:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آخرین وضعیت مترو از نگاه علی امام مدیرعامل راه‌آهن تهران

علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهر تهران و حومه مترو جزییات میزان پیشرفت خطوط پروژه‌های مترو را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۵۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
به گزارش ایلنا، امام با بیان اینکه تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو از برنامه‌های سال جاری است، گفت: تکمیل این خطوط جزو مهم‌ترین تعهدات ماست. خط ۷ سال گذشته در همین روزها افتتاح شد اما به علت نواقصی که داشت، مدیریت شهری جدید صلاح دید آن را تعطیل کند.

وی ادامه داد: تکمیل خط ۷ از آبان شروع شده است و با وجود مشکلات زیاد در تامین منابع با جدیت پیگیر آن هستیم. بخش میانی خط به طول ۶ کیلومتر و با ۵ ایستگاه تا پایان خرداد ماه تکمیل خواهد شد و روزهای اول تیر ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

وی با بیان اینکه مترو یکی از گران‌ترین روش‌های حمل و نقل است، افزود: براساس مصوبه مجلس 160میلیارد تومان سال 96 برای مترو تهران و حومه مصوب شد که این بودجه باید در 3 بخش یعنی توسعه مترو، خط مترو اسلامشهر و خط مترو پرند هزینه شود. با این حال فقط 101میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. این اعداد برای تکمیل مترو بسیار کوچک است و با وجود حسن نیت دولت به علت محدودیت منابع این اعداد ناچیز تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم مترو از بودجه 17هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری نیز حدود هزار و 760میلیارد تومان است، گفت: این ارقام نشان می‌دهد که فقط یک دهم درآمد شهر صرف مترو می‌شود. ما از آذر ماه سال گذشته مستقر شدیم و رایزنی‌ها را برای افزایش سهم مترو کلان‌شهرها انجام دادیم. قرار بود اتفاقات خوبی بیفتد اما به دلایلی که ما نفهمیدیم توافقات ما در کمیسیون عمران مجلس در کمیسیون تلفیق منتفی شد. 113میلیارد تومان برای مترو تهران و حومه به تصویب رسید که 45میلیارد تومان آن برای توسعه اسلامشهر و 18.4میلیارد تومان آن برای مترو پرند است. از 75درصد مبلغی که از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد هم 25درصد کاهش یافت و 55 درصد بودجه را ابلاغ کردند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهر تهران و حومه با بیان اینکه تکمیل خطوط بهره‌برداری شده جزو برنامه‌های اساسی سال جاری شرکت است، گفت: بعضا خطوط بهره‌برداری شده دارای نواقصی هستند بعضی از این خطوط دچار کمبود آسانسور، تهویه و پله ‌برقی بوده و تکمیل آنها جزو وظایف ماست. ما این خطوط را بدون افتتاح و خبری کردن تکمیل می‌کنیم.

امام در رابطه با تکمیل خط 6 مترو نیز تصریح کرد: این خط 32کیلومتر بوده و از ایستگاه دولت آباد تا کوهسار ادامه دارد: در صورت تامین منابع تا آخر شهریور ماه 10کیلومتر از این خط را تکمیل خواهیم کرد که شامل ایستگاه دولت‌ آباد تا امام حسین(ع) می‌شود. ادامه خط نیز خرداد ماه سال 98 تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما نبود دپوی پارکینگ در برخی از خطوط مترو است. هر خط باید یک دپوی پارکینگ و یک پارکینگ داشته باشد اما خط 3 فاقد دپوی پارکینگ است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با بدهی‌های مترو به پیمانکاران تصریح کرد: درحال حاضر 170میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم. در خط 4 برخی از کارمندان و کارگرها مدتی بود به خاطر کمبود منابع حقوق دریافت نکرده بودند اما با پیگیری توانستیم بخشی از مطالبات معوقه‌شان را پرداخت کنیم. تمام تلاشمان را می‌کنیم که دیگر شرایط به حدی نرسد که این دوستانمان از نظر مالی دچار تنگنای شدید شوند.

وی در رابطه با تعلل بانک شهر در تامین منابع مالی خط 6 گفت: بانک شهر سرمایه‌گذار اصلی خط 6 است اما قرار بود شهرداری در عوض سرمایه بانک شهر، املاکی را به این بانک واگذار کند اما این اتفاق نیفتاد و املاک واگذار نشده و ما کماکان پیگیر این مساله هستیم.