کریمیمهر با پیشبینی کاهش ۳۰ درصدی حجم بازار واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته، واردات امسال را کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خودرو تخمین زد
اقتصاد گردان - سال گذشته بنا به دلایلی چون بسته بودن چندماهه ثبت سفارش، افزایش ناگهانی تعرفهها و افزایش نرخ ارز، سال چندان پررونقی برای خودروسازان خارجی و واردکنندگان خودرو نبود. روندی که متاسفانه در سال جدید نیز با نادیده گرفته شدن برجام از سوی آمریکا و افزایش مجدد نرخ ارز ادامه داشته است.
به گزارش ایسنا، فرشید کریمیمهر معاون بازاریابی و برنامهریزی استراتژیک نگینخودرو درباره وضعیت حالحاضر این شرکت به عنوان یکیاز واردکنندههای اصلی خودرو به کشور در گفتوگویی به شرح برنامههای نگینخودرو در سال جاری، وضعیت بازار خودرو و ابهامات کسب و کار در این حوزه پرداخت.
کریمیمهر با پیشبینی کاهش ۳۰ درصدی حجم بازار واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته، واردات امسال را کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خودرو تخمین زد.
وی در تحلیل وضعیت واردات خودرو گفت: برای پیشبینی حجم بازار در شرایط کنترل شده، بایستی تحلیل عوامل از دو منظر کشش تقاضا و میزان عرضه بررسی شود.
معاون بازاریابی نگین خودرو در ادامه افزود: از منظر کشش تقاضا، با افزایش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی بهدلایلی همچون افزایش تقریبی ۷۰ درصدی تعرفه واردات خودرو، افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز مبادلهای، صعود چشمگیر نرخ ارز در بازار و نوسانات زیاد ارزی، افزودن سرفصل جدید هزینهای در شمارهگذاری معادل ۱۰ درصد قیمت خودرو و تغییر اسقاط خودرو، انتظار کاهش تقاضا وجود خواهد داشت.
وی همچنین بیان کرد: از منظر عرضه، بودجه سال ۹۷ و کاهش درآمد دولت از محل مالیات بر واردات خودرو ۹۷ برهانی قاطع بر خیز دولت برای کنترل واردات است، از سویی دیگر سایر اقدامات از قبیل ابهام در تخصیص منابع ارزی برای واردات، رویکرد مبهم در اعمال تعرفههای جدید، حکم دیوان اداری و بستن طولانیمدت سامانه ثبت سفارش خودرو و تغییرات مستمر ضوابط همه و همه مهر تائیدی بر سالی پرچالش برای کنترل عرضه خودروهای وارداتی خواهد بود.
سرآمدی کیفیت و حفظ سهم بازار
معاون بازاریابی و برنامهریزی استراتژیک نگینخودرو، سرآمدی کیفیت در خدمات فروش و خدمات پس از فروش، همچنین حفظ سهم بازار را بهعنوان برنامههای کلان سال ۱۳۹۷ شرکت نگین خودرو اعلام کرد.
کریمیمهر تاکید کرد: در راستای ارتقای کیفیت زنجیره فروش و خدمات پس از فروش و همسو با سایر نمایندگیهای جهانی رنو، شرکت نگین خودرو در حال پیادهسازی مجموعه استانداردها و ابزارهای مبتنی بر "مدیریت تجربه مشتریان" بنام C@re۲.۰ (مراقبت از مشتری) است. این استانداردها شامل ۷ لحظه تاثیرگذار در زنجیره فروش و خدمات پس از فروش خودرو است که همه فرآیندهای خدمات در طول سفر مشتری، قبل از خرید، حین خرید و پس از خرید را شامل میشود و در این راستا پروژه هانیمون (تحویل به یاد ماندنی رنو) و تست درایو با جدیت در حال اجرا است.
وی افزود: بهمنظور پیادهسازی این استانداردها، ما بهدنبال آموزش کارکنان عاملیتها، شعب و شرکت، برای کسب مهارتهای حرفهای و رفتاری هستیم و در حال حاضر نیز دورههای آموزشی مرتبط با فروش، در حال برگزاری است که طی آن بالغ بر ۱۰۰ نفر از کارکنان شبکه فروش، در حال آموزش بر مبنای استانداردهای ملی و جهانی رنو هستند.
ورود دو پرچمدار دیگر رنو
نگین خودرو در راستای تکمیل سبد عرضه محصولات و بهرهمندی مشتریان بخشهای مختلف بازار، دو خودروی جدید علاوه بر محصولات فعلی، بهزودی عرضه میکند.
کریمیمهر درباره زمان دقیق لانچ خودروهای جدید، یاد آور شد: این خودروها در حال گذراندن تستهای مختلف مطابق با استانداردهای صادراتی رنو و تطبیق آن با شرایط آب و هوایی ایران است.
افزایش سطح دسترسی مشتریان به خدمات
کریمیمهر با اشاره به توسعه مراکز متعدد خدمات (فروش و پساز فروش) در سراسر کشور، ادامه داد: با افتتاح ۱۱ مرکز جدید در ماه آتی، تعداد مراکز نگین خودرو به بیش از ۱۰۰ نقطه خواهد رسید . این در حالیست که با حضور ناوگان مجهز سیار شرکت، بیش از ۲۰ درصد خدمات پس از فروش سال گذشته نیز بهصورت «خدمات در محل» ارائه شده است. با افتتاح انبار بزرگ و مجهز قطعات یدکی در سال گذشته و موجودیسازی مناسب قطعات یدکی، سطح سرویس ۹۰ درصدی قطعات حاصل شده است.
معاون بازاریابی و برنامهریزی استراتژیک نگینخودرو در پایان توسعه کمی و کیفی و افزایش سطح دسترسی مشتریان به خدمات، آموزش کارکنان، پیادهسازی استانداردهای جهانی رنو و توسعه سبد محصولات را از جمله اهداف شرکت نگین خودرو در سال جاری دانست.