وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد، فرودگاهها زیرساختهای فرودگاهی خود را برای انجام هرچه بهتر عملیات حج آماده و جلسه کمیتههای تسهیلاتی ویژه پروازهای حج را با مشارکت همه ذینفعان از جمله نمایندگان حج و زیارت در استانها برگزار کنند.
دهقان افزود: از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم خواسته شد که بخشی از ناوگان خود را برای این امر اختصاص دهد. همچنین مقرر شد سازمان حج و زیارت برنامههای پروازی را که با هماهنگی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و طرف سعودی آماده میکند، در اختیار بخشهای مختلف قرار دهد.
معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از سهم ۵۰درصدی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پروازهای حج خبر داد و گفت: امسال ۵۰ درصد سهمیه انتقال حجاج برای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ۵۰درصد برای طرف سعودی است. سازمان حج و زیارت باید با هر دو طرف قراردادهای خود را منعقد کند که کارهای اولیه آن انجام شده است.
دهقان افزود: هواپیمایی سعودی اقدامات اولیه خود را برای اخذ مجوز پرواز به ایران شروع کرده است. ایرانایر نیز در هر دو کشور مکاتبه کرده و پیگیر مجوزهای پروازی است. این مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری برنامهریزی برای انجام عملیات حج را دشوار دانست و گفت: در پروازهای حج باید در بازه زمانی کوتاهی تعداد زیادی پرواز حج برگزار شود. این اتفاق به خاطر محدودیتی که در فرودگاههای جده و مدینه برای شرکتهای هواپیمایی در گرفتن زمان پرواز یا «اسلات» ایجاد میکنند، رخ میدهد. این محدودیتها مختص ایران نیست و به خاطر حجم زیاد پروازها در این دو فرودگاه درباره همه کشورها صادق است.
وی افزود: برای اخذ اسلات در فرودگاههای جده و مدینه محدودیتهایی وجود دارد و ما باید بتوانیم خودمان را با محدودیتهایی که کشور عربستان ایجاد میکند، تطبیق دهیم.
دهقان همزمانی پروازهای حج با پروازهای تابستانی را از دیگر علل حساس بودن این عملیات برشمرد و گفت: حج تمتع امسال با پروازهای تابستانی مصادف است. بنابراین لازم است که فرودگاهها، شرکتهای هواپیمایی و هم سایر سرویسدهندگان مانند پلیس فرودگاهها، سپاه حفاظت هواپیمایی، واحد سوختگیری، هندلینگ و... خود را به صورت مضاعف آماده کرده تا بتوانند به زائران بیتالله حرام خدمترسانی کنند.