:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
سازمان تجارت جهانی از رشد 4.7 درصدی تجارت خبر داد

خودرو، نفت، ربز تراشه، کامپیوتر، بنزین، دارو، طلا ؛ بیشترین معامله کالاهای تجارت‌ جهانی

تلفن‌های همراه و تجهیزات تلویزیونی و رادیویی، به‌ترتیب رتبه‌های نهم و دهم را در فهرست مهم‌ترین تجارت‌های جهانی به دست آورده‌اند. آنطور که گفته شده، در بازار این محصول نیز، چین نقش قابل‌توجهی ایفا می‌کند
کد خبر: ۱۱۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
اقتصاد گردان - سازمان تجارت جهانی از رشد 4.7 درصدی حجم تجارت بین کشورهای جهان در سال 2017 نسبت به سال قبل از آن خبر داد؛ نرخ رشدی که از سال 2011 تاکنون یک رکورد به شمار می‌رود.

در تازه‌ترین گزارش‌های منتشرشده، سازمان تجارت جهانی از رشد 4.7 درصدی حجم معاملات بین کشورهای جهان در سال 2017 خبر داد. آنطور که گفته شده، این نرخ رشد از سال 2011 تاکنون، یک رکورد به‌شمار می‌رود. طبق ارزیابی‌های صورت‌گرفته، افزایش حمل‌ونقل بین‌المللی هوایی و فروش و تولید خودرو، دو محرک اصلی رشد تجارت در سطح جهان هستند. همچنین، طبق تازه‌ترین آمار رسمی ارائه شده، در سال 2016، وسایل نقلیه، بیشترین حجم معاملات را در جهان به خود اختصاص دادند. آنطور که گفته شده، در سال 2016، سهم تجارت خودرو در مجموع تجارت جهانی، حدود یک‌هزار و 350 میلیارد دلار بوده است.
 همچنین در این گزارش‌ها، آلمان، ژاپن و امریکا، با بیشترین حجم صادرات و واردات خودرو، سهم قابل‌توجهی در تجارت وسایل نقلیه به خود اختصاص دادند. نفت تصفیه‌شده نیز دومین محصول معامله شده در سال 2016 است. طبق آمارهای منتشرشده، ارزش تجارت جهانی این محصول به عنوان پایه سوخت‌های رایج – بنزین و گازوییل- حدود 825 میلیارد دلار بود. آنطور که گفته شده، بخش قابل‌توجهی از این تجارت، صادرات و واردات توسط کشورهای امریکا، روسیه، سنگاپور و هلند بود.
 این در حالی است که هند نیز به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین، یکی از تاثیرگذارترین کشورها در تجارت نفت تصفیه شده به‌شمار می‌رود. ریزتراشه‌ها، سومین محصولی هستند که بالاترین میزان تجارت جهانی را به‌خود اختصاص داده است.
 آنطور که گفته شده، هنگ‌کنگ، از اصلی‌ترین صادرکنندگان مدارهای الکتریکی در جهان به‌شمار می‌رود و به‌طور کلی، بالاترین میزان تجارت این محصول، مربوط به معاملات کشورهایی چون فیلیپین، مالزی، سنگاپور و کره‌جنوبی است. بیشتر واردکنندگان مدارهای الکتریکی نیز شرکت‌های چینی بودند که در سال 2016، وارداتی به ارزش 96.9 میلیارد دلار داشتند. همچنین، گفته شده کامپیوتر نیز، به عنوان پنجمین محصول معامله شده در سال 2016 بوده که این‌بار نیز چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید و صادرکنندگان کامپیوتر بر حجم معاملات این محصول تاثیرگذار بوده است. طبق تازه‌ترین آمار رسمی منتشرشده، ارزش تجارت ریزتراشه‌ها در سال 2016، حدود 804 میلیارد دلار و ارزش معاملات کامپیوتر نیز حدود 614 میلیارد دلار اعلام شد.

آنطور که در این گزارش‌ گفته شده، دارو، ششمین محصول مهم جهانی است. طبق آمار منتشرشده از ارزش تجارت جهانی، معاملات دارو در سال 2016، مبلغی معادل 613 میلیارد دلار به‌خود اختصاص داد. همچنین گفته شده که آلمان، سوییس، بلژیک، فرانسه و امریکا، از مهم‌ترین صادر‌کنندگان دارو در سال‌های اخیر بودند. این کشورها، در کنار کشورهای واردکننده، به عنوان مهم‌ترین بازیگران تجارت جهانی در معاملات دارو، سال 2016 نقش بسیاری داشتند.

در این گزارش، طلا نیز به عنوان هفتمین کالای معامله شده در جهان معرفی شده است. آنطور که گفته شده، چین، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طلا در جهان به‌شمار می‌رود. همچنین گفته شده که امارات، امریکا، هنگ‌کنگ و بریتانیا نیز از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این فلز گرانبها هستند. طبق آمار منتشر شده، ارزش تجارت جهانی طلا در سال 2016، حدود 576 میلیارد دلار بود.

طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، به‌دلیل تقاضای قوی و کاهش میزان ذخایر نفتی قیمت نفت خام در سال 2017، به‌بالاترین میزان خود از سال 2015 رسید. همچنین، براساس آمار منتشرشده، در سال 2016، نفت‌خام به عنوان هشتمین محصول مهم، در فهرست تجارت‌های جهانی قرار گرفت. ارزش معاملات نفت‌ خام در سال 2016، حدود 549 میلیارد دلار اعلام شد. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان در بحبوحه یک تلاش جمعی برای متعادل کردن بازار و حمایت از قیمت‌ها قرار دارند اما صادرات بالای نفت همچنان ادامه دارد و روند رشد قیمت‌ها را محدود کرده است. براین اساس، به‌نظر می‌رسد ارزش تجارت جهانی این محصول، در سال‌های آینده نیز، با رشد قابل توجهی روبه‌رو باشد.

تلفن‌های همراه و تجهیزات تلویزیونی و رادیویی، به‌ترتیب رتبه‌های نهم و دهم را در فهرست مهم‌ترین تجارت‌های جهانی به دست آورده‌اند. آنطور که گفته شده، در بازار این محصول نیز، چین نقش قابل‌توجهی ایفا می‌کند. این کشور در سال 2016، به عنوان بزرگ‌ترین تولید و صادرکننده تلفن‌ همراه در جهان بود. به‌علاوه گفته شده که هنگ‌کنگ، استونی، مکزیک، کره‌جنوبی، امریکا و هند نیز با صادرات و واردات گسترده، از کشورهای تاثیرگذار تجارت این محصول بودند. ارزش معاملات جهانی تلفن‌همراه در سال 2016 حدود 510 میلیارد دلار و حجم تجارت تجهیزات پخش (رادیو و تلویزیون) حدود 395 میلیارد دلار اعلام شد.

آنطور که از این گزارش‌ به دست می‌آید، در سال 2016، چین، مهم‌ترین کشور در تجارت جهانی بود. طبق آمار منتشرشده، ارزش صادرات محصولات چینی حدود 2هزار و 98 میلیارد دلار بود و امریکا نیز، دومین معامله‌گر بزرگ جهان بوده و آلمان رتبه سوم را به خود اختصاص داد