:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

۱۱ استان زیر «خط فقر» فضای آموزشی

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلام اینکه بیش از ۵۰۰۰ کلاس درس را در سال جاری تکمیل و تحویل می‌دهیم، گفت: کمتر از ۵۰ درصد مدارس ما جمعیت دانش‌آموزی زیر ۴۵نفر دارند که مدیریتشان سخت است و باید به مکان‌یابی مدارس به صورت جدی توجه شود
کد خبر: ۱۱۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
اقتصاد گردان - مهرالله رخشانی مهر، در نشست خبری با بیان اینکه سرانه استاندارد فضای آموزشی 8.4 مترمربع است گفت: سرانه متوسط فضای آموزشی نیز 5.18 مترمربع است. بر این اساس می‌توان گفت ۱۱ استان کشور زیر خط میانگین سرانه قرار دارند که سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، البرز، تهران، قم و گیلان از این جمله هستند.

او افزود: سرانه فضاهای آموزشی شهری نیز 4.96مترمربع و سرانه فضاهای آموزشی روستایی 5.81 مترمربع است. در حوزه شهری ۱۵ استان زیر خط میانگین شهری قرار گرفتند و در حوزه روستایی نیز ۱۰ استان زیر خط میانگین قرار دارند. رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه به فضاهای آموزشی نیازمند تخریب و بازسازی اشاره کرد و گفت: فضاهای نیازمند تخریب و بازسازی مدارسی هستند که عمدتا از عمر آنها بیش از ۴۰سال گذشته است.  به گفته رخشانی‌مهر درحال حاضر ۳میلیون و ۸۰۰ مترمربع فضای آموزشی نیمه تمام در کشور داریم که اگر به بهره‌برداری برسد ۳۳ صدم مترمربع به سرانه آموزشی اضافه شده و میانگین سرانه در مجموع به 5.51 مترمربع می‌رسد؛ البته پراکندگی فضاهای نیمه تمام در استان‌های مختلف متفاوت است به طوری که بیشترین پراکندگی مربوط به خراسان رضوی و کمترین آن مربوط به استان قم است.

او ادامه داد: عدد پروژه‌های نیمه تمام عمرانی آموزش و پرورش به ۶۲۷۵ مورد می‌رسد که توجه خاصی در سازمان صورت گرفته تا این رقم کاهش یافته و به خط میانگین برسد. حدود ۱۱۵۰پروژه این قابلیت را دارند که اول مهر ماه ۹۷ به بهره‌برداری برسد. بیشترین پروژه قابل افتتاح در مهر ۹۷ مربوط به کردستان و کمترین آن مربوط به زنجان است. رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به پروژه‌های مجتمع آموزشی که به نام مجتمع‌های حیات طیبه معروف شده است، گفت: ساخت این پروژه‌ها در مقطعی شروع شد و ۵۴ مدرسه با ۴۸۵کلاس درس احداث شدند؛ قصد داریم مدارس حیات طیبه را طی ۱۸ماه تکمیل کرده و به اتمام برسانیم.  او در ادامه با بیان اینکه ۲۷درصد مدارس کشور تخریبی و ۳۴درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی هستند، گفت: ۳۹درصد مدارس کشور نیز مستحکم هستند. درحال حاضر حدود ۱۷۰۰کلاس کانکسی داریم و ۹۸۷کلاس درس خشتی و گلی داریم که بیشترین آمار مدارس خشتی و گلی به سیستان و بلوچستان و کمترین آن به خراسان جنوبی بر می‌گردد.

رخشانی مهر افزود: در سال ۹۷، ۱۲۰۰میلیارد تومان اعتبار مصوب در بودجه برای ما دیده شده است؛ همچنین قرار است دولت از محل بند میم تبصره ۵ قانون بودجه هزار میلیارد تومان اوراق برای سازمان نوسازی منتشر کند. همچنین حدود ۱۸۰۰میلیارد تومان رقم مصوب استانی است و می‌توان گفت که در مجموع حدود ۴هزارمیلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مدارس داریم که البته در سال‌های گذشته ۵۰ درصد آن محقق می‌شد؛ البته امسال شروع خوبی داشتیم و در 3ماهه اول 100درصد ردیف‌های ملی ما تخصیص داده شد. هر چند معتقدیم این اعداد و ارقام کفایت تخریب و بازسازی بناهای موجود را نمی‌کند. رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور با اشاره به روند نگهداری از فضاهای موجود آموزشی نیز اظهار کرد: مدارسی با قدمت ۴۰سال معمولا تخریبی محسوب می‌شوند. ساختمان‌هایی که قبل از سال ۱۳۶۷ ساخته شده‌اند در مقابل زلزله مقاوم نیستند و باید تخریب و بازسازی شوند. هر چند معتقدیم عمر مفید ۳۵و ۴۰سال برای مدارس کم است و باید با نگهداری مناسب عمر مفید مدارس را بالا ببریم و به کیفیت ساخت و ساز هم توجه کنیم.

رخشانی‌مهر به مدارس سبز نیز اشاره کرد و گفت: محیط زیست برای ما بسیار مهم است و محل اساسی توجه به محیط زیست همین مدارس هستند. در مدارس سبز شاخصه‌هایی چون حمل و نقل استفاده از انرژی نو و مدیریت پسماند مد نظر است؛ سعی می‌کنیم معماری مدارس جدید به گونه‌یی باشد که کمترین هدر رفت انرژی در ماه صورت گیرد. در ساخت مدارس سبز بسیار جدی هستیم و آثار مدارس سبز میان‌مدت است و پروسه زمانبری خواهد بود.