:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مزایا و معایب وکیوم سکه بررسی شد

مراقب سکه‌های متفرقه کم‌عیار باشید، ضرورت نظارت اتحادیه ها بر کیفیت وکیوم سکه ها

بازار ارز و طلا باید با نظارت قوی‌تر کارشناسان و حرفه‌یی‌ها و اتحادیه‌ها مواجه شود و اتحادیه لیستی از همکاران معتبر خود را معرفی کنند واجازه ندهند که مردم به طلافروشی و سکه فروشی و صرافی مراجعه کنند و بعد از خرید و گذشت چند ماه متضرر شوند
کد خبر: ۱۱۵۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
اقتصاد گردان -  احسان شمشیری
به دنبال نوسان نرخ ارز در یک سال اخیر و رشد تقاضای قابل‌توجه برای معاملات سکه، یکی از مشکلات رایج و دردسر آفرین در بازار سکه جعل و دست‌کاری کردن وکیوم سکه‌های موجود در بازار و عرضه سکه‌های کم عیار در پوشش وکیوم سکه‌هاست که باعث شده برخی سکه‌های داخل وکیوم عملا از عیار مورد انتظار برخوردار نباشند. در نتیجه هنگام مراجعه به طلافروشی‌ها، عملا با کاهش قیمت برخی سکه‌ها تا مبلغ 200 هزار تومان زیر قیمت بازار مواجه هستیم و خریدار اعلام می‌کند که اینها متفرقه است و مورد تایید نیست یا عیار کمتری از 21.6 دارد.

وکیوم‌ها که دارای هولوگرام و کد مخصوص است از طرف اتحادیه به سکه فروشان داده می‌شود اما باعث شده تا برای خریداران و فروشندگان عادی ایجاد دردسر کند. بر این اساس، لازم است که اتحادیه‌های طلا و سکه بر این روند نظارت کنند و اجازه ندهند که طلای عیار پایین در بازار عرضه شود و باعث سوءاستفاده عده‌یی شود. گزارش‌های رسیده از بازار سکه حاکی از آن است فروشندگان خرد که با سکه‌های وکیوم شده به مغازه‌های سکه و طلافروشی مراجعه می‌کنند، طلافروشی‌ها و سکه فروش‌ها اقدام به طرح ایرادات گوناگون نسبت به سکه‌های وکیوم‌دار می‌کنند مثلا اعلام می‌کنند که سکه وکیوم‌دار دارای هولوگرام نیست یا اینکه کد موجود در هولوگرام متعلق به فلان صرافی است و معتبر نیست یا آقای سکه فروش X اصلا سکه‌فروش نیست و درنهایت با هزار اما و اگر و ایراد اقدام به خرید سکه آن هم به قیمت 100 تا ۲۰۰ هزار تومان زیر قیمت بازار می‌کنند.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی آشفته بازار ارز به فروشندگان سکه نیز سرایت کرده و در چنین وضعیتی اعتبار و اعتماد در بازار از بین می‌رود و لذا بازار ارز و طلا باید با نظارت قوی‌تر کارشناسان و حرفه‌یی‌ها و اتحادیه‌ها مواجه شود و اتحادیه لیستی از همکاران معتبر خود را معرفی کنند واجازه ندهند که مردم به طلافروشی و سکه فروشی و صرافی مراجعه کنند و بعد از خرید و گذشت چند ماه متضرر شوند.

شاید عده‌یی سودجو وجاعل به ترفندهای وکیوم‌دار کردن سکه یا دست کاری کردن وکیوم دیگر سکه‌فروشی‌ها آگاهی دارند و با استفاده از ترفندهایی سکه‌هایی که دارای ارزش کمتری هستند و اصطلاحا ناخالصی دارند را به فروش می‌رسانند.

در این رابطه یکی از طلافروشی‌ها به خبرنگار ما گفت: شخصی که قصد پرداخت رشوه به ماموران یک اداره خدمات شهری را داشت، اصرار می‌کرد تا سکه‌های بی‌ارزش اینچنینی را خریداری کند تا برای پرداخت رشوه مورد استفاده قرار دهد زیرا این نوع سکه‌ها که اصطلاحاً تقلبی یا جعلی هستند از ارزش کمتری برخوردارند.

فعالان بازار نگرانند تا مبادا این موضوع باعث بی‌اعتبار شدن اتحادیه طلافروشان و فعالان صنعت سکه و طلا در کشور شود و صنف سکه و طلا فروش نیز به سرنوشت صرافان دچار شود.

یک فعال بازار سکه به خبرنگار ما گفت: این موضوع یک تهمت مى باشد که ممکن است براى مشاغل دیگر هم در اشکال مختلف پیش بیاد که نیاز به اثبات دارد اما از آنجا که پوشش وکیوم سکه مانع کنترل دقیق مى شود و سکه بدون وکیوم جلوى سوءاستفاده رابه حداقل مى رساند زیرا با لمس سکه، وزن آن، شیارهاى موجود روى سکه و صداى سکه و... موارد دیگر باعث کنترل دقیق شده و فروشنده سکه قلابی را رسوا مى کند و جاعل سکه وکیوم شده به راحتى نمى تواند آن را بفروشد.

وی افزود: اگر تمام موارد توسط فعالان بازار سکه سنجیده شود، خرید و فروش سکه بدون وکیوم مضرات کمترى دارد.

یک فروشنده سکه به خبرنگار ما گفت: کار من فقط سکه است و همه سکه‌ها رو هم جلو مشتری باز می‌کنم بعد با کارت و برچسب امنیتی که یک قسمتی از سکه رو هم پوشش میده پرس می‌کنم و می‌باید اصطلاحا چار میخش کنی تا در حد ممکن جعلش سخت شود.

وی افزود: در این بازار باید خیلی خبره بود تا بتوان سکه باز را از صدا و شکل سکه و فاکتورهای دیگر فهمید، یا اینکه خود بانک‌ها با وکیوم‌های خاص و با ضریب امنیت بالا مثل اسکناس پرس کند.

البته سکه‌فروش گناهی ندارد و جاعل راحت‌تر از جعل سکه می‌تواند کارت و پرس را جعل کند، اما این دلیل نمی‌شود که پلمب‌کنندگان سکه هم از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنند و بگویند که «جعل» شده است.

 به نظر می‌رسد هیچ سکه‌فروشی نباید پلمب کند و اگر مجوز پلمب می‌گیرد باید با جدیدترین تکنولوژی روز امکان جعل را به صفر نزدیک کند زیرا از آنجا که سکه هم تشخیص ضرب بانکی و غیربانکی و عیار مختلف و تاریخ بالا و پایین زیاد دارد و یک سکه‌شناس خبره باید در موردش نظر بدهد ‌باید راهکار مناسبی برای این موضوع پیدا کرد تا وضعیت سکه و طلافروشان نیز به وضعیت کنونی صرافان تبدیل نشوند.

 چالش صرافی و طلافروش

چالش دیگر بازار ارز و سکه در حال حاضر مشکل فروش ارز در طلافروشی‌ها و فروش سکه در صرافی‌هاست و هیچ کدام به کار اصلی خود متمرکز نیستند در حالی که هر یک از صنوف باید به کار تخصصی خود مشغول باشند اما نظارت‌ها و کنترل دولت و بانک مرکزی در بازار باعث شده که طلافروش به فروش ارز مشغول شده و صرافی‌ها به فروش سکه و طلا اقدام کرده‌اند تا بتوانند کسب وکاری داشته باشند.

 کاهش نرخ سکه در بازار

از سوی دیگر، روز شنبه 12 خرداد 97، به دنبال کاهش نرخ اونس جهانی به 1293 دلار، قیمت انواع سکه و طلا کاهش یافت اما نرخ دلار رسمی با یک تومان رشد به ۴۲۱۶ تومان رسید.

به گزارش «تعادل»، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (در بازار تهران با ۳۱ هزار تومان کاهش نسبت به پنج‌شنبه گذشته، ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار تومان تعیین شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۰ هزار تومان افت نسبت به روز پنجشنبه گذشته، ۲میلیون و ۷۵ هزار تومان داد و ستد شد. امروز در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۱ هزار تومان افت قیمت نسبت به همین روز، یک میلیون و ۷۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۶ هزار تومان افت نسبت به مدت مشابه ۶۰۷ هزار تومان معامله شد.

از سوی دیگر، هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر به قیمت ۳۷۵ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۳ هزار و ۹۰۰ تومان افت ۱۹۲ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت خورد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۲ ارز از جمله دلار و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و قیمت ۱۶ واحد پولی دیگر مانند یورو کاهش یافت؛ نرخ لیر سوریه ثابت بود. نرخ هر دلار امریکا با ۱۰ ریال افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۴۲ هزار و ۱۶۵ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۱۹۷ ریال افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۵۶ هزار و ۲۸۸ریال و هر یورو نیز با ۹ ریال کاهش در مدت مشابه ۴۹ هزار و ۱۷۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

 استراحت بازار ارز و سکه

 کارشناسان بازار ارز و سکه معتقدند باتوجه به تعطیلات پیش رو در هفته جاری بازارهای ارز و سکه با نوسان اندک قیمتی مواجه شوند و اگر افزایشی هم صورت گیرد بسیار اندک باشد.

هر چند قیمت سکه هفته گذشته اوج جدیدی را تجربه کرد و بهای دلار در بازار غیررسمی در مقطعی خود را به مرز ۶هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک کرد؛ با این حال وضعیت دامنه نوسان در روزهای انتهایی هفته گذشته، نزدیک شدن به سطوح مقاومتی قوی و احتمال اصلاح قیمت‌ها در کنار تعطیلات خردادماه از جمله عواملی هستند که این ذهنیت را در میان برخی بازیگران ایجاد کرده که هفته جاری وقت استراحت بازارها خواهد بود؛ از نظر آنها، اگر افزایش قیمتی در کار باشد، در دامنه محدودتری صورت خواهد گرفت و از نوسانات صعودی کانالی هفته پیشین، خبری نخواهد بود.

همچنین قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار آسیا تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به وقوع جنگ تجاری جهانی که ارزش قوی دلار و آمار اقتصادی مثبت امریکا را تا حدودی جبران کرد، ثابت ماند.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و به 1298.29دلار رسید. در بازار امریکا، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن 0.2درصد کاهش یافت و به ۱۲۹۸ دلار رسید.

نرخ هر اونس طلا امروز در بازار طلا 1293.33 دلار، اونس نقره 16.41 دلار، پلاتین 9.7.22 دلار، آب‌شده حدودی ۸۴۲۵۰۰ دلار، گرم ۱۸ عیار ۱۹۴۵۰۰ تومان و ارزش طلای سکه ۱۸۹۷۳۰۰ تومان است.

رییس کمیسیون طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایبِنا، درباره وضعیت سکه و طلا در هفته جاری، اظهار داشت: در هفته گذشته قیمت طلا و سکه رشد زیاد و بی‌سابقه‌یی داشت به گونه‌یی که هر سکه ۱۴۵ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

محمد کشتی‌آرای، با بیان اینکه، رشد قیمت‌ها درحالی بود که نرخ جهانی طلا در هفته گذشته ۸ دلار افت کرده است، اظهار داشت: البته این وضعیت در مقاطعی از سال که همزمان با سفر‌های خارجی است، رخ می‌دهد.

وی با اشاره به تقاضای شدید در بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: رشد قیمت دلار و افزایش قیمت سکه منجر به صعود قیمت‌ها شده بود. وی درباره پیش‌بینی‌اش درخصوص بازار سکه و طلا در هفته جاری که همزمان با تعطیلات است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها به نسبت روز‌های پایانی هفته گذشته با تعدیل مواجه شود.

همچنین کارشناسان بازار ارز نیز معتقدند تعطیلات پیش رو منجر به تعدیل در این بازار و کاهش نوسانات قیمتی شود به نحوی که در این هفته این بازار شرایط آرام‌تری را طی کند. در همین حال، براساس اعلام بانک مرکزی نرخ ۲۲ ارز از جمله دلار و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و قیمت ۱۶ واحد پولی دیگر مانند یورو کاهش یافته است.