:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
میزان بدهی شهرداری به ۹ بانک اعلام شد

10 هزار ميليارد تومان بدهي شهرداري تهران به 9 بانك كشور؛ دیدار مدیران عامل 7 بانک با افشانی

بانك هاي شهر، تجارت، ملي، صادرات، ملت، صنعت و معدن، سرمايه، سپه و سامان به ترتيب بيشترين سهم را در مجموع 10 هزار ميليارد تومان طلب نقدي بانك هاي كشور از شهرداري تهران دارند
کد خبر: ۱۱۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶

اقتصاد گردان - شهرداری تهران  با توجه به بدهي خود به ۹ بانک ، رایزنی های خود را برای پرداخت دیون آغاز کرده است. 
 

بانك

طلب از شهرداري  ميليارد تومان

مبلغ پس از واگذاري املاك

بانك شهر

10529

2547

باك تجارت

2871

-

بانك ملي

2563

-

بانك صادرات

813

-

بانك ملت

481

-

بانك صنعت و معدن

450

-

بانك سرمايه

167

-

بانك سپه

165

-

بانك سامان

7

-

جمع

18046 بدهي نقدي و اموال واگذار شده به بانك شهر

10064 ميليارد تومان بدهي نقدي


در اين زمينه هفته گذشته نيز  ملاقاتي بين  مديران 7 بانك كشور با شهردار تهران برای تامین مالی طرح های عمرانی پایتخت و وصول مطالبات بانک ها  با حضور آیت الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار، رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک تجارت، محمد رضا حسین زاده مدیر عامل بانک ملی، کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان، حجت اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات، محمدکاظم چقازردی مدیر عامل بانک سپه و محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت در محل شهرداری تهران انجام  شد

در اين نشست كه روز یکشنبه 13 خرداد 97 برگزار شد، تعدادی از مدیران بانک های دولتی و خصوصی به نمایندگی از شورای هماهنگی بانک ها و کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری،  با شهردار تهران دیدار و گفت و گو کرده و ضمن تبریک انتصاب محمد علی افشانی بعنوان شهردار تهران برای وی در مسئولیت جدید آرزوی توفیق نموده  ودر رابطه با افزایش تعاملات دو جانبه بین شهرداری تهران و بانک ها، نکات و راهکارهایی را مورد بحث و بررسی قرار دارند. 
در این دیدار که با حضور کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان و رئیس کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری،  آیت الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار، رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک تجارت، محمد رضا حسین زاده مدیر عامل بانک ملی، حجت اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات، محمدکاظم چقازردی مدیر عامل بانک سپه و محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت در محل شهرداری تهران انجام شد،  تعدادی از مدیران بانک ها در سخنان خود، ضمن  بحث و بررسی پیرامون  موضوعات مورد علاقه از جمله وصول مطالبات بانک ها، مشارکت در طرح های عمرانی، زیست محیطی، احیای بافت های فرسوده و.... خواستار تشکیل کارگروه مشترک بانک ها و شهرداری تهران برای تعامل و همکاری بیشتر بانک ها و شهرداری تهران در جهت تامین مالی  طرح های عمران شهری، بازسازی و نوسازی حمل و نقل شهری، احیای بافت های فرسوده مناطق مختلف تهران، شدند تا با  تعاملات آتی کنسرسیوم تامین مالی طرح های مورد نظر در شهر تهران، همکاری بانک ها و شهرداری تهران گسترش یافته و موضوعات مورد علاقه از جمله بهبود وضعیت پایتخت کشور و پیگیری مطالبات بانک ها تحقق یابد.  

همچنین محمد علی افشانی شهردار جدید تهران  در خصوص این نشست گفت: خوشبختانه مدیران بانکی کشور بالاتفاق روی دشواری و مشکلات عدیده کلانشهر تهران و مسائل شهرداری واقف بوده و شرایط اقتصادی موجود نیازمند حمایت و همکاری همه ذینفعان اقتصادی با مدیریت شهری می‌باشد.

وی افزود:تهران، پایتخت ایران و صرفاً مرکز استان تهران نبوده بلکه این شهر پایتخت کل کشور و دارای تنوع قومی و دینی بوده و همه آن‌ها بواسطه قدرت رأی‌شان، صاحب حق می‌باشند.

افشانی ادامه داد: تهران مرکز ثقل و گرانیگاه ایران است و دولت، مجلس، نظام بانکی، مدیران شهری و تمام ذینفعان در اداره این کلانشهر مسئولیت مدنی مشترک دارند و باید موجبات افزایش احساس همگرایی بیشتر و ایفای نقش مسئولیت مدنی مشترک در بین همگان شوند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: بانک‌ها نقش مؤثر و مفیدی در توسعه کشور دارند و اکثریت پروژه‌های اقتصادی و عمرانی با مشارکت بانک‌ها اجرا شده یا می‌شوند؛ از این‌رو کارگروه مشترک شهرداری و بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری بیشتر در شهر و تعیین تکلیف بدهی شهرداری به بانک‌ها تشکیل می‌شود که نقش مؤثری در توسعه شهر خواهد داشت.
 
مدتی پیش روزنامه اصلاح‌طلب هفت صبح در گزارشی تصریح کرد دولت هرچند انکار می‌کرد که به شهرداری تهران در دوره شهرداری قالیباف بدهکار نیست، اما اذعان کرد که بدهکار بوده است.

هفت صبح نوشت: چند سالی است که دولت و شهرداری تهران بر سر میزان بدهی دولت به شهرداری با هم اختلاف دارند. شهردار سابق تهران گفته بود دولت ۱۴ هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است، اما دولت نه‌تن‌ها این موضوع را قبول ندارد بلکه می‌گوید شهرداری به دلیل وام‌هایی که در مقاطع زمانی مختلف دریافت کرده سه هزار میلیارد تومان به دولت بدهکار است.

اخیرا محمد علیخانی، عضو فعلی شورای شهرداری تهران خبر داد که در جلسه اخیر شهردار تهران و اعضای شورای شهر با رئیس‌جمهور مقرر شده دولت پرداخت بدهی خود به شهرداری را شروع کند. بر همین اساس تا پایان امسال دولت ۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه بلیت اتوبوس و مترو به شهرداری پرداخت می‌کند و سایر مطالبات شهرداری هم از سایر بخش‌ها تامین خواهد شد.

این بدهی از کجا پیش آمد؟ شهرداری تهران به طور مشخص با استناد به سه قانون «عوارض و مالیات‌های شهری»، «سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی» و «تکلیف بودجه‌ای دولت در پرداخت یارانه به مترو و اتوبوس» می‌گوید ۱۴ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد. ضمن اینکه بعضی معتقدند قانون دولت را مکلف کرده سالانه ۱/۲ میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به شهرداری پرداخت کند که این رقم را هم باید به آن رقم ۱۴ هزار میلیارد تومان اضافه کرد.

10 هزار میلیارد تومان میزان بدهی شهرداری به بانک ها

به گزارش فارس ، میزان بدهی شهرداری تهران تا اول شهریور سال 96 به بانک ملی 2563 میلیارد تومان بوده است.
همچنین میزان بدهی به بانک ملت 481 میلیارد تومان، بانک سپه 165 میلیارد تومان، بانک سرمایه 167 میلیارد تومان، بانک صنعت و معدن 450 میلیارد تومان و بانک سامان 7 میلیارد تومان، تجارت 2871 ميليارد تومان و بانک صادرات 813  ميليارد تومان بوده است.
همچنین میزان بدهی شهرداری به بانک شهر 10 هزار و 529 میلیارد تومان بود که طی تفاهم‌نامه‌ای که در تاریخ ۱۳ تیرماه سال ۹۶ بسته شد با واگذاری املاک در حاشیه چمران، دردشت و ملکی در کرج و همچنین پرداخت 2 هزار میلیارد تومان عوارض بخشی از طلب ‌های بانک شهر کاسته و  میزان بدهی‌ها به 2547 میلیارد تومان رسید.

همچنین در آن تفاهم نامه واگذاری ۶۰ درصد فروشگاه شهروند و شهر آفتاب بر اساس مصوبه شورای چهارم دیده شده بود که در صورت جلسه آمده بود. البته بعداً اعلام شد واگذاری شهروند و شهر افتاب فعلا منتفی است.


از راست به چپ: آیت الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار، رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک تجارت، محمد رضا حسین زاده مدیر عامل بانک ملی، محمدعلی افشانی شهردار تهران، کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان، حجت اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات، محمدکاظم چقازردی مدیر عامل بانک سپه و محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت

در این زمینه تعدادی از مدیران بانک های دولتی و خصوصی به نمایندگی از شورای هماهنگی بانک ها و کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری، با شهردار تهران دیدار و در رابطه با افزایش تعاملات دو جانبه بین شهرداری تهران و بانک ها، نکات و راهکارهایی را مورد بحث و بررسی قرار دارند.
مدیران بانک ها در سخنان خود، ضمن بحث و بررسی پیرامون موضوعات مورد علاقه از جمله وصول مطالبات بانک ها، مشارکت در طرح های عمرانی، زیست محیطی، احیای بافت های فرسوده و.... خواستار تشکیل کارگروه مشترک بانک ها و شهرداری تهران برای تعامل و همکاری بیشتر بانک ها و شهرداری تهران در جهت تامین مالی طرح های عمران شهری، بازسازی و نوسازی حمل و نقل شهری، احیای بافت های فرسوده مناطق مختلف تهران، شدند تا با تعاملات آتی کنسرسیوم تامین مالی طرح های مورد نظر در شهر تهران، همکاری بانک ها و شهرداری تهران گسترش یافته و موضوعات مورد علاقه از جمله بهبود وضعیت پایتخت کشور و پیگیری مطالبات بانک ها تحقق یابد.
کورش پرویزیان رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی موضوعات عمده مطرح شده در این جلسه اشاره و اظهار داشت: تعاملات بانک ها و شهرداری تهران در موضوعات اساسی پایتخت، شامل مشارکت و تامین مالی طرح های عمرانی، احیای بافت های فرسوده، طرح های محیط زیستی و همچنین وضعیت مطالبات و راه های وصول مطالبات بانک ها از موضوعات عمده این جلسه بود و در مجموع، مقرر شد که با تشکیل کارگروهی جهت پیگیری وصول مطالبات بانک ها، راهکارهای لازم برای برگشت منابع بانک ها و امکان مشارکت بیشتر و تامین مالی طرح های عمرانی پایتخت در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی افزود: در این جلسه، ضمن بررسی برنامه های توسعه پایتخت، راهکارهای تامین مالی و افزایش مشارکت بانک ها از جمله همکاری بیشتر در امور پایتخت، برنامه های شهر زیست پذیر و شهروند مشارکتی، برنامه های عمرانی شهری و... مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت تا با سازوکارهایی امکان مشارکت بیشتر بانک ها در طرح های عمرانی شهر تهران و همچنین بازگشت منابع بانک ها و افزایش تامین مالی برنامه های توسعه پایتخت از سوی بانک ها امکان پذیر شود.
وی ادامه داد: همچنین تعدادی از مدیران بانک ها با اشاره به سابقه همکاری با شهرداری تهران در اجرای تعدادی از پروژه های بزرگ عمرانی و زیر بنایی شهر تهران خاطر نشان کردند که شبکه بانک های دولتی و خصوصی، با اعطای تسهیلات به متروی تهران زمینه ساز تحول شگرف در حمل و نقل شهری را فراهم آورده و با مشارکت در پروژه احداث بزرگراه امام علی (ع)، بزرگراه ها و معابر مختلف، جایگزینی تاکسی ها و خودروهای فرسوده، احیای بافت های فرسوده مناطق مختلف تهران و... پروژه های مهمی را در مشارکت با شهرداری تهران سرمایه گذاری کرده اند. در این جلسه تاکیدات لازم در جهت برگشت منابع و وصول مطالبات بانک ها به عمل آمد و مقرر شد کارگروهی مشترک در این خصوص تشکیل و راهکارهای لازم برای برگشت منابع بانک ها از سوی این کارگروه ارائه شود.