:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
زنگ آغاز معاملات توسط صیدی در نهمین سالگرد ورود وبصادر نواخته شد

بانک صادرات ورشکسته نیست، توقف روند زیان دهی با فروش ۴ هزار میلیاردتومان اموال، وبصادر ٩٨ به سوددهی مي رسد

مدیرعامل بانک صادرات با اعلام اینکه زیاندهی این بانک متوقف شد، گفت: در سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک به فروش رسید و امیدواریم تا زمان مجمع رقم بهتری را اعلام کنیمروند افزایش زیان در بانک صادرات ایران متوقف شده و زیاندهی بانک سیر نزولی پیدا کرده است. در حال حاضر منابع بانک صادرات ایران به ١٥٤ هزار میلیارد تومان و دارایی های آن به بیش از ١٨٠ هزار میلیارد تومان رسیده است
کد خبر: ۱۱۵۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳
اقتصاد گردان - زنگ آغاز معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران توسط حجت الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت نهمین سالگرد ورود این بانک به بورس نواخته شد. در این مراسم علاوه بر صیدی، رضاصدیق و غلامرضا صوری اعضای هیات مدیره بانک صادرات و حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران حضور داشتند.

حجت‌الله صیدی سپس در نشستی با خبرنگاران گفت: بانک صادرات روزهای مهم و حساسی را پشت سر می گذارد؛ من تجربه بیشتری در بازار سرمایه نسبت به بازار پول داشتم و معتقدم می‌شود همواره تبادل نظر داشت.

وی افزود: شفافیت و افشا حرف اول را در بازار سرمایه و به نظر من اقتصاد می زند؛ وقتی می خواهند کشورها را رتبه بندی کنند یکی از موارد افشا و شفافیت است. یکی دیگر از موارد برای جلوگیری از فساد نیز این موضوع است. بانک صادرات نه به اجبار بلکه داوطلبانه معتقد به شفافیت است.

صیدی تصریح کرد: بسته بودن نماد یکی از مهم ترین مشکلات سهامداران است و یکی از اولین اقداماتم در بانک صادرات تهیه مقدمات لازم از جمله صورت های مالی سال ٩٥ و برگزاری مجمع بود تا نماد ما باز شود. قانون بازار سرمایه این است که وقتی سهمی با سود قابل پیش بینی بسته شود و با زیان باز شود، مطمئنا با دیان نماد آن باز می شود.


وی افزود: سازمان بورس اطلاعاتی از ما خواسته است که در صورتی که ارائه نکنیم بار دیگر نماد بسته می شود اما ما با معذوریت هایی روبرو هستیم. وی اظهارداشت: به دلیل مسایل ساختاری در اقتصاد ما نا اطمینانی بالاست و شاهد بودیم که نرخ سودسپرده قبل از عید از ١٥ درصد به ٢٠ درصد رسید.

صیدی خاطرنشان کرد که به دلیل ماهیت صنعت بانکداری، بانک ها نمی توانند نرخ تجهیز منابع خود را به طور دقیق اعلام کنند زیرا شاهد بودیم در اواخر سال گذشته نرخ سود اوراق گواهی سپرده از ١٥ درصد به ٢٩ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل بانک صادرات گفت: ما از بنگاه ها و دولت مطالبات معوق داریم؛ وضعیت برای وصول مطالبات خُرد مشخص است اما بدهی کلان نیازمند نسخه و توافق خاص است. وی وقتی سازمان بورس از بانک صادرات پیش بینی دقیق می خواهد نمی توانیم ارائه کنیم زیرا نرخ پول و سود برای ما به طور کامل مشخص نیست؛ علت بسته بودن  نماد برخی از بانک های دیگر در بورس نیز این موضوع است.

صیدی با بیان اینکه برای رسیدن به توافقی خاص با برخی از بدهکاران بزرگ بانک صادرات جلسه برگزار کرده ایم، افزود: اگر به عنوان نمونه بخواهیم به جای مطالبات، کارخانه ای را تصاحب کنیم، باید به سرعت آن را در فهرست فروش بگذاریم و این موضوع ابهامی است که در تمامی بانک ها وجود دارد.

مدیرعامل بانک صادرات اظهار داشت: با مطالعاتی که درباره بدهکاران بزرگ بانکی انجام دادیم، متوجه شدیم که همه آنها در حال فعالیت هستند اما مشکل آنها در عدم پرداخت اقساط مربوط به تخصیص نامناسب نقدینگی است.

وی ادامه داد: شرکت های تولید کننده سنگ آهن، فولاد، پتروشیمی ها، تولیدکنندگان مواد غذایی از جمله شرکت های بورسی هستند اما گردش نقدینگی در آنها مهم است و بعضا نمی توانند بدهی خود را بپردازند؛ به همین علت بانک ها نمی توانند آن سطح مطلوب مورد نظر درباره شفافیت را رعایت کنند و این موضوع همه ما را آزار می دهد.

صیدی درباره تداوم حضور بانک صادرات در بازار سرمایه گفت: ما بانکی ۶۶ ساله هستیم که چندین بار تاب آوری خود را برابر فشارهای مختلف نشان داده ایم و سربلند از مشکلات خارج شده ایم؛ ما بیش از ۲۲ هزار کارمند و ۴۵ میلیون صاحب حساب داریم.

مدیرعامل بانک صادرات اصلاح ساختار سرمایه و ترکیب دارایی ها و بدهی ها را یکی از مهم ترین عوامل در سوددهی این بانک عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به سودآوری پایدار باید این اصلاحات را انجام دهیم.

در سال ٩٨ به سوددهی خواهیم رسید

دکتر حجتاله صیدی در آیین گرامیداشت سالروز عرضه اولیه «وبصادر» در جمع خبرنگاران شفافیت مالی را مورد توجه قرار داد و از تلاشهای صورت گرفته برای اعلام به موقع صورتهای مالی میاندورهای بانک به سازمان بورس خبر داد و در توضیح شرایط عمومی اقتصاد کشور و تاثیر آن بر پیشبینیها از شفافیت شرکت‌ ها گفت: برخی عدم تعادل ها در اقتصاد، پیچیدگی های موجود در نظام بانکی و نااطمینانی حاکم بر گروهی از تیم های اقتصادی، مالی و پولی، امکان پیش بینی دقیق از آینده و لذا شفافیت در سطوح بالاتر افشا را نمی دهد.  
مدیرعامل بانک صادرات ایران در این مراسم در تشریح عملکرد و اهداف موردنظر بانک طی ماه های اخیر، گفت: بر اساس یک برنامه ریزی کوتاه مدت تلاش کردیم نماد بانک باز شود که اسفند ماه سال گذشته نماد بانک باز شد و طبیعی بود که قیمت سهم پس از وقفه چند ماهه با کاهش روبرو باشد.
وی گفت: به دلیل شرایط ساختاری در نظام بانکی مثل نرخ سود سپرده با نااطمینانی های مواجه هستیم.
وی ادامه داد: بحث مطالبات معوق از بنگاه های کلان، خرد و دولت و نیز اشخاص حقیقی از دیگر مشکلات پیش روی بانک ها است که در همین راستا با بدهکاران بزرگ جلسات متعدد گذاشتیم و در حال رسیدن به توافقات خوبی هستیم.
دکتر صیدی با بیان اینکه مشکل بانک صادرات ایران مانند بسیاری از بانک های دیگر بیشتر ناشی از عوامل کلان و برون سازمانی بود، تاکید کرد که با یک برنامه مدون در پایان سال گذشته و هفته های آغازین سال جاری در حال عبور از این مشکلات هستیم.
مدیر عامل بانک صادرات ایران تصریح کرد: مهمترین موضوع این است که روند افزایش زیان در بانک صادرات ایران متوقف شده و زیاندهی بانک سیر نزولی پیدا کرده است. در حال حاضر منابع بانک صادرات ایران به ١٥٤ هزار میلیارد تومان و دارایی های آن به بیش از ١٨٠ هزار میلیارد تومان رسیده است.
دکتر صیدی مطالبات بانک را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: مطالبه مهمی از دولت داریم که تلاش می کنیم برای تعیین تکلیف آن هم از  ظرفیت های بودجه سال ٩٧ استفاده کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ظرف چند روز آینده صورت های مالی سال ٩٦ را به بورس اوراق بهادار ارائه خواهیم کرد. 
دکتر صیدی در ادامه گفت: در بحث افزایش عملیات بانکی و کارمزدها و نیز پتانسیل عملیات ارزی امیدواریم بتوانیم زیان را به سود برسانیم و سال ٩٨ وارد منطقه سود شویم. وی همچنین گفت: قرار است برای مهمترین شرکت زیرمجموعه بانک صادرات ایران که گروه مالی سپهر صادرات است، شرایط پذیرش در بورس را اخذ نماییم.

۴۰ میلیارد دلار؛ میزان دارایی های بانک صادرات

صیدی در بخش دیگری از این نشست حجم منابع بانک صادرات ایران را ۱۵۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: میزان دارایی های بانک صادرات به ۱۷۸ هزار میلیارد تومان یا ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی درباره بدهی های دولت به بانک صادرات گفت: مطالبه مهمی از دولت در این زمینه داریم؛ هم از ظرفیت های در نظر گرفته شده در بودجه ۹۷ در حال استفاده هستیم و هم مذاکرات مورد به موردی را پیگیری می کنیم. مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: ما بدهکاران ثروتمندی مانند شرکت مترو داریم اما آنها پول نقد برای پرداخت بدهی خود را ندارند.


توقف روند زیان دهی بانک صادرات

صیدی از محقق شدن روند توقف زیان دهی بانک صادرات در سال ۹۷ خبر داد و گفت: در سال ۹۶ هر روزی که از سال می گذشت زیان بیشتری به خاطر سود سپرده ها و جریمه اضافه برداشت از بانک مرکزی می پرداختیم اما این روند متوقف شده است.

وی از انتشار صورت های مالی بانک صادرات ظرف روزهای آینده خبر داد و افزود: یکی از مهم ترین هزینه های سال گذشته ما مربوط به اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی می شود اما با برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری نه تنها اضافه برداشت و وام شبانه نداریم بلکه وام شبانه به سایر بانک ها پرداخت می کنیم.

مدیرعامل بانک صادرات درباره روند تسویه حساب مشتریان موسسات میزان و ثامن گفت: موسسه میزان در بانک صادرات ادغام شد و شعب آن هم تابلوی بانک صادرات را نصب کردند؛ هزینه ای به ما از این بابت تحمیل شد.

صیدی گفت: بانک صادرات از خودپردازهای خود به طور روزانه به سپرده گذاران موسسه ثامن پول پرداخت می کرد و ادغام این موسسه در بانک انصار باعث توقف این روند شد؛ جلسه خوبی در جمعه ۲ هفته پیش برای وصول مطالبات خود از این محل با بانک انصار داشتیم.

وی سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بانک صادرات را تشریح کرد و گفت: برنامه ما این است که تا ۳۱ خرداد ماه زیان دهی را به صفر برسانیم. مدیرعامل بانک صادرات ادامه داد: از ۲۹ اسفندماه سال جاری برنامه داریم درآمدهای خود را از محل کارمزدها و عملیات ارزی افزایش دهیم و تا پایان سال ۹۸ وارد دوران سوددهی شویم که البته با توجه به مشکلات داخلی و خارجی کار بسیار سختی است.

صیدی از برگزاری مجمع این بانک در تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: هرچند این مجمع با زیان بانک برگزار خواهد شد اما بازار سرمایه بیشتر به آینده کار دارد تا گذشته. وی درباره پذیرش شرکت های زیر مجموعه بانک صادرات در بورس و فرابورس گفت: مهم ترین شرکت بانک صادرات برای پذیرش در بورس، گروه مالی سپهر صادرات است که همه شرکت های بانک را به آن واگذار کرده ایم؛ امیدواریم با رفع محدودیت ها این اتفاق نیز حل شود.

فروش ۴ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک صادرات

صیدی در پاسخ به سوالی درباره فروش اموال مازاد بانک صادرات گفت: با توجه به الزام دولت و بانک مرکزی، فروش اموال مازاد بانک صادرات ۲ برابر شد؛ در سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد را فروختیم.

وی افزود: فکر می کنیم بتوانیم تا زمان برگزاری مجمع بانک صادرات در تیرماه رقم بهتری را درباره فروش اموال مازاد گزارش کنیم. صیدی گفت: سال گذشته شعب بانک صادرات از ۳ هزار شعبه به ۲ هزار و ۳۰۰ شعبه کاهش داده ایم و برای سال جاری کاهش شعب را در دستور کار نداریم. وی خاطرنشان کرد که بیشتر شعبه های بانک صادرات به شکل سوپرمارکت مالی در حال فعالیت هستند و آنها را ظرفیت می دانیم.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

مدیرعامل بانک صادرات گفت: برنامه افزایش سرمایه این بانک را از محل تجدید ارزیابی دارایی ها دنبال می کنیم که البته شرط این موضوع خروج از شمول ماده ۱۴۱ است؛ از سوی دیگر اموال بانک ها دارای پیچیدگی های خاصی است.

صیدی درباره اینکه آیا بانک مرکزی توصیه مشخصی برای برگزاری مجمع این بانک داشته است یا نه، اظهار داشت: بانک مرکزی توصیه خاصی به ما نداشته اما بر رعایت مقررات و ضوابط برای رعایت استانداردهای خاص در مجمع تاکید داشته و دارد.

وی درباره تاثیر تحریم ها بر عملیات ارزی اظهار داشت: در سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان از محل عملیات ارزی سود حاصل کردیم که نشانگر مدیریت تحریم ها از سوی ماست. مدیرعامل بانک صادرات خاطرنشان کرد: حتی یکی از واحدهای ما بسته نشده و امیدوار هستیم با مذاکراتی که هفت کشور بزرگ صنعتی در حال انجام آن هستند و مستثنی شدن برخی از بانک ها برای نقل و انتقال پول با ایران، عملیات ارزی بانک صادرات افزایش نیز پیدا کند.

صیدی تصریح کرد که این بانک سودی را از محل فروش املاک شناسایی نکرده است. وی تاکید کرد: در سال گذشته بدهی دولت به بانک صادرات افزایش یافته که بخشی از آن مربوط به سودهایی است که سررسید آنها گذشته ولی خوشبختانه بدهی دولت از جمله بدهی های با کیفیت است که سوخت و سوز ندارد.

بانک صادرات ورشکسته نیست

صیدی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آمار زیان دهی بانک صادرات در سال های گذشته گفت: برنامه ما توقف روند زیان دهی بانک در سال ۹۶ بود و ما با حدود ۳ هزار میلیارد تومان بدهی پرونده سال گذشته را بستیم.

وی درباره ماده ۱۴۱ قانون تجارت گفت: این قاون اصلا ربطی به بانک ها ندارد؛ هر بنگاهی وضعیت متفاوتی دارد و این ماده ارتباطی با ورشکستگی نیز ندارد. بانک صادرات مشمول ماده ۱۴۱ است زیرا که بیشتر از نیمی از سرمایه آن زیان دارد.

مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: روح ماده ۱۴۱ ارتباطی با ورشستگی ندارد و می گوید هرگاه زیان از نیمی از سرمایه بیشتر شد باید سریعا مجمع برگزار شود؛ مجمع بنگاه بزرگی مانند بانک صادرات که ۴۰ میلیارد دلار سرمایه دارد به سادگی نیست و باید بگویم ما ورشکسته نیستیم و میزان دارایی و منابع و وضعیت ترازنامه ما مشخص است.

صیدی خاطرنشان کرد که نکته مهم برای بانک صادرات سودآوری از محل دارایی های مشاع و غیرمشاع است که این موضوع از طریق افزایش حجم منابع و تسهیلات می تواند به نقطه سر به سر برسد.

وی با بیان اینکه برنامه بانک صادرات افزایش درآمدزایی از محل صدور ضمانت نامه، عملیات ارزی و اعتبارات اسنادی است، افزود: امیدوارم قیمت سهام بانک صادرات به قیمت قبل از بسته شدن نماد بازگردد. صیدی در ادامه در پاسخ به سوالی تاکید کردذ که قصد تغییر مدیریت در شعب خارج از کشور بانک صادرات را نداریم.


وضعیت بهتر بانک صادرات از نظر شفافیت

روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس نیز در این نشست خبری در سخنانی اظهار داشت: با حضور صیدی وضعیت شفافیت در بانک صادرات بهتر از گذشته شده است. وی با بیان اینکه هر زمانی شفافیت درست شود، نقدینگی نیز حل خواهد شد، گفت: ۹ فروردین ماه قرار بود که نماد بانک صادرات متوقف شود اما با تلاشی که انجام گرفت مانع از این موضوع شدیم.

معاون سازمان بورس تصریح کرد: اصرار داریم تا بحث توقف نماد یا عدم نقد شوندگی را دنبال نکنیم؛ از سوی دیگر انتظار ما این است که برای تداوم پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه، همکاری های لازم از سوی بنگاه ها صورت پذیرد.