:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
کمیابی قطعات و گرانی محصولات

گرانی لپ‌تاپ، گوشی، و کالاهای‌ IT تا 50 درصد به دنبال نوسانات نرخ ارز

نوسان قیمت ارز در بازار و افزایش یک‌باره دلار باعث شد تا بسیاری از کالاها در بازار افزایش پیدا کند، در این بین انواع کالاهای آی‌تی از جمله تلفن همراه و قطعات کامپیوتری و لپ‌تاپ نیز جهش بی‌سابقه‌یی را در بازار تجربه کرد، اما افزایش قیمت این کالاها به همین جا ختم نشد چرا بکه با کمیاب شدن قطعات و کالاها در بازار طی چند هفته اخیر با افزایش مجدد مواجه شدیم
کد خبر: ۱۱۵۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰
اقتصاد گردان -  بطوری که سیدمهدی میرمهدی - رییس صنف اتحادیه فناوران رایانه- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار کالاهای آی‌تی بیان کرد: در یک ماه اخیر روی کالاهای IT بالغ بر ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته و حتی پس از زمان افزایش دلار، باز هم افزایش قیمت داشتیم. صرفا به این دلیل اینکه ثبت سفارش این کالاها از همان زمان اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی در ۲۰ فروردین، متوقف شده است و واردکنندگان ما نتوانستند چه با دلار ۴۲۰۰ تومان و چه قیمتی بالاتر کالا وارد کنند.

وی در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی اعلام کرده واردکنندگان تنها باید از طریق سیستم بانکی وارد شوند و حق ندارند واردات از طریق بدون انتقال ارز و اعتبار مدتی هم انجام دهند. در صورتی که در صنف ما بعضا از 3 تا 6ماه از اعتبار مدتی استفاده می‌کردند اما الان دیگر نمی‌توانند از این اعتبار استفاده کنند. بحث با بانک مرکزی و مسوولان وزارت صنعت است تا کاری کنند کسانی که می‌توانند از اعتبارشان استفاده کنند و اجازه ترخیص کالا دهند.

میرمهدی با بیان اینکه کالاها اجازه ترخیص از گمرک دارند، افزود: حتی وقتی فروشنده تایید کند پولش را گرفته و کالا مجاز است از گمرک ترخیص شود، این اتفاق به دلیل دستور بانک مرکزی و وزارت صنعت نمی‌افتد. در صورتی که اگر این کالاها وارد بازار شود مطمئنا به ثبات بهتری می‌رسد و آرامش بیشتری خواهد داشت. ما اخطار دادیم اگر این امکانات را در اختیار واردکنندگان نگذارند تا نهایتا ۱۵ خرداد کالا داریم که این موضوع در بازار هم مشهود است و برخی کالاها به انتهای بار خود رسیده‌اند. تا ۱۵ خرداد هم بسیاری از کالاها که در انبار بوده، به کف انبار می‌رسد.

رییس اتحادیه فناوران رایانه با بیان اینکه به دلیل خلأ دلار ۴۲۰۰ تومان و ثبت سفارش‌ها کالا، با افزایش قیمت رو به رو هستیم، اظهار کرد: ما درخواست داریم دولت اجازه دهد بدون انتقال ارز کالا بیاوریم و حداقل از اعتباری که داریم استفاده کنیم تا کالا وارد کشور شود و مردم استفاده کنند. البته در آینده کالاها هنگام ثبت سفارش با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد کشور می‌شود و با نظارت ما و سازمان حمایت و سازمان تعزیرات کالاها بر مبنای ۴۲۰۰ تومان محاسبه خواهد شد نه دلار آزاد.

میرمهدی با بیان اینکه قیمت یک کالا نباید تا پنج میلیون اضافه شود، گفت: تا قبل از این هم مردم خیلی توان خرید نداشتند و درآمد خود را صرف خورد و خوراک و پوشاک کرده و در IT سرمایه‌گذاری نمی‌کردند و جزو سبد خانوارشان نبود، اما الان قیمت کالاها به حدی افزایش پیدا کرده که یک کارمند و دانشجو توان خریدشان نسبت به سال گذشته، ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر متاسفانه علاوه بر افزایش قیمت کالا، مساله افزایش روند بیکاری وجود دارد؛ زیرا شرکت‌ها درآمدی ندارند و نمی‌توانند هزینه‌هایشان را تامین کنند و مجبور به تعدیل افراد هستند. این موضوع از دو طرف به صنف ما ضربه می‌زند. زیرا ممکن است به لحاظ فنی چندین سال روی این افراد سرمایه‌گذاری شده باشد و آنها کار را می‌شناسند. اگر بخواهند از کار خارج شوند آسیب وارد می‌شود.

همچنین رییس اتحادیه فناوران رایانه به ایلنا گفت: در لوازم جانبی 70درصد و در قسمت سخت‌افزارها نیز 60درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. همین کمبودها باعث شده که امروز قیمت یک لپ‌تاپ مک‌بوک به 22 میلیون تومان برسد.

مهدی کمیجانی در رابطه با وضعیت بازار یارانه گفت: 98 درصد کالای مصرفی IT وارداتی است و ملزومات آن همچون کیبورد، اسپیکر و موس مواد اولیه آنها از خارج تهیه می‌شود. همین امر سبب شده فعالیت ما شدیدا به قیمت ارز و نوسانات آن وابسته باشد.

رییس اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: فعالان این حوزه برای واردات و تخصیص ارز 4200 تومانی مراجعه کردند اما اگر بخواهیم میانگین بگیریم از هر 10 فقره سفارش دو فقره از آنها به سامانه نیما ارجاع و ارز تخصیص یافته و بقیه آنها به نتیجه نرسیدند.

وی ادامه داد: همین امر سبب به وجود آمدن کمبود در بازار شده که متعاقب آن قیمت‌ها افزایش پیدا کرده‌اند.

کمیجانی تصریح کرد: به‌طور کلی در قسمت اکسسوری 100درصد افزایش قیمت داشته‌ایم یا در لوازم جانبی 70 درصد و در قسمت سخت‌افزارها نیز 60 درصد. همین کمبودها باعث شده که امروز قیمت یک لپ تاپ مک بوک به 22 میلیون تومان برسد. هرچند این قیمت‌ها به نظر ما واقعی نیست اما به دلیل امریکایی بودن و کمبود جنس در بازار فروشندگان هر قیمتی را که می‌خواهند اعمال می‌کنند.

وی تاکید کرد: کالاهایی که واردات آن از چین و مالزی است افزایش قیمت کمتری داشته است.

کمیجانی افزود: قیمت یک لپ تاپ معمولی تا قبل از عید نهایتا 10 درصد افزایش داشت و ما امیدوار بودیم با توجه به کاهش 10 درصدی تعرفه لپ تاپ و پایین آمدن قیمت آن شاهد بازگشت رونق در بازار باشیم اما پس از ابلاغ بخشنامه تک نرخی کردن ارز و مشکلات حاشیه‌یی آن اکنون یک لپ تاپ ساده نسبت به پیش از عید حداقل 60 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی گفت: برخی از همکاران ما تجهیزات IT را به صورت اعتباری وارد می‌کردند و این موضوع بر روی قیمت تمام شده تاثیر بسیاری داشت اما دیگر آن اعتبار در بازار دوبی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد دولت نمی‌گذارد کسی اعتباری خرید کند تا قیمت تمام شده کمتر شود.

وی ادامه داد: امروز برای واردات 50 هزار دلار قطعه باید معادل ریالی آنها پول به بانک آن واریز شود علاوه بر آن 35 درصد از فاکتور نیز باید به عنوان تعهد واردات کالا نزد بانک بماند تا جنس وارد و ترخیص شود که معمولا این رقم بین سه تا پنج ماه در اختیار بانک است. همین باعث می‌شود که هزینه کالا و واردات افزایش پیدا کند.

رییس اتحادیه فناوران رایانه تصریح کرد: امروز واردکنندگان دست به عصا حرکت می‌کنند یا اگر هم بخواهند کار کنند با این سیستم بانکی دچار مشکل هستند.

وی گفت: تولیدات داخل در این بخش نیز تا 35 درصد افزایش قیمت داشته است. ضمن آنکه رکود شدت بیشتری در این حوزه گرفته است و آینده خوبی برای فعالان این حوزه پیش‌بینی نمی‌شود.

در هر صورت به نظر می‌رسد با مشکلات پیش آمده برای وارد کنند گان و افزایش و نوسان لحظه‌یی قیمت ارز که منجر به گرانی محصولات شده است بسیاری از کاربران در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند، انتظاری که هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.