:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مسکو پیشنهادی جدید برای نحوه پایان دادن به طرح کاهش تولید دارد

افتتاحیه نفتی جام جهانی 2018

روز جمعه فقط طرفداران فوتبال نیستند که به بازی افتتاحیه میان روسیه و عربستان‌سعودی چشم بدوزند.
کد خبر: ۱۱۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
اقتصادگردان- بازی افتتاحیه جام جهانی 2018 میان 2 تولیدکننده بزرگ نفت خام جهان برای بازار نفت نیز هیجاناتی را به همراه دارد. خالد الفالح وزیر انرژی عربستان‌سعودی و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه قرار است در حاشیه این بازی دیداری با یکدیگر داشته باشند. دیداری که در آستانه نشست ماه ژوئن اوپک برای فعالان بازار نفت اهمیت فراوانی دارد. در تازه‌ترین خبر منتشر شده در خصوص سرنوشت توافق اوپک و غیراوپک، بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به مسکو نوشت که روسیه قصد دارد، پیشنهادی را مطرح کند که طبق آن اوپک و متحدانش مجاز شوند طی 3 ماه، نه به صورت ناگهانی بلکه تدریجی بخشی از نفت خام را که طی برنامه کاهش تولید از بازار جمع شده بود، عرضه کنند. این شخص که با توجه به عمومی نبودن این اطلاعات نخواسته است، نامش فاش شود در ادامه گفته است که کشورهای شرکت‌کننده در طرح کاهش تولید از ماه جولای سهم خود از محدودیت تولید 1.8 میلیون بشکه در روز را به تدریج کاهش خواهند داد. اما افزایش واقعی عرضه در بازار کمتر خواهد بود، چرا که کشورهایی مانند ونزوئلا، آنگولا و مکزیک توان افزایش تولید نفت خام در حال حاضر را ندارند. روسیه و عربستان‌سعودی که رهبران گروه متشکل از ۲۴ تولیدکننده نفت خام هستند، همین حالا نیز پیشنهاد کردند که برای جلوگیری از رشد بیشتر قیمت‌ها و آسیب دیدن تقاضا، تولید نفت خام افزایش پیدا کند. پیشنهاد جدید مسکو از این نیز فراتر رفته و در واقع به کاهش تولید همه کشورهایی که قادرند نفت بیشتری تولید‌ کنند، پایان می‌دهد. چنین اقدامی باید از سوی سایر اعضا که تعداد متعددی از آنها پیش از این ابراز مخالفت کرده‌اند، مورد موافقت قرار گیرد. پس از آنکه ایران و ونزوئلا با درخواست از اوپک برای موضع‌گیری مقابل تحریم‌های امریکا، مخالفت خود با توقف طرح افزایش تولید نفت خام را نشان دادند، جباراللعیبی وزیر نفت عراق نیز در بیانیه‌یی شدیداللحن گفت که قیمت نفت همچنان نیازمند حمایت و ثبات است و تولید‌کنندگان «نباید در مورد نیاز بازار به عرضه بیشتر در وضعیت فعلی اغراق کنند، چرا که عرضه بیشتر می‌تواند به وارد آمدن آسیب عمده به بازارهای جهانی منجر شود». به گفته اللعیبی «چنین اقدامی ممکن است از سوی سفته‌بازان و مصرف‌کنندگان به صورت نادرست تعبیر شود و به کاهش قابل توجه قیمت نفت منجر شود که برای ما غیرقابل قبول خواهد بود.» پیشنهاد مسکو در خصوص افزایش تولید طی 3 ماه ممکن است، نخستین پیشنهاد از مجموع پیشنهادها و آلترناتیوهای آنها باشد و ممکن است در جریان مذاکرات تغییر پیدا کند.

به گفته تحلیلگران گروه مالی سیتی، با توجه به حمایت دو تولیدکننده بزرگ مشارکت‌کننده در این توافق، افزایش تولید اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد با این حال این بانک پیش‌بینی کرده میزان کمتری در حدود 500 هزاربشکه مورد توافق اعضا برای افزایش تولید قرار خواهد گرفت.

اوپک به همراه گروهی از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه با هدف کاهش مازاد عرضه جهانی و تقویت قیمت‌ها از ژانویه سال ۲۰۱۷ کاهش تولید به میزان 1.8میلیون بشکه در روز را آغاز کردند. بسیاری از کشورها تولید را بیشتر از میزانی که به آن متعهد بودند، کاهش دادند. به عنوان نمونه عربستان‌سعودی برای اینکه الگوی سایرین باشد کاهش تولید بیشتری را انجام داد. سایرین به خصوص ونزوئلا به دلیل مشکلات در صنایع نفتی خود افت غیرمنتظره‌یی را تجربه کرده‌اند. مجموع کاهش تولید این گروه در آوریل به حدود 2.5 میلیون بشکه در روز رسید.

مسکو معتقد است، توافق جدید در دوره‌یی که تقاضای بالایی در تابستان نیم‌کره شمالی وجود دارد، ثبات برای بازار نفت به همراه خواهد آورد. این کشور همچنین از ادامه اتحاد میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در سال ۲۰۱۹ با سهمیه یا بدون سهمیه جدید با توجه به شرایط بازار حمایت می‌کند.

روسیه و عربستان‌سعودی قرار است روز پنج‌شنبه که تیم‌های این دو کشور در مسابقه افتتاحیه جام جهانی فوتبال در مسکو دیدار می‌کنند درباره سیاست نفتی گفت‌وگو کنند. ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه نیز میزبان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی خواهد بود، در حالی که خالد الفالح وزیر انرژی عربستان‌سعودی نیز با الکساندر نواک همتای روسی خود دیدار خواهد کرد. البته منبع آگاه در این خصوص که آیا این وزرا در خصوص پیشنهاد روسیه نیز مذاکره خواهند کرد یا خیر، اطلاعاتی را به بلومبرگ نداده است.

روز دوشنبه یک منبع آگاه به بلومبرگ گفته بود که روسیه تولید نفت خام خود را در هفته نخست ژوئن به بالاترین سطح 14 ماه گذشته رسانده است. در واقع برخی شرکت‌های روسی پیش از فرا رسیدن نشست اوپک و تصمیم‌گیری در خصوص سرنوشت طرح کاهش تولید، آن را نقض کرده‌اند.