:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
هدیه مجلس به دیپلمات‌ها

چرایی تعویق بررسی لایحه پیوستن ایران به CFT و تعوبق دو ماهه بررسی در مجلس

نطق‌های آتشین موافقان و مخالفان پیوستن ایران به CFT که تمام شد، در چشم به هم زدنی تب تند مجلس فروکش کرد. آنجا که غلامرضا تاجگردون، نماینده اصلاح‌طلب نه در حمایت از لایحه که در مخالفت با ادامه بررسی آن نطق و پیشنهاد کرد لایحه برای دو ماه به بایگانی مجلس برود
کد خبر: ۱۱۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
اقتصاد گردان -  این پیشنهاد او گویی آبی بود روی آتش درحالی که دقایقی پیش از آن مخالفان دولت همچون گذشته در صحن معرکه‌گیری کرده بودند از نطق موافقان هم ظن عقب‌نشینی برنمی‌آمد. اما همان که دولت با پیشنهاد تعویق موافقت کرد درحالی که می‌توانست بر رای‌گیری اصرار کند به این تحلیل صحه گذاشت که خارج از تب و تاب مجلس، نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل بر سر تعویق لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم با دولت به توافق رسیده‌اند. این را می‌شد از لحن تاجگردون در ارائه پیشنهاد و سکوت از رضایت نمایندگان همسو با دولت فهمید، چنانکه روز گذشته رییس فراکسیون مستقلین و تاجگردون هر دو این ادعا را تایید کردند. کاظم جلالی از لابی لاریجانی با نماینده دولت برای تاخیر در بررسی لایحه خبر داد، تاجگردون هم مسکوت ماندن لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم را نتیجه اتفاق ‌نظر لیدرهای سیاسی مجلس در این مورد دانست.

 تعویق برای همدلی

کاظم جلالی که رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم هست، می‌گوید که فرصت ۲ماهه مسکوت نگه‌داشتن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم فرصتی برای مذاکره درباره برجام و بررسی و پیگیری تصمیم اعضای FATF با حذف ایران از لیست سیاه است. او که با سایت مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده، تاکید کرد: تاکنون حساسیت زیادی روی این لایحه ایجاد شده که برای حل مسائل آن، بررسی‌هایی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انجام و تمهیداتی برای آن گذاشته شد. با این حال با توجه به اختلافاتی که سر این لایحه وجود داشت و می‌توانست روی وضعیت فعلی که کشور نیاز به وحدت و همدلی دارد تاثیر بگذارد، لاریجانی شخصا با نماینده دولت در صحن علنی صحبت و تلاش کرد که این موضوع به تاخیر بیفتد تا چند نکته حاصل شود.

او درباره چرایی این نگاهش گفت: نخست باید بررسی‌های جامع‌تری روی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم انجام شود و دوم اینکه باید آنچه به عنوان اکشن پلن(Action Plan) و برنامه اقدام تعیین شده که جمهوری اسلامی نیز همه آن را انجام داد، بررسی شود و درحال حاضر نوبت کشورهای اروپایی است که تا به امروز شاهد اقدامات گسترده جمهوری اسلامی ایران بودند.

هر چند جلالی باور دارد که جمهوری اسلامی ایران باید از لیست سیاه FATF خارج شود:«در صورتی که اعتماد ایران نسبت به اقدامات اروپا درخصوص برجام جلب شود، طبیعی است که می‌توانیم این لایحه را مجدد در دستور کار قرار دهیم.» رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقدیم که مذاکره‌کنندگان ما نیز باید با قوت در بحث FATF و اکشن پلنی که داشته وارد شده و مذاکره کنند و به طرف مقابل بگویند که در طول این مدت جمهوری اسلامی ایران تمام 8 مورد اکشن پلن(Action Plan) را انجام داده است و اکنون باید دید اروپایی‌ها در برابر اقدامات گسترده ایران چه اقداماتی را صورت می‌دهند. جلالی معتقد است، علی لاریجانی در جریان جلسه روز یک‌شنبه درباره تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT مدیریت بسیار خوبی داشت که از نوعی شکاف در مجلس و در سطح جامعه با تدبیری که به خرج داد جلوگیری کرد. او با بیان اینکه فعلا دو ماه موضوع را مسکوت گذاشیم تا ببینیم وضعیت مذاکرات برجام چگونه پیش می‌رود و درباره FATF چه برخوردی در مقابل اقدامات گسترده جمهوری اسلامی ایران طبق اکشن پلن تعیین شده، انجام می‌شود، گفت که «ایران از لیست سیاه FATF به صورت کامل خارج شود و تعلیق کفایت نمی‌کند.»

 اتفاق نظر لیدرها برای تعویق بررسی لایحه

در آن سو، غلامرضا تاجگردون که ظاهرا نقش محوری در این باره داشته است در گفت‌وگو با ایسنا پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم را نتیجه اتفاق نظر لیدرهای جریانات سیاسی مجلس دانست و گفت که با این اقدام طرف ایرانی می‌تواند در مذاکرات از این ابزار استفاده کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس در صورتی که لایحه‌یی بخواهد مسکوت بماند، دولت باید موافق مسکوت ماندن باشد بر همین اساس بدون موافقت دولت امکان طرح پیشنهاد مسکوت ماندن وجود نداشت، لذا دولت با این پیشنهاد موافقت کرد.

به باور تاجگردون مشخص نبود که این لایحه تصویب شود یا نه و فرآیند شورای نگهبان نیز شفاف نبود اما آنچه شفاف بود این بود که ما در مذاکرات با اروپا هستیم و لازم بود وقفه‌یی ایجاد شود. او با بیان اینکه بسیاری از تندروها به مسکوت ماندن این لایحه رای ندادند، گفت: این کار مشورتی هر دو جریان در ۱۰تا ۲۰دقیقه بود. در واقع یا برای این لایحه رأی‌گیری می‌شد و این لایحه رای نمی‌آورد یا این لایحه رای می‌آورد و احتمالا در شورای نگهبان و فرآیندهای بعدی متوقف می‌شد اما یک روش دیگر این بود که آن را برای دو ماه متوقف کنیم تا آقایان در مذاکرات از این ابزار استفاده کنند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اگر غربی‌ها بخواهند ما را تحریم کنند، کاری به این لایحه ندارند بنابراین کاری که انجام شد یک اقدام معقول و منطقی بود که تقریبا بین همه گروه‌ها و نیروهای جریانات سیاسی مجلس هم در مورد آن اتفاق نظر وجود داشت.

تاجگردون با تاکید بر اینکه لیست ۵۰ نفره نمایندگان متقاضی مسکوت ماندن لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم از تمامی جریانات سیاسی مجلس بوده است، گفت: هدف اصلی ما این بود که نه می‌خواستیم دولت در مذاکرات دستش خالی باشد و نه می‌خواستیم ما شروع‌کننده به‌ هم زدن بازی و توافقات باشیم. این مصوبه در واقع هم نوعی آرامش به جامعه می‌دهد و هم یک حرکت متناسب با رفتار اروپاییان است.

از سوی دیگر، علی مطهری نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی با ایرنا گفت که تعویق دو ماهه باعث می‌شود، نمایندگان با اطمینان خاطر بیشتری به لایحه رای بدهند. او افزود: تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم مفید بود. من شخصا موافق تصویب آن بودم اما نظر مجلس محترم است و باید صبر کرد. به اعتقاد مطهری این تاخیر دو ماهه برای این است که نمایندگان مجلس رفتار طرف مقابل را رصد کنند. آن طور که گفته بودند تا اواخر خرداد در لیست سیاه قرار می‌گیریم.

مطهری باور دارد تعویق بررسی لایحه باعث می‌شود، نمایندگان با اطمینان بیشتری به این لایحه رای دهند.