:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور:

بیمه شدن مرزنشینان می تواند ازنتایج آیین نامه جدید دولت باشد

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: با توجه به تاکید آیین نامه جدید دولت مبنی بر فعال شدن مناطق ویژه اقتصادی و ایجاد کارگروهی با هدف ایجاد اشغال، بیمه شدن افراد می تواند یکی از نتایج آیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی باشد.
کد خبر: ۱۱۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
اقتصادگردانآیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه های غیررسمی موقت مرزی (کولبری) و آیین نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی با ظرفیت کمتر از 500 تن (ته لنجی) که نهم خرداد 97 توسط هیات وزیران اصلاح و تصویب شد، روز یکشنبه (20خرداد) از سوی «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور به استانداران ابلاغ شده است.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، «شهریار حیدری» مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به اینکه وزارت کشور مسئولیتی در قبال بیمه کردن افراد ندارد، ‌گفت: پیش از این بیمه ای برای کولبران وجود نداشته و در آیین نامه های گذشته دولت نیز اشاره ای به این موضوع نشده بود، لذا این مورد در آیین نامه جدید نیز لحاظ و حذف نشده است.
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور درخصوص نقش اجرای آیین نامه جدید در اشتغال و بیمه کولبران گفت: ‌در آیین نامه جدید تاکید شده است که مناطق ویژه (که شامل شهرستان های بانه، مریوان در استان کردستان، قصرشیرین و اسلام آباد غرب در کرمانشاه، میرجاوه در سیستان و بلوچستان است) به موازات اجرای این آیین نامه فعال گردند.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات این مناطق ویژه در راستای اجرای آیین نامه ساماندهی فعالیت های مرزنشینان منجر به اشتغال پایدار خواهد شد که یکی از ثمرات اشتغال پایدار بیمه شدن افراد خواهد بود.
حیدری با بیان اینکه هیچ اشاره ای به بیمه کولبری در تمام بخشنامه ها و آیین نامه های گذشته نشده است، گفت: بر اساس آیین نامه (جدید) کارگروهی که با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور سازمان ها و دستگاه ها تشکیل می شود، ‌به موازات اجرای آیین نامه، در جهت اشتغال پایدار مرزنشینان عمل خواهد کرد که این نیز زمینه بیمه شدن مرزنشینان را فراهم می کند.
وی افزود: مناطق هدف این آیین نامه شعاع خاص و محدودی از مناطق مرزی کشور است که جمعیت این مناطق کمتر از 500 هزار نفر می باشد.
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور یادآوری کرد: مرزنشینان می توانند از محل درآمدهایی که در نتیجه اجرای آیین نامه ساماندهی فعالیت های مرزنشینان فراهم خواهد شد، نیز خود را بیمه کنند.
حیدری با اشاره به اینکه همواره معیشت مرزنشینان مورد تاکید نظام و دولت بوده، ‌گفت: بحث اقتصاد مقاومتی استراتژی است که همواره از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی مورد تاکید بوده و به عنوان راهبرد اصلی کشور مدنظر دولت است.
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به اینکه سال 97 نیز از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال حمایت از تولید داخلی نامگذاری شده است، افزود:‌ به همین دلیل در آیین نامه جدید ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی، با رعایت جوانب امر امتیاز خوبی برای مرزنشینان مناطق مورد هدف در نظر گرفته شده است.
گفتنی است رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پیش از این در مصاحبه ای اظهار کرده بود وزارت کشور سهم خود در بیمه کولبران را پرداخت نمی کند.
شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور روز یکشنبه (20 خرداد) در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص بیمه کوله بران و تعیین تکلیف این موضوع در آئین‌نامه‌های جدید گفت: «کولبری فعالیتی موقت است و یک فعالیت پایدار محسوب نمی‌شود و در حقیقت یک شغل ناپایدار است و امتیازات در نظر گرفته شده نیز برای مردم مرزنشین موقت است؛ لذا بحث بیمه برای آنها منتفی است؛ اما اگر با ظرفیت‌های ایجاد شده در آئین‌نامه جدید بحث ایجاد اشتغال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شود امکان در نظر گرفتن بیمه نیز برای مرزنشینان محقق می‌شود.»
وی همچنین در این جلسه ابراز امیدواری کرد ظرف سال‌های آینده با طی شدن مسیر پیش بینی شده چیزی به عنوان کولبری وجود نداشته باشد و اشتغال پایدار در مناطق مرزی ایجاد شود.