:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز:

تمام ظرفیت خط هفتم سراسری به کار گرفته می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: از ظرفیت ۱۱۰ میلیون مترمکعبی خط هفتم به همراه خط یازدهم سراسری برای تامین گاز مورد نیاز جنوب و جنوب شرق کشور استفاده می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲
اقتصادگردانحسن منتظرتربتی، درباره بهره‌برداری از ظرفیت حداکثری خط هفتم سراسری گفت: خط هفتم سراسری انتقال گاز به طول ۹۰۴ کیلومتر، وظیفه انتقال گاز از عسلویه تا ایرانشهر را برعهده دارد که در این مسیر، بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاهی از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: گازرسانی به شبکه جنوب و جنوب‌شرق کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان (زاهدان) انجام شده است، همچنین امسال بخشی از عملیات گازرسانی به زابل نیز اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، با بیان این‌که مناطق مکران و چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین اهداف برای گازرسانی است، اظهار کرد: قرارداد توسعه صنایع و انتقال گاز به این مناطق، به صورت سرمایه‌گذاری با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امضا شده و شرکت توسعه نگین مکران، پیمانکار اجرای خط انتقال گاز منشعب شده از خط هفتم سراسری به جنوب استان است.

تربتی زمان اجرایی شدن این طرح را  ۲ سال اعلام کرد و ادامه داد: ۲ نیروگاه و صنایع تازه تاسیس در منطقه مکران به گاز طبیعی نیاز دارند. افزون بر این، بخش شرقی استان سیستان و بلوچستان نیز در مراحل بعدی گازرسانی قرار دارد تا پس از پایان مرحله طراحی، مرحله اجرایی طرح آغاز شود، در صورتی که همه کارها مطابق برنامه‌ریزی انجام شده پیش رود، تا سه سال آینده بخش‌های عمده استان سیستان‌وبلوچستان به شبکه گاز طبیعی متصل خواهند شد.

وی با اشاره به این‌که خط هفتم با ایستگاه‌های تقویت فشار، ظرفیت انتقال ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز در روز را دارد، تصریح کرد: اکنون بنا بر مقدار گاز مورد نیاز بخش‌های خانگی و صنعتی جنوب و جنوب شرق کشور از این خط استفاده می‌شود که حدود ۳۰ میلیون مترمکعب در روز است، اما در آینده با توسعه صنایع، از تمام ظرفیت خط هفتم استفاده می‌شود و هیچ ظرفیتی از این خط بدون استفاده باقی نخواهد ماند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز تصریح کرد: ۳۰ میلیون مترمکعب کنونی برای بخشی از استان کرمان، استان هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان استفاده می‌شود، اما پیش‌بینی می‌کنیم با راه‌اندازی صنایع دیگر استفاده از تمام ظرفیت خط هفتم نیز کافی نباشد و خط یازدهم نیز به موازات خط هفتم، گاز مناطق جنوبی از جمله قشم، چابهار، بندرعباس، کرمان و یزد را تامین کند.