:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

حمایت دولت باعث افزایش درآمد چایکاران شده است

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: حمایت های دولت از بخش چایکاری باعث افزایش درآمد چایکاران، تولید برگ سبز، مساحت باغ های فعال، تولید، فروش و افزایش شاخص های ضریب خوکفایی در تولید چای شده است.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
اقتصادگردانمحمد علی طهماسبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حمایت های دولت تدبیر و امید بویژه با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت موجب رشد چایکاری در شمال کشور شده است و این حمایت ها ادامه می یابد.
وی اظهارداشت: 912 میلیارد ریال وام به چایکاران و کارخانه داران از طریق سازمان چای کشور و با احتساب تسهیلات صندوق حمایت از توسعه صنعت چای از سال 92 تا پارسال پرداخت شده است .
وی خاطرنشان کرد: با حمایت دولت از کشت چای ، میانگین قیمت خرید برگ سبز نیز از هشت هزار و 750 ریال در سال 92 تاکنون 115 درصد رشد داشته است و تولید برگ سبز چای نیز با 35 درصد رشد از 80 هزار تن در سال گذشته با وجود تنش آبی به 108 هزار تن رسیده است .
وی ادامه داد: مساحت باغ های فعال چای در آغاز کار دولت تدبیر و امید 17.5هزار هکتار بود که با حمایت دولت این میزان هم اکنون به بیش از 21هزار تن رسیده و درآمد چایکاران نیز در این مدت با 190 درصد افزایش در سال گذشته به دو هزار و 30 میلیارد ریال افزایش یافته است.
طهماسبی تولید چای خشک از سال 92 تا 96 را به ترتیب 19هزار، 14.5، 31 و 24 هزار تن ذکر و تصریح کرد: تولید چای خشک در این مدت از 28 درصد رشد برخوردار بوده و آبیاری تجمعی نیز از 250 هکتار در این مدت به 828 هکتار و ضریب خودکفایی در صنعت چای نیز از 17 به 22 درصد رسیده است.
وی با اشاره به تشکیل صندوق حمایت از توسعه چای یادآورشد: این صندوق در آینده با خرید زنجیره ای چای فعالیت خود را گسترش خواهد داد. 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تنش های کم آبی به حفر چاه در بخش چایکاری باید توجه شود که دولت تا 85درصد هزینه آن را پرداخت می کند که این کار می تواند با افزایش اراضی به آبیاری تحت فشار چندین هزار هکتار از اراضی چایکاران را زیر پوشش آبیاری قرار دهد تا افزایش واحد سطح را بدنبال داشته باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: زمینه های مکانیزاسیون ، پرداخت تسهیلات آبیاری ، احداث جاده های بین راهی باغها و امور زیربنایی باید در برنامه های سازمان چای قرار گیرد که مسوولان استان گیلان بویژه مسوولان جهادکشاورزی، استاندار و فرمانداران می توانند به تحقق این برنامه ها کمک کنند.