:
كمينه:۲۱°
بیشینه:۳۶°
به‌روز شده در: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳
برای بار دوم و در اثر تحریم های آمریکا
شرکت پی اس آ یا پژو سیتروئن که در دوره تحریم های سال 93- 1390 از ایران خارج شده بود، برای بار دوم و به خاطر جریمه ها و تحریم های آمریکا قصد دارد که در تیرماه از ایران خارج شود. این شرکت در سال های اخیر قراردادی بزرگ برای تولید بیش از 200 هزار محصولات جدید پژو به مبلغی حدود 400 میلیون یورو بسته بود که یکی از موفقیت های دولت روحانی بعد از برجام محسوب می شود
کد خبر: ۱۱۵۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
اقتصاد گردان - به دنبال خروج احتمالی شرکت نفتی توتال فرانسه در اثر تحریم های آمریکا، گروه خودروسازی «پژو-سیتروئن» فرانسه نیز از بیم تحریم‌های آمریکا، از تعلیق سرمایه‌گذاری‌هایش در ایران خبر داد.
 گروه خودروسازی  «پی.اس.ای» (پژو –سیتروئن) روز دوشنبه اعلام کرد که شروع به تعلیق سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران کرده است.

 به نوشته خبرگزاری «رویترز» گروه خودروسازی پی.اس.ای در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این گروه به منظور پیروی از قوانین آمریکا تا ششم اوت، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خود را در ایران به حالت تعلیق در می‌آورد. گروه پی.اس.ای با حمایت دولت فرانسه در حال رایزنی با مقام‌های آمریکایی برای کسب معافیت از تحریم‌ها است.»

خبرگزاری فرانسه از تصمیم شرکت خودروسازی پژو سیتروئن برای تدارک خروج از ایران خبر داد. بر اساس این گزارش گروه خودروساز فرانسوی که حجم فعالیت‌هایش در ایران بسیار گسترده است، روز دوشنبه اعلام کرد برای روبرو نشدن با تبعات ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا به زودی از ایران خارج می‌شود.

یورونیوز نوشت: گروه پژو سیتروئن در بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه منتشر شد، تصریح کرده که فرایند تعلیق فعالیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مشترک خود در ایران را آغاز کرده و برای احترام به قانون تحریم‌های آمریکا بر ضد تهران تا ششم اوت / پانزدهم مرداد ماه سال جاری ایران را ترک می‌کند.

ایران تاکنون از نظر حجم معاملات بالاتر از چین، بریتانیا، ایتالیا و آلمان نخستین بازار خارجی برای شرکت پژو سیتروئن محسوب می‌شده است. این شرکت سال گذشته نزدیک به ۴۴۵ هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رسانده بود.

با این حال دومین شرکت بزرگ خودروسازی اروپا اعلام کرده است که اهمیت بازار ایران برایش از نظر مالی آنچنان پر اهمیت نیست. به گفته مسئولان این شرکت، آنچه در اثر فعالیت در ایران حاصل می‌شود تنها کمتر از یک درصد از گردش مالی شرکت را تشکیل می‌دهد.

از سوی دیگر شرکت پژو سیتروئن خاطرنشان کرده که با حمایت دولت فرانسه در تلاش است تا موافقت مقامات آمریکایی برای مستثنی شدن شرکت از مجازات‌های واشنگتن در صورت ادامه فعالیت در ایران را دریافت کند.

پژو سیتروئن از شرکت‌هایی است که بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای ایران و پنج قدرت جهانی و به تبع آن اعلام رفع محدودیت‌ها برای همکاری تجاری با تهران برای بازگشت به بازار ایران اعلام آمادگی کرد.

گروه صنعتی ایران خودرو، طرف اصلی قرارداد با شرکت فرانسوی، در آن زمان پس از امضاء قرارداد همکاری با پژو سیتروئن اعلام کرده بود که این شرکت حاضر است به دلیل قطع همکاری در سال ۲۰۱۲ (زمان گسترش تحریم‌های بین‌المللی) حدود ۴۳۰ میلیون یورو غرامت به ایران پرداخت کند.

همکاری مجدد دو شرکت در حالی که طرف فرانسوی قبل از آن با گسترده‌تر شدن تحریم‌ها ایران را ترک کرد انتقاد بسیاری از تحلیلگران در داخل ایران را برانگیخت. بازتاب این انتقادها حتی پس از امضاء قرارداد و تا سطح مدیران ارشد شرکت ایران خودرو نیز گسترش پیدا کرد؛ تا آنجا که هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو پس از امضای این قرارداد جنجالی در نشست با مدیران گروه صنعتی فرانسوی در تهران، از «رفتار» مسئولان این شرکت به دلیل «ترک فوری» ایران بعد از آغاز تحریم‌ها، انتقاد کرد.

پژو سیتروئن پس از توتال دومین شرکت بزرگ فرانسوی است که به رغم تاکید اتحادیه اروپا و دولت فرانسه بر حفظ برجام و اتخاذ تدابیر حمایتی برای مقابل با تحریم‌های آمریکا بر ضد تهران، خبر از پایان قریب‌الوقوع همکاری با ایران می‌دهد.

توتال، شرکت بزرگ نفتی فرانسه نیز پیش از این احتمال باقی ماندن در پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی را بسیار ضعیف ارزیابی کرده بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز هشتم مه با اعلام خروج کشورش از توافقنامه هسته‌ای میان پنج قدرت جهانی و ایران تاکید کرد تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران به اجرا می‌گذارد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین ضمن اعلام وضع تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی سنگین‌تر علیه ایران در آینده تصریح کرده بود که چنانچه شرکت‌های بین‌المللی این تحریم‌ها را نقض کنند با تنبیهات سخت آمریکا مواجه خواهند شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: