:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
احتمال افزايش قيمت طلا در بازار جهاني بعد از افزايش نرخ بهره در آمريكا

احياي اعتماد نسبت به ارزش پول ملي، راهكار كاهش التهاب بازار ارز و طلا، رشد قيمت سكه به 2.6 ميليون

نرخ هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نيز با ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه، یک میلیون و ۲۵۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۹ هزار تومان رشد نسبت به روز سه شنبه ۷۱۱ هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۱۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳
اقتصاد گردان  – احسان شمشيري
روند افزایشی قیمت سکه که از ابتدای هقته جاری آغاز شده، روز چهارشنبه نیز با جهش ۶۸ هزار تومانی ادامه یافت و سكه طرح جديد به ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار تومان رسيد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳۵ هزار تومان رشد نسبت به روز سه شنبه ، ۲ میلیون و ۴۳۹ هزار تومان داد و ستد شد. 
 نرخ هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نيز با ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه، یک میلیون و ۲۵۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۹ هزار تومان رشد نسبت به روز سه شنبه ۷۱۱ هزار تومان معامله شد.
همچنين هر قطعه سکه گرمی با ۸ هزار تومان افزایش ۴۰۴ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۷ هزار تومان افزایش ۲۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلای ۱۸ عیار  ۹۱۳ هزار تومان فروخته می شود.

با وجود اعلام نرخ اونس جهاني به قيمت 1295 دلار و كاهش آن در روزهاي اخير به دليل تقويت ارزش دلار بعد از ديدار ترامپ و رهبركره شمالي، نرخ طلا در بازار ايران طي روزهاي اخير افزايش داشته و برخي كارشناسان با اشاره به وجود حباب 400 هزار توماني دلار، معتقدند كه به دليل رشد نقدينگي و تقاضا در بازار و نبود بازار ارز و ركود معاملات مسكن و...، همچنان توجه عده اي از صاحبان پول و نقدينگي به سمت طلا و سكه معطوف خواهد بود.
برخي فعالان بازار با توجه به اعلام پرداخت سپرده هاي بالاي يك ميليارد توماني موسسات غيرمجاز كه تا مرداد ماه ادامه دارد و همچنين رشد نقدينگي در ماه هاي اخير تحولات رشد ارزش دلار در بازار جهاني بعد از ديدار ترامپ ورهبر كره شمالي، معتقدند كه اين تحولات به اضافه رشد قيمت مسكن و ركود معاملات، باعث شده كه تقاضا براي سكه افزايش يابد و قيمت سكه نيز رشد زيادي داشته باشد. كساني كه قبلا پول خود را در بورس، مسكن، سود بانكي و ساير دارايي ها به كار گرفته بودند، به دليل تحولات و ركود معاملات در صرافي ها، بازار مسكن و رشد قيمت خودرو و... در كوتاه مدت به سمت بازار طلا و سكه تمايل پيدا كرده اند. 
اين فعالان بازار طلا معتقدند كه با وجود توزيع 1.4 ميليون سكه در ارديبهشت و خرداد 97 و همچنين حباب 400 هزار توماني سكه، عده اي از خريداران با توجه به رشد قيمت در چند ماه اخير و تحريم هاي ماه هاي آينده، اقدام به  پيش خور كردن قيمت طلا و سكه در ماه هاي آينده كرده اند و عده اي تصور مي كنند كه چون قيمت سكه بيش از اين افزايش خواهد يافت لذا حباب 400 هزار توماني سكه با رشد قيمت طلا در ماه هاي آينده پوشش داده مي شود. اما در صورتي كه سياست هاي ارزي با تحولاتي همراه شود و روابط تجاري و بانكي با اروپا در حد مورد انتظار و درچارچوب برجام تحقق يابد، در آن صورت احتمال كاهش قيمت سكه و تركيدن حباب آن وجود دارد. 
از اين رو، افرادي مانند دكتر اشرفي يكي از فعالان بازار طلا و سكه، با هشدار به سرمايه گذاران طلا و سكه معتقد است كه حباب سكه احتمال تركيدن دارد و مردم نبايد به اين قيمت هاي كاذب اعتماد كنند و بايد با تامل و فكر پول خود را براي خريد سكه و طلا به كار بگيرند.  
در بازار ارز نيز قیمت هر دلار آمریکا با ۳ تومان افزایش نسبت به روز سه شنبه ۴ هزار و ۲۲۷ تومان تعیین شد. افزون بر این، نرخ هر یورو نیز با ۵ تومان کاهش به ۴ هزار و ۹۶۵ تومان رسید و هر پوند نیز با ۵ تومان رشد ۵ هزار و ۶۴۹ تومان قیمت‌گذاری شد. 
عده اي از صاحب نظران با اشاره به امكان خروج دولت از تك نرخي ارز و توافق صادركننده و وارد كننده براي تامين و خريد و فروش ارز با نرخ هاي بالاتر و كنترل بازار و نرخ هاي بالاتر ارز، در ماه هاي آينده معتقدند كه ايجاد بازار دوم ارزي، نرخ توافقي ارزي بين صادركننده و وارد كننده  و همچنين ارائه نرخ هاي بالاتر ارز، باعث خواهد شد كه عرضه و تقاضا به سمت تعادل بهتري حركت كرده و عرضه ارز بيشتر خواهد شد. زيرا در حال حاضر با نرخ 4200 توماني، عده اي از صادركنندگان عرضه ارز كمتري دارند و در صورتي كه امكان نرخ بالاتري داشته باشند و با توافق واردكننده نرخ بالاتري دريافت كنند، عرضه ارز خود را افزايش خواهند داد و درنتيجه فشار روي نرخ ارز حاشيه بازار و سكه  و طلا كاهش مي يابد. 
اين صاحب نظران معتقدند كه راهكار مقابله با رشد قيمت طلا و سكه، خروج از تك نرخي ارز و بسترسازي براي توافق صادركننده و وارد كننده به نرخ تعادلي است. دولت و بانك مركزي بايد نرخ 4200 توماني را مانند سال هاي قبل كه نرخ مبادله اي وجود داشت، براي كالاهاي اساسي، ضروري و توليدي به كار بگيرد و واردات كالاهاي غيرضروري، لوكس و غيراساسي را از طريق نرخ توافقي و تعادلي تحت نظارت بورس ارزي و بانك مركزي انجام دهد تا فشار روي نرخ حاشيه بازار و قيمت طلا و سكه كاهش يابد. زيرا در شرايط كنوني نيز همچنان توجه برخي افراد به نرخ حاشيه بازار معطوف است. 
همچنين از آنجا كه بخشي از تقاضاي ارز و طلا براي قاچاق كالا،  خروج سرمايه و حفظ ارزش پول انجام مي شود، درنتيجه نمي توان روي تقاضاي ارز و صادرات و واردات رسمي متمركز شد و لازم است كه شرايط براي كنترل نقدينگي، جذب نقدينگي به سمت توليد و اشتغال زايي و بهبود فضاي كسب وكار، بهبود روابط بين المللي و... نيز در دستور كار قرار گيرد تا با بهبود اعتماد صاحبان نقدينگي به آينده اقتصاد و حفظ ارزش پول، التهاب هاي موجود در بازار سكه و طلا و ارز و.. كاهش يابد. 
اما عده اي ديگر از كارشناسان معتقدند كه انتظارات تورمي و بدبيني و بي اعتمادي صاحبان پول و نقدينگي نسبت به آينده اقتصاد و  ارزش پول، عامل عمده اين التهاب هاست و با كنترل نرخ ها و ورود دولت و بانك مركزي نيز نمي توان مشكل را به صورت ريشه اي حل كرد، لذا راهكار اصلي اين است كه علاوه بر اقدامات كوتاه مدت، اعتماد سرمايه گذاران نسبت به آينده  از طريق پيگيري مسائل سياسي، سياست خارجي و...احيا شود وانتظارات مردم  براي حفظ ارزش پول ملي تقويت شود و اين موضوع را تنها با سياست ارزي و پولي نمي توان احيا كرد بلكه بايد برنامه اي اساسي و همه جانبه در دستور كار قرار گيرد تا موضوعاتي مانند آزادي عمل اقتصادي، حقوق مالكيت، ارزش پول ملي  و بهبود فضاي كسب وكار باعث بهبود اعتماد و افزايش خوش بيني نسبت به آينده شود.    
احتمال ورود دولت به بازار و حباب سكه

يك كارشناس بازار سكه معتقد است: با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود ظرف روزهای آینده بانک مرکزی به بازار سکه ورود کند و قیمت‌ها کاهشی شود
در اين رابطه رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر آخرین قیمت‌ها از بازار طلا و سکه را اعلام و توصیه کرد که با توجه به ملتهب بودن بازار و حبابی بودن قیمت‌ سکه نباید در بازار ملتهب خرید کرد که منجر به ضرر شود. همچنین طی روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها کاهشی شود.
عبادالله محمدولی - عضو هیات مدیره انجمن صنفی طلا و جواهر درباره آخرین قیمت‌ها از بازار طلا و سکه اظهار کرد: قیمت سکه تمام طرح جدید دو میلیون و ۵۲۵ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم دو میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان، ربع سکه ۷۰۵ هزار تومان و سکه گرمی ۴۰۳ هزار تومان است.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی طلا و جواهر با تاکید بر این‌که قیمت‌های کنونی واقعی نیست، توضیح داد: سکه بیش از ۴۰۰ هزار تومان حباب دارد و بازار ملتهب است؛ چراکه تقاضای زیادی وارد بازار سکه شده که رشد کاذب قیمت را به همراه آورده است.
محمدولی با بیان این‌که بازار باید به ثبات برسد، توصیه کرد: نباید در بازار ملتهب خرید کرد که منجر به ضرر شود.
به گفته وی، هفته آینده نیز وضعیت بازار و قیمت‌ها بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی طلا و جواهر تصریح کرد: گاها بازار به طور شایسته رصد نمی‌شود؛ لذا مردم باید مراقب باشند که از نوسانات آسیب نبینند.
محمدولی گفت: با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود ظرف روزهای آینده بانک مرکزی به بازار سکه ورود کند و قیمت‌ها کاهشی شود.
وی تاکید کرد: با توجه به این‌که کشور غنی و با قدمت  ۸۰۰۰ ساله داریم، اگر می‌خواهیم از تلاطمات بین‌المللی در امان باشیم چاره‌ای نداریم جز این‌که صنایع محور و تولید محور باشیم، اما اکنون باتولید محور بودن در جامعه فاصله کیلومتری داریم که باعث نوسانات در بازار می‌شود.
انتظارات تورمي به خاطر بدبيني از آينده
رضا بوستاني كارشناس اقتصادي در رابطه با حباب سكه گفت:  اقتصاد کلان سیاست‌های پولی را برای هدایت متغیرهایی به کار می‌گیرد که در بین آنها عامل انتظارات مردمی براي رشد تورم و كاهش ارزش پول در آينده نیز به چشم می‌خورد، چراکه شدت انتظارات و عدم اطمینان مردم از آينده اقتصاد از‌جمله متغیرهای اقتصادی است که نقش مهمی را در ایجاد تعادل و کاهش تنش دربازارها ایفا می‌کند. 
وي افزود : اینکه مقام مسوولی در شرایط بحرانی افزایش قیمت در بازار را حباب معرفی کند و عمر آن را زودگذر بداند ولی درعمل این اتفاق رخ ندهد انتظارات را رقم می‌زند. از یک‌سو خوش‌بینی را به بدبینی تغییر می‌دهد و نقش آن را در پیشبرد اهداف کلان کمرنگ می‌کند و از دیگر سو همین عامل بدبینی را در بالاترین اولویت متغیرهای کلان قرار می‌دهد که می‌تواند نرخ بازار و عرضه و تقاضا را تعیین کند. 
وي تصريح كرد: در چنین شرایطی این انتظارات هستند که با تحریک میزان تقاضا همچنانکه از ابتدایی و در عین حال اصولی‌ترین قوانین اقتصادی برمی‌آید سطح قیمت‌ها را تعیین می‌کند. شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که در بازارهای مختلف تنها عامل پیشتاز در تعیین قیمت‌ها خوش‌بینی و بدبینی افراد نسبت به بازار است. این روزها اقتصاد ما بیشتر از هر عاملی نیازمند یک قاعده بلندمدت و تعیین شده است که براساس آن بتواند بار دیگر از متغیر انتظارات مردمی به عنوان ابزاری برای نیل به اهداف اقتصادی استفاده کند.
پیش‎بینی روند قیمت طلا در روزهای آینده
درحالی که نشست مهم فدرال رزرو آمریکا قرار است ۱۲ و ۱۳ ژوئن برگزار شود، سئوال مهم و اساسی این است که روند قیمت طلا در روزهای آینده چگونه خواهد بود.
به گزارش کیتکو نیوز، برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو می تواند فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کند و باعث كاهش قيمت طلا در كوتاه مدت و افزايش آن در ميان مدت شود.  
بر اساس این گزارش چارلی ندوس تحلیلگر برجسته اقتصادی در این باره گفت: به نظر من قیمت طلا تا قبل از نشست فدرال رزرو آمریکا با کاهش نسبی روبرو خواهد شد ولی پس از برگزاری این نشست و اعلام تصمیم فدرال رزرو قیمت جهانی طلا بار دیگر روند صعودی خواهد داشت.
این گزارش افزود: تجربه نشست های فدرال رزرو آمریکا از دسامبر 2015 میلادی نشان می دهد که قیمت طلا پس از هر بار افزایش نرخ بهره با رشد نسبی روبرو شده است.
جورج گرو تحلیلگر ارشد موسسه آر بی سی ولس منجمنت نیز گفت: به نظر می رسد قیمت طلا پس از نشست فدرال رزرو با افزایش همراه خواهد شد چون تاثیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو قبلا در قیمت طلا نمایان شده و افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن دیگر نمی تواند قیمت طلا را بیش از این کاهش دهد.
برخی کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که کاهش قیمت انس طلا در روزهای گذشته تحت تاثیر افزایش ارزش دلار موجب رشد تقاضای سرمایه گذاری و فیزیکی در بازارهای جهانی شده است.

در حال حاضر، بازارهای جهانی چشم انتظار جلسه پیش رو فدرال رزرو و جهت دادن به سیاست های خود بر اساس نرخ جدید بهره اعلام شده در آمریکا هستند. همچنین گروهی معتقد هستند که فدرال رزرو در سال جاری میلادی فقط یکبار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد؛ در حالی که گروهی دیگری بر این باور هستند که تا پایان سال جاری میلادی این امر ۲ مرتبه دیگر اتفاق خواهد افتاد.پیش بینی می شود که فدرال رزرو پیش بینی خود از تولید ناخالص داخلی آمریکا را در سال ۲۰۱۸ میلادی از رقم فعلی ۲.۷ درصد بیشتر اعلام کند. برخی از کارشناسان اقتصادی آمریکا بر این باور هستند که عملکرد رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه دوم می تواند بیش از ۳ درصد باشد. همچنین پیش بینی فدرال رزرو از نرخ بیکاری آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳.۸ درصد است و برآورد این نهاد از نرخ تورم هسته ای ایالات متحده در حال حاضر ۱.۹ درصد است و شاخص قیمت مصرف کننده در حال عبور از هدف از پیش تعیین شده ۲ درصد فدرال رزرو است.