:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس شورای تجاری ایران و پاکستان:

ظرفیتهای اقتصادی تهران و اسلام آباد ناشناخته مانده است

رئیس شورای تجارت و بازرگانی ایران و پاکستان با تاکید بر ضرورت تشکیل اتاق فکر به منظور احیاء تجارت دوجانبه گفت: نبود چنین اتاقی باعث شناخته نشدن ظرفیت های اقتصادی دو کشور شده است.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
اقتصادگردان«سیدعلیرضا رضوی» در اسلام آباد افزود: نبود آگاهی تاجران و فعالان تجاری دو کشور از وجود ظرفیت های روابط اقتصادی مهمترین عامل سرعت کم افزایش میزان تبادلات تجاری دو جانبه است.
وی با بیان اینکه طی سال های گذشته بیش از 100 هیات تجاری ایران از پاکستان بازدید کرده اند ، گفت: بررسی ها نشان می دهد که بین دو کشور ظرفیت های بسیار برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی وجود دارد.
عضو اتاق بازرگانی و صنعت شهر لاهور پاکستان همچنین با تشریح اهمیت سرمایه گذاری مشترک بازرگانان و صنعتگران دو کشور گفت: امضای تفاهم نامه های همکاری بین فعالان صنعتی و تجاری دو کشور ، راه را برای امضا تجارت آزاد فراهم می کند .

***نبود کانال بانکی؛ مشکل بزرگ گسترش تجارت دوجانبه
عضو اتاق بازرگانی و صنعت لاهور گفت: نبود دسترسی بازرگانان دو کشور به کانال های بانکی برای مبادلات مالی نه تنها تجارت دو جانبه را با رکود مواجه کرده است بلکه، باعث افزایش تجارت غیر قانونی در مرزهای مشترک شده است.
وی بر افزایش تعاملات تجاری بین دو کشور تاکید کرد و از نقش سفارت جمهوری اسلامی ایران برای تشویق تاجران پاکستانی به تجارت با ایران و ارائه تسهیلات ویژه قدردانی کرد.

*** ظرفیت های موجود گسترش روابط تجاری 
این بازرگان و فعال اقتصادی خوشنام پاکستان از افزایش پروازها بین دو کشور استقبال کرد و گفت: پرواز مستقیم اسلام آباد-تهران و همچنین دیگر شهرهای مختلف پاکستان با ایران می تواند زمینه رشد و گسترش روابط تجاری را بیش از گذشته فراهم سازد.
علیرضا رضوی گفت که به خوبی از علاقه تاجران ایرانی برای تجارت با پاکستان با خبر است اما باید مسیر را برای استفاده از این فرصت فراهم شود. 
وی همچنین به فشارهای برخی کشورهای مرتجع عربی و غربی علیه پاکستان برای کاهش روابط با ایران اشاره کرد و گفت: این فشارها باعث شد تا خط لوله گاز بین ایران و پاکستان تاکنون به مرحله بهره برداری نرسد.
عضو اتاق بازرگانی و صنعت لاهور همچنین بر ایجاد نمایشگا ههای تجاری در شهرهای مختلف دو کشور تاکید کرد و گفت: تاجران و صنعتگران پاکستانی و ایرانی با برپایی نمایشگاه ها می توانند تولیدات خود را معرفی کنند.

*** ایران به عنوان واسطه گسترش تجارت پاکستان با عراق
وی اضافه کرد: ایران پاکستان و عراق به عنوان سه کشور مهم منطقه می توانند از ظرفیت های موجود در سه کشور بهترین استفاده را ببرند و ایران می تواند به عنوان رابط گسترش تجارت اسلام آباد و بغداد عمل کند.
وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی و تجارت ایران و پاکستان روابط نزدیک با یکدیگر دارند و لازم است که با گسترش آگاهی دو طرف از ظرفیت های طرف مقابل، برای توسعه همکاری ها استفاده کنند.
رئیس شورای تجارت و بازرگانی ایران و پاکستان همچنین به نقش دانشگاه ها برای گسترش روابط در زمینه همکاری های علوم و فنون اشاره کرد و گفت:دانشگاه های دو کشور نیز می توانند نقش مهمی در گسترش روابط تجاری و صنعتی دو جانبه داشته باشند. 
وی بر تبادل دانشجویان بین دو کشور تاکید کرد و گفت: برای فراهم کردن فرصت در زمینه تحصیلات دانشجویان در دو کشور باید تفاهمنامه های همکاری دو جانبه امضا شود.
این فعال تجاری پاکستان گفت: تاجران ایرانی می توانند از شهرهای صنعتی پاکستان به ویژه سیالکوت بازدید کنند تا زمینه برای گسترش روابط تجاری فراهم شود.

**لابی قدرتمند از گسترش روابط ایران - پاکستان جلوگیری می کند
رئیس شورای تجارت و بازرگانی ایران و پاکستان همچنین از وجود یک لابی قدرتمند در پاکستان خبر داد و گفت: این لابی، مخالف هر نوع تجارت با جمهوری اسلامی ایران است و سعی می کند تجار و صنعتگران پاکستانی را از تجارت با ایران بازدارد که مایه تاسف است.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان با وجود تهدیدهای آمریکا با ایران روابط تجاری دارند، گفت: تاجران پاکستانی نیز می توانند از گسترش تجارت با ایران سود ببرند. 
میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در سال گذشته در مقایسه با سال 95، افزایش 16 درصدی را نشان می دهد و حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته افزایش 15 درصدی را نشان می دهد.
بر اساس آمارها، حجم مبادلات دو کشور در سال 96 با افزایش ١٥ درصدی به یک میلیارد و 336 میلیون دلار افزایش یافت و طی سال گذشته، صادرات کالا از جمهوری اسلامی ایران با افزایش ١٦ درصدی از لحاظ دلاری و پنج درصدی از لحاظ وزنی از ٧٩٥ میلیون دلار در سال 95 به ٩٢٤ میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافت.
واردات کالا از این کشور نیز در سال گذشته با افزایش ١٣ درصدی در ارزش دلاری و ٤٣ درصد از لحاظ حجمی از ٣٦٤ میلیون دلار به ٤١٢ میلیون دلار در سال ٩٦ رسید.
سال گذشته فعالیت های قابل توجهی به منظور افزایش تجارت با پاکستان انجام شد که تبادل بیش از ١٤٠ هیات تجاری و افزایش 100 درصدی این هدف در مقایسه با سال قبل آن از این اقدامات است.
اما با وجود همه ظرفیت های موجود برای گسترش تجارت دوجانبه ایران و پاکستان، موانعی بر سر راه افزایش میزان تجارت وجود دارد.