:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

پیامدهای تعطیلی ادامه دار فرودگاه رامسر

فرودگاه رامسر با قدمتی بیش از 50 سال یکی از فرودگاه های شمال کشور است و از ماهها قبل به دلایلی این فرودگاه غیرفعال شده که این امر مشکلات فراوانی از لحاظ اقتصادی برای فعالان حوزه گردشگری این شهر به همراه داشته است.
کد خبر: ۱۱۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳
اقتصادگردانمدیرکل فرودگاه های مازندران در پنجم خرداد ماه امسال اعلام کرد که موانع موجود در فرودگاه رامسر بزودی برطرف شده و از 22 خرداد ماه پروازها به این فرودگاه برقرار می شود.
یازدهم اردیبهشت ماه امسال به علت وجود درختان بلند و تیرک های برق در مسیر نشست و برخاست هواپیماها ، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران ایر ) تمامی پروازهایش در مسیر رفت و برگشت تهران - رامسر و اصفهان - رامسر لغو کرد.
از بهمن ماه سال گذشته نیز شرکت هواپیمایی آسمان به خاطر همین موانع اقدام به لغو پروازها در مسیرهای رفت و برگشت رامسر - شیراز ، رامسر - مشهد و رامسر - تهران کرده بود.
کارشناسان اعتقاد دارند تاسیسات ناوگان هوایی یکی از ارکان مهم حمل و نقل ترکیبی و از محورهای توسعه هر منطقه به شمار می آید و در کنار ناوگان ریلی و جاده ای شرایط رشد متوازن هر منطقه را رقم می زند.
جمعی از فعالان حوزه گردشگری شهرستان رامسر با اشاره به تعطیلی این فرودگاه و اثرات نامطلوب آن بر اقتصاد منطقه اظهار داشتند با ادامه این روند بیشتر سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه دچار مشکل می شوند. 
نصرالله خلج مدیر یکی از هتل های رامسر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ با گذشت بیش از 5 دهه از فعالیت فرودگاه رامسر شهری که هرسال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر خارجی و داخلی است هم اکنون به خاطر مشکلات جزئی غیرفعال شده و چنین وضعیتی جای تامل دارد. 
وی افزود :‌ تا پیش از غیرفعال شدن این فرودگاه ، به طور متوسط هر روز حدود 99 درصد ظرفیت هتل از مسافران بویژه گردشگران خارجی پذیرش می شدند و اکنون این ظرفیت به حدود 9 درصد رسیده است.
وی اظهار داشت : دست کم 59 نفر دراین هتل فعالیت دارند و اگر تعطیلی فرودگاه ادامه یابد ناگزیریم به خاطر نداشتن درآمد ، نیروی انسانی این مرکز اقامتی را کاهش دهم . 
مدیر هتل خلج رامسر ، ‌نبود برنامه ریزی صحیح و مدون ،‌کم توجهی و کوتاهی مسئولان ذیربط را از علت های اساسی تعطیلی این فرودگاه دراین شهر برشمرد و گفت که نمی دانم کدام مقام مسئول باید تاوان این همه ضرر و زیانی که بر فعالان حوزه گردشگری براثر تعطیلی این فرودگاه تحمیل شده بدهد.
مسئول تاکسی بی سیم فرودگاه رامسر هم دراین باره گفت که دستکم 35 راننده خودرو در جابه جایی مسافران پروازی فرودگاه این شهر در بیشتر شهرهای غربی مازندران فعالیت داشتند که هم اکنون بیکار شده اند. 
شهروز نیاستی افزود : البته کسادی بازار کار رانندگان خودروهای بی سیم فرودگاه این شهر مربوط به زمان غیرفعال شدن این فرودگاه نبوده بلکه به وقوع سانحه هوایی هواپیمای ای تی آر در خط پروازی تهران - یاسوج برمی گردد.
درپی وقوع سانحه هواپیمای ای تی آر در خط پروازی تهران - یاسوج ، شرکت هواپیمایی آسمان که سابقه بیشترین پرواز در مسیرهای رفت و برگشت تهران - رامسر، مشهد - رامسر و اهواز- رامسر را داشت ، پروازهایش را به دلیل وجود موانع به فرودگاه رامسر تعلیق کرد.
مسئول تاکسی بی سیم فرودگاه رامسر گفت : با اینکه پس از تعطیلی این فرودگاه عده ای از مسئولان ذیربط در گزارشی از طریق رسانه ها وعده دادند که موانع پروازی این فرودگاه کمتر از یک ماه رفع می شود اما متاسفانه چنین نشد.
مدیر مجتمع فرهنگی و موزه ای شهدای رامسر نیز گفت : امروز ناوگان حمل ونقل هوایی یکی از آسان ترین سفرها برای خیلی از گردشگران بویژه گردشگران خارجی که فرصت زمان برای آن ها از اهمیت بالایی برخورداراست ، به شمار می آید. 
علی غلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ نکته دیگر آنکه گردشگران دو دسته اند ،دسته نخست گردشگران عمومی که اغلب آن ها با خودروهای شخصی و یا عمومی وارد شهرهای گردشگری بویژه رامسر می شوند و دسته دیگر گردشگران پولدار می باشند.
وی ادامه داد :‌ بنابراین گردشگران فاخر به علت برخورداری از شرائط مالی مناسب از ناوگان حمل و نقل هوایی بهره می گیرند تا دچار کمترین آسیب شوند. 
مدیرمجتمع فرهنگی و موزه ای شهدای رامسر گفت :‌ این مجتمع زیرنظر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار دارد بنابراین عده زیادی از مسافران و گردشگران با همکاری روابط عمومی این بنیاد از طریق دفاتر آژانس خدمات مسافرتی در تهران پذیرش می شوند و به علت تعطیلی فرودگاه رامسر استقبال کمتری برای سفر به این منطقه را دارند.
تلاش های خبرنگار ایرنا برای برقراری ارتباط با اداره کل فرودگاه های مازندران برای دریافت آخرین اقدامات انجام گرفته برای رفع موانع پروازی فرودگاه رامسر تا این لحظه بدون نتیجه ماند.
شهرستان رامسر با جمعیتی دست کم 70 هزار نفر به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصر بفرد نظیر جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه ، اماکن اقامتی مانند هتل های قدیم ، جدید ، کاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاکنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده است.