:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کره شمالی خواهان بازگشت به اقتصاد جهانی است

رهبر کره شمالی می‌خواهد با استفاده از مدل اقتصادی ویتنام، درهای اقتصاد این کشور را به روی جهان باز کند.
کد خبر: ۱۱۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸
اقتصادگردانبه نقل از بیزینس اینسایدر، اقتصاد کره شمالی محصورترین اقتصاد جهان به حساب می رود، اما اخیرا با تغییر رویکرد رهبر این کشور، امیدواری به ادغام بیشتر این کشور با اقتصاد جهانی به وجود آمده است. یک روزنامه کره‌ای اخیرا گزارش داده است رهبر کره شمالی در دیدار با رئیس جمهور کره جنوبی گفته است به دنبال الگویی مشابه ویتنام برای بازتر شدن فضای اقتصادی این کشور است که به الگوی سال ۱۹۸۶ ویتنام اشاره دارد. در آن سال حزب کمونیست این کشور سیاست‌های اقتصاد بازاری سوسیالیستی را  دنبال کرد که به موجب آن، متوسط رشد سالانه این کشور تا یک دهه بعد به ۳ درصد افزایش یافت.

با این حال به گفته تحلیل گران، شانس کمی برای پیاده سازی موفقیت آمیز این سیاست در کره شمالی وجود دارد. به گفته تحلیل گران موسسه " کپیتال اکونومیکس"، حتی اگر درهای اقتصاد کره شمالی بر روی طرف های خارجی باز شود به دلیل سابقه رفتار این کشور با سرمایه‌گذاران خارجی، احتیاط بر رفتار آن‌ها غالب خواهد شد.  

فاکتورهای متعددی وجود دارد که پیونگ یانگ می تواند به کمک آن‌ها امیدوار به جذب سرمایه خارجی در صورت باز شدن فضای اقتصادی باشد: موقعیت جغرافیایی مطلوب کره شمالی و همسایگی با اقتصادهای بزرگی چون کره شمالی، چین و ژاپن و برخورداری از منابع غنی دست نخورده نظیر آهن و روی از جمله این فاکتورها هستند.

با این حال هنوز مشخص نیست که تحریم‌های آمریکا علیه این کشور برداشته شود.