:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل بانک توسعه صادرات مطرح کرد:

لزوم تاسیس شورای ثبات مالی، پیشنهاد سه گانه بورسی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر لزوم تاسیس شورای ثبات مالی، سه پیشنهاد کاربردی برای افزایش تاثیر بازار سرمایه بر ثبات مالی کشور مطرح کرد.
کد خبر: ۱۱۵۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹
اقتصادگردانبه نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، علی صالح آبادی درباره بازار سرمایه و نقش آن در ثبات مالی، اظهار داشت: ثبات مالی به این مفهوم است که بازار پول یا سرمایه از یک تعادل مناسبی برخوردار باشد به گونه ای که مردم، سرمایه گذاران و فعالان این بازار در سیستم بانکی شاهد نوسانات غیر قابل توجیه نباشند و بازارها نیز قابل پیش بینی باشند.

وی افزود: بازار سرمایه شامل بازار سهام، اوراق بدهی و بازار بورس های کالایی است و این بازارها به دلیل اینکه قانونمند، متشکل و تحت نظارت هستند، قوانین و مقرراتی دارند که باید این مقررات مدنظر قرار گیرد و به نظر من با توجه به ابزارهای مختلفی که در بازار سرمایه وجود دارد سرمایه گذاران می توانند ابزارهای متناسب خود را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: ابزارهای پوشش ریسک نیز انواع مختلفی دارد اما هنوز در ابتدای راه قرار داریم زیرا یکی از ابزارهایی که به ثبات بهتر بازار کمک می کند ابزارهای پوشش ریسک است که قراردادهای آتی و اختیار معامله در بازار اوراق بهادار هستند که در این زمینه تاکنون توسعه لازم را نداشتیم و لازم است برای ثبات بازار سرمایه و ورود دیدگاه های مختلف سرمایه گذاری در این بازار این ابزارهای نیز به طور مناسب و با عمق لازم در بازار سرمایه ایجاد شوند و فعلا در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.

صالح آبادی درباره یکی دیگر از مواردی که موجب ثبات در بازار سرمایه می شود، گفت: صندوق ثبات بازار سرمایه از دیگر موارد در این زمینه است که در قانون رفع موانع تولید پیش بینی شد تا منابع صندوق توسعه ملی و همچنین سایر منابعی که در این صندوق پیش بینی شده به این صندوق وارد شده و در مواقعی که تعادل بازار سرمایه با مشکلاتی مواجه و این بازار شاهد نوسانات شدیدی می شود، این منابع از طریق صندوق وارد بازار سرمایه و موجب ثبات باشد.

وی ادامه داد: این صندوق هم به نظر من به صورت کارآمد ایجاد نشده و لازم است که این صندوق هم طبق مفاد قانون رفع موانع تولید ایجاد تا موجب ثبات در بازار سرمایه باشد.

رفع ممنوعیت سهام خزانه

مدیرعامل بانک توسعه صادرات سهام خزانه را یکی دیگر از موارد در قانون رفع موانع تولید درخصوص ثبات بازار سرمایه، نام برد و افزود: شرکت های حاضر در بازار بورس، هنگامی که با افت ارزش سهام بدون هیچ توجیحی مواجه می شوند، این شرکت ها اجازه دارند سهام خود را در بازار بورس بازخرید کنند که سهام خزانه نام دارد اما در قانون تجارت این سهام ممنوع است و شرکتی اجازه خرید سهام شرکت خود را ندارد.

وی افزود: این موضوع نیز در قانون رفع موانع تولید پیش بینی و تصویب شد تا شرکت ها بتوانند سهام خود را در مواقعی که با کاهش غیر طبیعی ارزش سهام مواجه  هستند، خود سهام را خریداری و سپس عرضه کنند.

صالح آبادی برای بهبود این شرایط و عملیاتی شدن موارد ذکر شده، پیشنهاد داد: در گام اول سهام خزانه به شکل مناسب و مطابق قانونی عملیاتی شود و صندوق ثبات بازار سرمایه نیز توسعه و ایجاد شود.

سیاست های واحد در سه بازار سرمایه، پول و ارز

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که اهمیت دارد و بازار سرمایه می تواند به ثبات مالی کمک کند، تشکیل شورای ثبات مالی است به این معنا که به دلیل اینکه بازار سرمایه متاثر از بازار پول و ارز متاثر است و بلعکس، سیاست های هماهنگ در این بازارها اتخاذ و شورای ثبات مالی شکل بگیرد تا سیاست های گذاری ها در این شورا هم در بازار پول و هم در بازار سرمایه لازم الاجرا باشد تا این دو بازار توسط این شورا هماهنگ شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: مثال بارز در این زمینه بازار معاملات قراردادهای آتی سکه طلا است که در بازار بورس کالا وجود دارد و نوسانات قیمت سکه طلا معقوله مهمی است.

وی افزود: با توجه به اینکه این ابزار در بازار بورس کالا وجود دارد، سیاست گذاری هایی که بازار سرمایه و بازار پول می توانند به صورت مشترک و هماهنگ اتخاذ کنند عامل ثبات در بازار سکه خواهد بود که به طور حتم بر بازارهای مختلف اقتصاد اثرگذار خواهد بود و در چارچوب شورای ثبات مالی می تواند اتفاق بیفتد و عملیاتی خواهد بود.

لازم به ذکر است، بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با محوریت اصلاحات ساختاری برای ثبات مالی، روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.