:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
طی دو روز گذشته

سیمانی‌ها ۵۰۰ میلیارد ریال از بورس کالا تامین مالی کردند

دو شرکت سیمانی طی دو روز گذشته با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران به میزان ۵۰۰ میلیارد ریال تامین مالی کردند.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳
اقتصادگردانفعالان تالار نقره ای روز گذشته شاهد عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد سیمان تیپ دو شرکت سیمان شرق به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال بودند که کل این اوراق با استقبال سرمایه گذاران به فروش رفت. نگاهی به اطلاعیه عرضه از سوی بورس کالا نشان می دهد که این عرضه در نماد «عشرق» به تعداد ۲۶۷ هزار و ۸۵۷ قرارداد و با قیمت یک میلیون و ۱۲۰ هزار ریال در هر قرارداد یک تنی انجام شد.

همچنین قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه برابر است با قیمت پایه در زمان عرضه اولیه به علاوه ۱۷.۵ درصد سود سالیانه به صورت روز شمار؛ همچنین بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است. درصورتیکه دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت «۱۱۸.۵ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کند، این اوراق در سررسید برای سرمایه گذاران بازدهی یکساله  حداقل ۱۸.۵ درصدی خواهد داشت. اما درصورتیکه شرکت سیمان شرق نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت «۱۱۹ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کند، بازدهی سالانه  اوراق در سررسید حداکثر ۱۹ درصد خواهد بود. همچنین انتشار اوراق سلف موازی استاندارد سیمان به منظور تامین سرمایه درگردش شرکت سیمان شرق صورت گرفت و براساس اطلاعیه عرضه، معاملات ثانویه این اوراق از تاریخ ۲۳ خرداد ماه تا ۲۲ خرداد ۹۸ ادامه خواهد داشت.
تامین سرمایه در گردش سیمان سپاهان

براساس این گزارش، عرضه اولیه امروز نیز به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد سیمان تیپ دو شرکت سیمان سپاهان اختصاص داشت که این عرضه در نماد «عسپاها» به تعداد ۱۷۸ هزار و ۵۷۱ قرارداد و با قیمت یک میلیون و ۱۲۰ هزار ریال در هر قرارداد یک تنی از ساعت  ۱۱ امروز آغاز شد که کل این اوراق نیز به فروش رفت.  

قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه برابر است بازارگردانی به روش قیمت بازار با دامنه مظنه یک درصد و دامنه نوسان منفی و مثبت پنج درصد. همچنین بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است. درصورتیکه دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت «۱۱۸.۵ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کند، این اوراق در سررسید برای سرمایه گذاران بازدهی یکساله  حداقل ۱۸.۵ درصدی خواهد داشت اما درصورتیکه شرکت سیمان سپهان نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت «۱۱۹ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کند، بازدهی سالانه  اوراق در سررسید حداکثر ۱۹ درصد خواهد بود.

سررسید این اوراق یکسال پس از تاریخ عرضه اولیه و دوره تحویل حداکثر یکماه پس از تاریخ سررسید است. انتشار اوراق سلف موازی استاندارد سیمان به منظور تامین سرمایه درگردش شرکت سیمان سپاهان صورت گرفت و براساس اطلاعیه عرضه معاملات ثانویه این اوراق از تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ تا ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت.