:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کرباسیان خبر داد

با ارز 4200تومانی نباید قیمت‌ها بالا رود،‌ دلار۴۲۰۰ تومانی قیمت تولید را کاهش می‌دهد

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد که با توجه به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به مواد اولیه تولید باید شاهد کاهش قیمت باشیم.
کد خبر: ۱۱۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
اقتصادگردانمسعود کرباسیان در حاشیه مراسم آغاز بهره‌برداری از شش سامانه و خدمات الکترونیکی که صبح امروز در محل وزارت اقتصاد برگزار شد درباره نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر و تأثیر آن بر قیمت تمام‌شده بخش تولید، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی به مواد اولیه بخش تولید اختصاص پیدا کرده و واردات مواد اولیه به کشور به صورت مداوم رصد و کنترل می‌شود، بنابراین نباید با افزایش قیمت روبه‌رو باشیم.

وی با بیان اینکه گاهی انعکاس افزایش قیمت‌ها بیشتر از کاهش قیمت کالاها است، اظهارکرد: در ماه‌های گذشته با افزایش نرخ ارز مواد اولیه و کالاها با قیمت بالاتری به ایران وارد می‌شدند، بنابراین اکنون که ارز با قیمت پایین‌تری به آن‌ها اختصاص می‌یابد، طبیعتا باید کاهش قیمت داشته باشیم، ما باید آرامش بیشتری به مردم در این زمینه بدهیم و دولت نیز وظیفه خود را انجام می‌دهد.

کرباسیان همچنین از ارائه اظهارنامه‌های مودیان مالیاتی به صورت الکترونیکی در سال جاری خبر داد و گفت: اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم جهش خوبی در زمینه نظام مالیاتی داشته باشیم و براساس برآورد ما، بیش از ۹۰ درصد طرح جامع مالیاتی امسال محقق خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سؤالی درخصوص ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم سازمان مالیات مبنی بر وظیفه دولت برای ایجاد پایگاه اطلاعات مالی و پولی از فعالان اقتصادی و به ویژه حساب‌های بانکی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۸۰ درصد نظام بانکی اطلاعات را داده‌اند و تنها برخی از مؤسسات پولی هنوز اقدام نکرده‌اند که این موضوع در دستور کار ما قرار دارد و از مکانیزم‌های نظارتی و کنترلی حتماً دنبال می‌کنیم تا سامانه به طور کامل کار خود را اجرایی کند.

کرباسیان تاکید کرد: این ۲۰ درصد بانک‌ها و مؤسسات پولی قطعا مراودات و ارتباط با دولت دارند و ما باید پای کار باشیم و پیگیری کنیم تا آن‌ها نیز اطلاعات خود را بدهند.

وی با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی را به منظور شفافیت و ساده‌سازی پرداخت مالیات، پیگیری می‌کنیم گفت: شاید برخی امور سهم زیادی در درآمدهای مالیاتی نداشته باشند، اما با ارباب رجوع در ارتباط هستند. سازمان مالیاتی و به ویژه وزارت ارتباطات سهم مهمی در همکاری‌ها دارند که یکی از موارد به طرح جامع مالیاتی بازمی‌گردد.

کرباسیان با بیان اینکه موضوع نقل و انتقال ملک برون‌سپاری خواهد شد، گفت: عوارض ساختمان توسط شهرداری اخذ می‌شود و هر سال بر اساس منطقه‌بندی عوارض از سوی شهرداری تعیین می‌شود؛ اینکه یک نفر بخواهد مالیات آن را بپردازد، از دفاتر اسناد رسمی نامه دریافت می‌کند تا بدهی مالیاتی آن مشخص شود و پس از آن برای انتقال سند، مفاصا حساب مالیاتی باید دریافت کنیم.

وی اضافه کرد: این موضوعات از سوی وزارت ارتباطات پیگیری شد تا نقل و انتقال املاک در محضرخانه‌ها و دفاتر رسمی انجام شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره زمان اجرایی شدن این طرح نیز، گفت: طبق صورت‌جلسه‌ای که تنظیم شده قرار است ۱۵ روزه این کار اجرایی شود، شاید در اول کار به لحاظ اینکه رویه در حال تغییر است با مشکلاتی روبه‌رو باشیم، اما روند آن بهبود خواهد یافت.

کرباسیان همچنین در این مراسم با بیان این‌که هدف از راه‌اندازی این سامانه‌ها ایجاد شفافیت و قرارگرفتن مردم در جریان امور است، گفت: در ابتدا از تمامی دستگاه‌های تابع وزارت اقتصاد که در زمینه‌ی الکترونیکی شدن فعالیت‌های خوبی داشته تشکر می‌کنم و در پایان ماه جاری نیز دو ایکس ری پرسرعت ساخت داخل در گمرک به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به سامانه ارتباط مردمی وزارت اقتصاد به عنوان اولین سامانه، اظهار کرد: این سامانه توسط دفتر بازرسی و فاوا وزارتخانه طراحی شده و مردم می‌توانند از این طریق نظرات، شکایات و درخواست‌های خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنند که ظرف ۱۰ روز این موارد باید پاسخ داده شود و پس از آن ما راستی‌آزمایی می‌کنیم که آیا این پاسخ‌ها داده شده یا خیر.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که سامانه دوم سامانه درخواست وجه الکترونیکی خزانه است، گفت: از طریق این سامانه بالغ بر ۶۰ هزار دسته چک جمع خواهد شد و کسی لازم نیست برای گرفتن پول از خزانه به تهران مراجعه کند.

کرباسیان ادامه داد: علاوه بر آن این‌که چه دستگاهی و به چه میزان از این سامانه استفاده کرده‌اند نیز می‌توان به صورت لحظه‌ای مشاهده کرد و میزان برداشت از خزانه هم مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به سومین طرح از شش سامانه رونمایی شده، تصریح کرد: طرح سوم در ارتباط با بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و حذف موانع در جهت فعال‌سازی و پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی است که در مجموع شامل چهار سامانه می‌شود که دو سامانه دادور و یاور امروز رونمایی شده و دو مورد آن نیز به زودی به بهره برداری می‌رسند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که از طریق سامانه دادور صدور مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی کنترل می‌شود، ادامه داد: در همین راستا دستگاه‌هایی که باید مجوز برای فعالیت بدهند مشخص شده و مجوزهای غیرضرور نیز شناسایی می‌شوند که تاکنون حدود ۶۰۰ مجوز غیرضرور حذف شده است.

به گفته کرباسیان چهارمین سامانه، سامانه دادخواهی مالیاتی موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌هاست که پیش از این، این کار به صورت دستی و فقط در تهران انجام می‌شد و از طریق این سامانه درخواست‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی از سامانه تبادل الکترونیکی اسناد و مکاتبات وزارت اقتصاد به عنوان پنجمین سامانه طراحی شده نام برد و گفت: ما سعی می‌کنیم به طبیعت کمک کنیم و با حذف کاغذ علاوه بر استفاده کمتر از کاغذ، شفافیت و پیگیری فعالیت اقتصادی را بیشتر کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که از طریق سامانه ویدئو کنفرانس وزارت اقتصاد یک ارتباط جمعی بین تمامی همکاران این وزارتخانه در کشور انجام می‌شود، گفت: به این ترتیب هماهنگی از طریق این سامانه انجام شده و نیاز نیست که همکاران ما حتما برای کارهای خود به تهران مراجعه کنند.

به گفته کرباسیان در کنار این شش سامانه طرح اجرایی شدن نظام فنی و اجرایی مناطق آزاد کشور نیز با حضور مسئولان مربوطه رونمایی می‌شود که هدف آن شفافیت در اجرای پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد است.