گونه راهکاری که اتحادیه اروپا و دولت آلمان ارائه دهد را بررسی و نسبت به ادامه همکاری با صنعت بیمه ایران اعلام نظر خواهیم کرد. سویس ری نیز صراحتا خروج از ایران را تکذیب کرد و تنها لوییدز Lloyds لندن است که در رابطه با خروج ایالات متحده از برجام واکنش نشان داده و اعلام کرده که در حال بررسی معیارهای اعمال مجدد تحریم‌های قبلی امریکا علیه ایران است و به احتمال زیاد از بازار ایران خارج خواهد شد.
بعد از برجام تحولات مهمی در صنعت بیمه ایران اتفاق افتاد به‌طوری که در زمان تحریم‌ها نسبت واگذاری اتکایی به خارج ایران به‌ شدت کاهش یافت و به کمتر از یک‌درصد رسید اما بعد از برجام این روند متوقف و معکوس شد و واگذاری اتکایی به خارج به تدریج در حال بهبود است. به‌طوری که از لحاظ مشارکت بیمه‌گران اتکایی بزرگ اروپایی در قرارداد مازاد خسارت بازار بیمه ایران که طی ماه‌های اخیر قطعی شد، این نسبت رشد چشمگیری نیز خواهد یافت. از سوی دیگر حدود ۷۰درصد نفتکش‌های ایران و بیش از ۴۵درصد کشتی‌های ایرانی توانسته‌اند از کلوب بین‌المللی IG پوشش بیمه‌یی بگیرند. همچنین کشتی‌های بیمه‌ شده توسط موسسات P&I ایران می‌توانند در بنادر کشورهای اروپایی تردد کنند.
صنعت بیمه در ایران بستر بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی است. ریسک موجود در موجودی سرمایه کشور بالای ۳۰۰۰میلیارد دلار برآورد می‌شود. به عبارت دیگر تقاضای بالفعل و بالقوه برای پوشش ریسک در اقتصاد ما بالای ۳۰۰۰ میلیارد دلار است که در حال حاضر تنها کمتر از ۳۰ درصد این ریسک تحت پوشش بیمه‌ است