:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
با وجود توزيع بيش از 1.4 ميليون سكه در ارديبهشت و خرداد رخ داد

حباب 400 هزار توماني سكه به خاطر ركود بازار دارايي هاي مختلف

يكي از فعالان بازار سكه بر اساس نرخ دلار در حاشيه بازار و نرخ اونس جهاني معتقد است كه سکه طرح جدید 490 هزار تومان، طرح قدیم 360 هزار تومان و نیم سکه 210 هزار تومان حباب قیمتی دارد
کد خبر: ۱۱۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳
اقتصادگردان - قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید درحالی رکورد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را زد که هنوز مشخص نیست بانک مرکزی قصد ورود به بازار را دارد يا خير 
قیمت سکه در راستای سیر صعودی که مدتهاست در پیش گرفته، 21 خرداد ماه رکورد 2 میلیون و 500 هزار تومان را هم زد تا بار دیگر بازار طلا و سکه شاهد نرخ های جدید و البته نجومی باشد.
 قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) روز دوشنبه بیست و یکم خرداد ماه در بازار تهران با ۱۰۱ هزار تومان افزایش نسبت به روز يكشنبه ، ۲ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان تعیین شد.
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۳۶ هزار تومان رشد نسبت به روز يكشنبه ، ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان داد و ستد شد.
 از سویی دیگر،  در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۶۷ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز يكشنبه ، یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۸ هزار تومان رشد نسبت به روز يكشنبه  ۶۹۵ هزار تومان معامله شد.
بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۱۹ هزار تومان افزایش ۴۰۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۲۷۰ تومان افزایش ۲۰۳ هزار و ۶۲۰ تومان قیمت خورد.
با این حال بر اساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار آمریکا با ۲ ریال افزایش نسبت به روز يكشنبه  ۴ هزار و ۲۲۳ تومان تعیین شد. افزون بر این، هر یورو نیز با ۱۶ ریال افزایش به ۴ هزار و ۹۷۹ تومان و هر پوند نیز با ۷ تومان رشد به ۵ هزار و ۶۶۲ تومان قیمت گذاری شد.
فعالان بازار طلا نمی توانند پیش بینی دقیقی از آینده این بازار داشته باشند ولی همگی اذعان دارند که قیمت های این روزهای سکه واقعی نیست و حباب 400 هزار تومانی دارد.
این اولین بار نیست که بازار طلا حبابی شده است، سال قبل و زمانی که قیمت سکه رشد چشم گیر داشت و به یک میلیون و 500 هزار تومان رسید مسئولان بانکی و بازاری ها از حباب 300-400 هزار تومانی قیمت سکه سخن می گفتند و بعد از آن شد که بانک مرکزی دستور آغاز حراج سکه در بانک کارگشایی را داد.
حراج سکه در بانک کارگشایی چند ماه ادامه داشت و بانک مرکزی به منظور مدیریت بیشتر بازار تصمیم گرفت بار دیگر طرح پیش فروش سکه را برای مردم اجرا کند و با این حساب پیش فروش نیز چند ماه اجرا شد.
ولی با این حال هنوز بازار سکه به آرامش نرسیده است که مهمترین علت این ناآرامی ها کوچ سرمایه های سرگردان به بازار سکه است؛ با نجومی شدن قیمت ها در بازارهای مسکن و خودروهای لوکس بسیاری از دارندگان سرمایه، ترجیح داده اند که سرمایه های خود را در طلا به کار گیرند تا سود بیشتری عایدشان شود.
قیمت انواع سکه روز دوشنبه در بازار تهران با ادامه رشد قیمت ها مواجه شد به طوری که نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۰۱ هزار تومان افزایش به ۲ میلیون و ۴۸۲ هزار تومان رسید.
يكي از فعالان بازار سكه بر اساس نرخ دلار در حاشيه بازار و نرخ اونس جهاني معتقد است كه  سکه طرح جدید 490 هزار تومان، طرح قدیم 360 هزار تومان و نیم سکه 210 هزار تومان حباب قیمتی دارد.
بهای هر اونس طلا 1295 دلار است که با این حساب، ارزش واقعی قیمت سکه و مابه‌التفاوت آن با قیمت بازار با حباب نزديك به 500 هزار تومان براي سكه طرح جديد همراه است. جالب آن است كه با وجود پیش فروش سکه و تحویل 799 هزار قطعه آن در اردیبهشت ماه و همچنین تحویل 666 هزار قطعه سکه در ماه  خرداد، این میزان حباب در قیمت سکه ايجاد شده كه بسیار عجیب و کم سابقه است.
به نظر می‌رسد یکی از دلايل این حباب ورود حجم قابل ملاحظه‌ای از نقدینگی موجود در کشور به این بازار، ناشی از کم شدن امکان معامله در سایر بازارهای دارایی از جمله بازارهای مسکن و ارز و همچنین عدم جذابیت بازار سرمایه در شرایط فعلی است

چشم انداز صعودی قراردادهای آتی سکه طلا

اين در حاليست كه معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا با یک روندی صعودی مواجه شده به طوری که نرخ تسویه قرارداد آتی سکه طلا در دی ماه سال جاری از مرز ۲ میلیون ۷۱۵ هزار تومان نیز عبور کرده است.
تازه ترین اطلاعات و آمار قرارداد آتی سکه طلا در بورس کالا برای دوره ۹ ماهه آینده سال جاری نشان می دهد که با محرک افزایش قیمت سکه نقدی در هفته های اخیر، نرخ قراردادهای آتی سکه طلا در تالار نقره ای نیز برای تحویل در ماه های «تیر، شهریور، آبان و دی ماه ۹۷» نیز صعودی شد.

تحویل سکه در تیر ماه با قيمت ۲ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان

بر اساس این گزارش، قیمت تسویه قرارداد آتی سکه طلا تحویل تیر ماه سال جاری با یک هزار و ۱۵۰ موقعیت باز به ۲ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان برای هر قطعه سکه بهار آزادی رسیده و زمان تسویه نیز روز ۲۶ تیر ماه مشخص شده است.
گفتنی است قرارداد آتی، توافق نامه‌ای مبنی بر خرید و فروش یک دارایی در زمان معین در آینده و باقیمت مشخص است. به عبارت دیگر در بازار آتی، خرید و فروش دارایی پایه قرارداد براساس توافق نامه‌ای که به قرارداد استاندارد تبدیل شده است، صورت می‌گیرد که در آن به دارایی با مشخصات خاصی اشاره می‌شود.

در بازارهای آتی الزامی نیست که کالا یا دارایی به طور فیزیکی رد و بدل شود و برخلاف بازارهای نقدی، انتقال مالکیت فوری دارایی مطرح نمی‌شود. بنابراین در این بازارها بدون در نظر گرفتن این که فرد مالک دارایی باشد یا نباشد، قراردادها قابل خرید و فروش هستند. برخلاف بازارهای نقد که پشتوانه آن تحویل دارایی است، بازارهای معاملات آتی مبتنی بر تسویه نقدی است و یکی از اهداف آن، خرید و فروش دارایی در آینده است.

وجه تضمین اولیه در قرارداد آتی سکه طلا

همچنین به منظور اطمینان از انجام تعهدات، هر یک از طرفین معامله درصدی از ارزش قرارداد را به عنوان «وجه تضمین اولیه» نزد کارگزار سپرده می‌کنند که متناسب با تغییر ارزش قراردادهای آتی، حساب هر یک از طرفین تعدیل می‌شود. مبلغ وجه تضمین اولیه متغیر و از طریق بورس کالا تعیین و اعلام می‌گردد.
بنابراین با کاهش قیمت‌ها، از حساب سپرده خریدار کسر و به حساب سپرده فروشنده افزوده می‌شود و بالعکس. عملیات به روزرسانی حساب‌ها در پایان هر روز معاملاتی توسط اتاق پایاپای انجام می‌گیرد.
همواره باید در حساب سپرده سرمایه‌گذار مبلغی تحت عنوان «حداقل وجه تضمین» که معمولاً ۶۰ درصد وجه تضمین اولیه است، موجود باشد.
چنانچه سپرده سرمایه‌گذار از حداقل وجه تضمین کمتر شود اصطلاحاً Call Margin شده و سرمایه گذار ملزم به واریز وجه تا سطح وجه تضمین اولیه و یا بستن موقعیت خواهد بود.
از سویی دیگر مبلغ واریزی «سپرده جبرانی» نامیده می‌شود. در صورتیکه سپرده جبرانی واریز نشود، کارگزاری اقدام به بستن موقعیت سرمایه‌گذار و جبران ضرر و زیان خود کرده و مابقی وجوه را به حساب وی واریز می کند و در صورتی که امکان بستن موقعیت در ساعات عادی معاملات نباشد، معاملات وارد بازار جبرانی می‌ شود.
در اين رابطه یک کارشناس با بیان اینکه بانک مرکزی با گران کردن سکه، طلای خود را بالای ٧٢ دلار در هر اونس گران تر از قیمت جهانی می‌فروشد، عنوان کرد: چنین اتفاقاتی در بازار بین‌الملل ارز و طلا نمی‌افتد.
علی رضا دهکردی فعال بازار آتی سکه طلا بورس کالا  گفت: از حدود 7 ماه قبل در عرض چند روز دولت و بانک مرکزی عرضه سکه طلا به بازار را کاهش داده و سپس شروع به حراج سکه کردند. بازار آتی سکه نیز که از قابلیت بر خط (آنلاین) برخوردار است با تحرکات مشکوک روبرو شد.
وی افزود: امروز بازار آتی سکه مثلاً اگر در سررسیدی با قیمت دو میلیون و 500 هزار تومان بسته می‌شود، فردا بدون هیچ دلیل تأثیر گذاری مثل قیمت جهانی طلا و یا ارزش نفت و دلار، نرخ بازار مثل امروز با بیش از یکصد هزار تومان افزایش بازگشایی می‌شود.
وی افزود: جالب اینکه طی 48 ساعت گذشته قیمت طلای جهانی با کاهش روبرو بوده و قیمت دلار ثابت مانده است. قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی رشد نداشته، اما این که به طور روزانه مبلغ یکصد هزار تومان به قیمت سکه اضافه می‌شود، را باید در مدیرت دولت و بانک مرکزی دید که چرا از ایجاد حباب جلوگیری نمی‌شود.

بازار در دست دلالان
سیدحسن حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه قیمت سکه به 2میلیون 400 هزار تومان رسیده است، اظهار داشت: کنترل بازار ارز و سیاست هایی که بر این بازار حاکم شد باعث افزایش قیمت ارز و در کنار آن گرانی سکه شده است.
وي تاكيد كرد : ضعف مدیریت بازار ارز در بازار سکه نيز نمایان شده و این بازار را به دست دلالان داده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست کمیسیون با تیم اقتصادی دولت، گفت: در این جلسات تاکید شد که اقدامات دولت برای مدیریت بازار ارز خوب بود؛ اما این سیاست ها و گام هایی که برداشته شد ناکافی بود واثرات آن را همچنان در بازار ارز و سکه شاهد هستیم.
نماینده مردم شاهرود در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه بازار سکه به دست دلالان افتاده است، ادامه داد: خرید و فروش سکه توسط متقاضیان این بازار انجام نمی شود بلکه بازار به دست دلالان افتاده و حضور آنها تعیین کننده قیمت سکه شده است، با ورود و خروج آنها به بازار گرانی سکه اتفاق می افتد.





جدول نرخ ارز و سکه در بازار (قیمت‌ها به تومان)
نوع سکه و ارز شنبه یکشنبه دوشنبه
سکه امامی ۲۲۵۱۰۰۰ ۲۳۸۱۰۰۰ ۲۴۸۲۰۰۰
سکه بهار آزادی ۲۱۷۴۰۰۰ ۲۲۳۴۰۰۰ ۲۳۷۰۰۰۰
نیم سکه ۱۱۱۹۵۰۰ ۱۱۶۳۰۰۰ ۱۲۳۰۰۰۰
ربع سکه ۶۳۷۰۰۰ ۶۶۷۰۰۰ ۶۹۵۰۰۰
سکه گرمی ۳۷۶۰۰۰ ۳۸۱۰۰۰ ۴۰۰۰۰۰
طلای ۱۸ عیار ۱۹۸۹۰۰ ۲۰۲۳۵۰ ۲۰۳۶۲۰
دلار ۴۲۲۱ ۴۲۲۱ ۴۲۲۳
یورو ۴۹۶۳ ۴۹۶۳ ۴۹۷۹
پوند ۵۶۵۵ ۵۶۵۵ ۵۶۶۲