:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مرتضی صفاری‌نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

FATF پیش‌شرط حیات برجام نیست بلکه یک نیاز است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق بررسی‌های کارشناسی حقوقی و سیاسی صورت گرفته در شورای عالی امنیت ملی، برای پذیرفتن FATF نگرانی وجود ندارد
کد خبر: ۱۱۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
اقتصاد گردان - مرتضی صفاری‌نطنزی  در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص ابعاد لوایح چهارگانه مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و ارتباط آنها با برجام، گفت: باید یادآور شد که FATF پیش از برجام شکل گرفته لذا زاییده توافقنامه برجام نیست. نماینده نطنز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: FATF مجمع غیردولتی بانکی است که با درنظر گرفتن یک‌سری ضوابط برای همکاری‌های بین بانکی، درصدد تسهیل معاملات و تعاملات پولی- بانکی در دنیاست. وی با اشاره به اینکه کشورمان در گذشته در لیست سیاه FATF قرار گرفته بود، ادامه داد: اما با امضای توافقنامه برجام قرار گرفتن کشورمان در لیست سیاه تعلیق شد و در واقع فرصتی در نظر گرفته شد تا شرایطی که برای عضویت در این مجموعه است را فراهم کنیم. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه FATF اساسا ربطی به برجام ندارد، تصریح کرد: موضوع پیوستن به FATF از سال 90 و در دولت گذشته مطرح شده است. صفاری‌نطنزی در رابطه با اینکه برخی اعتقاد دارند پذیرفتن FATF سبب تغییر مواضع نسبت به محور مقاومت خواهد شد، گفت: در شورای عالی امنیت ملی این موضوع بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است لذا پس از بررسی‌های کارشناسی حقوقی و سیاسی نگرانی‌ها رفع شد؛ همچنین در جلسه غیرعلنی هفته گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی صریحا عنوان کرد نگرانی برای الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم وجود ندارد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون مشکلات بین بانکی برای کشورمان و خراج وجود دارد که FATF می‌تواند یکی از راهکارهای رفع آن باشد، خاطرنشان کرد: پیوستن به FATF الزامی نیست اما یکی از لوازمات برقراری ارتباط بانکی با اروپایی‌ها تلقی می‌شود از این‌رو به عنوان پیش‌شرط در برجام تلقی نمی‌شود بلکه یک نیاز است.

آیا برجام اروپایی به بن‌بست می‌رسد؟

از سوی دیگر نماینده رامیان و آزادشهر در مجلس اعتقاد دارد؛ نگرانی و حمایت ورشو در قبال دغدغه‌های واشنگتن بیانگر شکاف در اتحادیه اروپا نسبت به برجام و تلنگر مهمی برای ایستادگی بیشتر در راستای دریافت ضمانت‌های عملی از اروپاست. علیرضا ابراهیمی در خصوص درخواست وزیر امور خارجه لهستان از اتحادیه اروپا برای اینکه در مواجهه با موضوع کشورمان و اصلاح توافقنامه برجام بیشتر با دولت امریکا همراهی کند، گفت: باید اذعان کرد که امروزه اروپایی‌ها در موضع‌گیری علیه امریکا دچار تناقض شده‌اند و این امر تلنگر مهمی برای تردید کردن در اعتماد به اروپاست. نماینده رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عنوان مثال یاجک چاپوتوویچ، وزیر امور خارجه لهستان چندی پیش اعلام کرد در خصوص روابط اقتصادی، کشورش دنباله روی موضع اتحادیه اروپا در قبال برجام است و نمی‌تواند به تنهایی ایران را تحریم کند اما پس از دیدار با مایک پمپئو تغییر موضع می‌دهد. وی با اشاره به اینکه ایالات متحده در تلاش است تا با ایجاد تغییر نگرش در برخی کشورهای اتحادیه اروپا، سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه را تحت تاثیر خود قرار دهد و به نوعی مذاکرات برجامی را به بن بست بکشاند، ادامه داد: بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که ورشو اعلام می‌کند در خصوص دغدغه‌های ضد برجامی واشنگتن نگران است. این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: به نظر می‌رسد در آینده‌یی نزدیک نقش لهستان به عنوان مهره امریکایی‌ها در روند تاثیرگذاری بر مذاکرات برجام اروپایی مشهودتر شود که امری قابل تامل است. عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به اتفاقاتی که در اتحادیه اروپا در حال رقم خوردن است، مسوولان کشورمان باید با مدنظر قرار دادن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دریافت تضامین عملی و شفاف از سه کشور اروپایی جدیت به خرج دهند و به هیچ عنوان برای دفاع از منافع ملی کوتاه نیایند.

تردید در موضع اروپایی‌ها

همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با وجود اینکه دیپلمات‌های ایرانی بر مذاکرات حول توانایی اروپا برای حفظ برجام تاکید دارند، در خواستن آنها باید تردید کرد زیرا عدم ارتباط با امریکا هزینه میلیاردی برای اروپا ایجاد می‌کند. مجتبی ذوالنوری در خصوص مباحث مطرح پیرامون مذاکرات ایران و طرف‌های اروپایی از زبان عباس عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: معاون وزیر امور خارجه تاکید داشت که «اروپایی‌ها خواهان همراهی و همکاری با جمهوری اسلامی ایران و حفظ برجام هستند لذا مذاکرات حول توانستن اروپایی‌ها است»، حال آنکه این مسیر را انحرافی می‌دانم زیرا «خواستن توانستن است.»نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اروپایی‌ها در صورتی که بخواهند، می‌توانند برجام را حفظ کنند و واقعیت اینکه آنها خواهان حفظ برجام نیستند زیرا این خواسته با منافع مادی و مالی آنها در تناقض است. اروپا حدود هزار میلیارد دلار با امریکا مبادلات اقتصادی دارد و با جمهوری اسلامی حدود 15 تا 20 میلیارد دلار در سال تبادلات مالی دارد. وی با اشاره به اظهارات سفیر آلمان، افزود: سفیر آلمان نیز اذعان داشت که اروپا باید بین امریکا و ایران یکی را انتخاب کند، با توجه به اینکه عدم ارتباط با امریکا هزینه‌های چندین برابری برای اروپا ایجاد می‌کند باید در خواستن آنها تردید کرد. بنابراین بر خلاف اظهارات آقای عراقچی خواستن اروپایی‌ها برای حفظ برجام زیر سوال می‌رود. ذوالنوری معتقد است: با این حال معتقدیم دولت باید در مذاکرات قویا ورود پیدا کند منتهی باید این مذاکرات طی زمانبندی خاص انجام گیرد تا از فرسایشی شدن مذاکرات جلوگیری شود، در صورت ادامه‌دار شدن مذاکرات، امریکایی‌ها زیرساخت‌های تحریم‌ها را تعبیه کرده و در وقفه ایجاد شده سازماندهی لازم را انجام دهند.