:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

247 دانش فنی در بخش خصوصی کاربردی شده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: 247 مورد دانش فنی این سازمان تاکنون به بخش خصوصی واگذار و کاربردی شده است.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
اقتصادگرداناسکندر زند روز چهارشنبه در آیین عقد سه قرارداد مشارکت در تولید کیت های تشخیص بیماری های یون و بروسلوز در گاو و گوسفند در اراک افزود: این بسترهای دانش فنی در حوزه های مختلف تولید بذر نهال، واکسن و سرم، ماشین آلات، صنایع غذایی، عوامل بیولوژیک در بخش گیاه پزشکی، کودهای بیولوژیک و 92 دانش فنی در حوزه ارقام زراعی و باغی بوده است که با ظرفیت های بخش خصوصی عملیاتی شده است. 
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید توسعه ایده به عمل را از محوری ترین برنامه های خود قرارداده چرا که واگذاری دانش فنی به بخش خصوصی علاوه بر ایجاد افزایش اشتغال در جامعه نقش مهمی در شکل گیری شرکت های دانش بنیان، افزایش رقابت، تولید محصولات با کیفیت تر و افزایش صادرات و ارز آوری برای کشور دارد. 
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطر نشان کرد: 200 دانش فنی در موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی و 200 دانش فنی در سایر بخش های زراعی و باغی وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد که با واگذاری آن ها به بخش خصوصی زمینه ایجاد 400 شرکت دانش بنیان در کشور فراهم می شود. 
زند گفت: سرمایه گذاری بر دانش فنی با مشارکت بخش خصوصی می تواند ایران اسلامی را همانند گذشته به یکی از قطب های تولید و صادرات واکسن و سرم در منطقه تبدیل کند. 
وی افزود: با واگذاری دانش فنی تولید واکسن بیماری تب برفکی به بخش خصوصی در سال 95، کشور در تولید واکسن این بیماری به خودکفایی دست یافته است. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری عقد قرارداد سه قرارداد مشارکت در تولید کیت های تشخیص بیماری های یون و بروسلوز در گاو و گوسفند، افزود: این کیت ها برای نخستین بار به دست جوانان با انگیزه کشور در اراک ساخته می شود. 
استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: واگذاری ماموریت های بخش دولتی به خصوصی و بهره گیری هدفمند از ظرفیت های غیردولتی برای بهبود کیفیت تولیدات داخلی از برنامه های اولویت دار دولت تدبیر و امید است. 
سید علی آقازاده افزود: هدایتگری دانش فنی به حوزه خصوصی و مشارکت جوانان در فعالیت های علمی علاوه بر افزایش اشتغال در جامعه، رقابت پذیری، بهبود کیفیت محصولات داخلی و افزایش صادرات و ارز آوری برای کشور را به همراه دارد. 
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در این نشست گفت: 70 فرآورده از جمله واکسن های انسانی، دام و طیور و انواع کیت های تشخیصی در این موسسه تولید می شود. 
علی اسحاقی افزود: از مجموع 9 واکسن اجباری برای جمعیت انسانی، هفت واکسن در این مرکز تولید می شود و علاوه بر آن 90 درصد واکسن های مورد استفاده در حوزه دامپزشکی نیز از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تامین می شود. 
وی ادامه داد: 30 درصد نیاز واکسن و سرم کشور توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تامین و بقیه از خارج از کشور وارد می شود. 
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خاطر نشان کرد: این موسسه با 6 شعبه در مشهد، مرند، اهواز، کرمان، شیراز و اراک به تولید انواع واکسن و کیت های تشخیصی انسانی و دام و طیور می پردازد. 
در این نشست سه قرارداد مشارکت در تولید کیت های تشخیص بیماری های یون و بروسلوز در گاو و گوسفند با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل دامپزشکی و برخی از مدیران استانی استان مرکزی با یک شرکت بخش خصوصی امضا شد. 
موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی اراک در زمینه مبارزه با بیماری های دام و طیور، مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام، تحقیق و تشخیص بیماری های دام و طیور، پژوهش و تولید واکسن ها و فرآورده‌های بیولوژیک مصرف دام و طیور و انسانی (پزشکی و دامپزشکی)، توسعه واکسن ها و فرآورده‌های بیولوژیک و تولید سرم ها و داروهای شیمیایی مورد مصرف پزشکی و دامپزشکی فعالیت دارد. 
بیماری تب مالت (بروسلوز) بیماری مشترک بین انسان و دام است.
بیماری یون یک عفونت باکتریایی مزمن علاج ناپذیر است که به صورت اولیه قسمتهای تحتانی روده کوچک نشخوارکنندگان را درگیر می کند.