:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

نمودار عملکرد کاهشی قیمت طلا در یک ماه گذشته

قیمت طلا در بازارهای جهانی در ماه گذشته کاهش ۷.۷ درصدی را ثبت کرد که تقریبا در یکسال اخیر بی سابقه بوده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶

 قیمت جهانی طلا که ابتدای ماه گذشته میلادی را با قیمت 1597 دلار برای هر اونس شروع کرده بود در روز اول ماه می 1472 دلار برای هر اونس را ثبت کرد تا کاهش 125 دلاری را در مقیاس ماهانه ثبت کند.
قیمت جهانی طلا که دو هفته پیش شدیدترین سقوط را در چند سال اخیر به خود دیده بود بار دیگر با یک بمب به پرواز درآمد اما این بار مثل قبل اوج نگرفت.
انفجار بوستون و پس از آن هم انفجار در کارخانه تولید سیمان در آمریکا که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر در آمریکا شد، روند نزولی طلا را بار دیگر صعودی کرد. این صعود تا به امروز ادامه دارند اما نه به مانند سقوط ناگهانی و شدید بلکه ملایم و البته مشخص هم نیست که در روزهای آینده روند آن صعودی بماند یا نرولی شود.

کاهش شدید قیمت طلا در حالی در 2 هفته گذشته به ثبت رسید که پیش‌بینی ها از رشد اقتصادی و بهبود و آن رد آمریکا و همچنین وضعیت بحرانی اقتصاد قبرس در اروپا که این کشور را مجبور به فروش دارایی‌های طلای خود کرد، قیمت گران‌بهاترین فلز را با افت شدید روبه رو کرد. 
1329 دلار برای هر اونس پایین ترین قیمت دلاری بود که در روز 16 آوریل دقیقا دو هفته پیش ثبت شد تاکنون بیش از 140 دلار رشد کرده است. 
که در مقایسه با افت حدود 300 دلاری قبل از آن تقریبا کاهش 7.7 درصدی در مقیاس ماهانه به ثبت رسیده است.
البته با تداوم روند روبه رشد چشم انداز اقتصاد جهانی بعید به نظر می رسد طلا یکبار دیگر اوج گیرد اما احتمال اینکه با همین روند ادامه دهد و یا کاهش یابد بیشتر است.

در ایران البته نمود آن کاهش شدید چندان ملموس نبود و همین مساله بسیاری آن را به حباب در بازار سکه مرتبط می دانستند که در روزهای آینده می ترکد اما با مثبت شدن روند تغییرات قیمتی برای این فلز ترکیدن حباب طلا هم منتفی شد و اکنون تغییرات به صورت منطقی و در حد نوسانات اندکی روزانه قیمت جهانی رخ می دهد.

بر این اساس امروز که قیمت اونس جهانی با اندکی کاهش مواجه شد قیمت ها در داخل هم راه سراپایینی را در پیش گرفت.

 

نوع
قیمت
نوسان
سکه بهار آزادی طرح قدیم
13,250,000
سکه بهار آزادی طرح جدید
13,460,000
نیم سکه
7,150,000
ربع سکه
4,420,000
سکه یک گرمی
3,130,000
گرم طلا 18 عیار
1,292,800
قیمت اونس جهانی طلا به دلار
1,472.10