:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مجلس و مسوولان اقتصادي بايد به بررسي FATF و استانداردهاي بين المللي و اصلاح ساختار مالي بانك ها سرعت بدهند

اصلاح استانداردها و ساختار بانك ها براي ايجاد روابط با بانك هاي خارجي؛ تصویب یکی از لوایح FATF با 6 شرط

مديرعامل بانك ملت: روابط بانکی فعلا مشکلی ندارد / كارشناسان: لازم است كه مجلس و مسوولان كشور، وضعيت استانداردها و ساختار نظام بانكي و همچنين FATF را روشن كنند تا روابط بانكي با بانك هاي خارجي نيز بتواند در شرايط بهتري دنبال شود و توان بانك ها در چانه زني، مذاكرات و بهبود روابط و قدرت رقابتي و اطمينان از آينده سرمايه گذاري ها را تقويت كند
کد خبر: ۱۱۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳
اقتصاد گردان - نازنين شمشيري: کارشناسان مسائل بانکی و مسئولان این عرصه می گویند نگرانی بانک های خارجی از تحریم های آمریکا، روشن نبودن وضعیت صورت های مالی برخی بانک های ایرانی، به روز نبودن استانداردهای بین المللی، FATF و موضوعاتی از این دست باعث شد تا چالش هایی در مسیر برقراری روابط بانکی ایران با سایر کشورها ایجاد شود. در عین حال، اقدامات بسیار محتاطانه برخی بانک های خارجی و اتلاف وقت نیز باعث شد تا شکل گیری روابط بانکی به مشکل برخورد کند. براين اساس، لازم است كه مجلس و مسوولان كشور، وضعيت استانداردها و ساختار نظام بانكي  و همچنين FATF را روشن كنند تا روابط بانكي با بانك هاي خارجي نيز بتواند در شرايط بهتري دنبال شود و توان بانك ها در چانه زني، مذاكرات و بهبود روابط و قدرت رقابتي و اطمينان از آينده سرمايه گذاري ها را تقويت كند. 


‌ مذاکرات سیاسی این روزهای ایران واروپا برسر برجام، نقش تعیین کننده‌ای در آینده روابط بانکی ایران در عرصه بین‌الملل خواهد داشت؛در عین حال با وجود خروج آمریکا از برجام،فعلا روابط خارجی بانک‌ها برقرار است. اما لازم است كه اقدامات لازم نيز در اين زمينه انجام شود. 
یکی از مباحث مهم اقتصادی که در جریان توافقات برجام مطرح شده بود، موضوع تسهیل روابط بانکی، ایجاد شعب بانک های ایرانی در خارج کشور، همچنین فعالیت بانک های خارجی در ایران، ‌ برقراری روابط کارگزاری، توافق بر سر تامین مالی پروژه ها، فاینانس و ... بود. با این حال، در دوران پسابرجام، توافقات بانکی در سطحی که پیش بینی می شد و لازم بود شکل نگرفت.

6 شروط الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم

در اين راستا، موضوع لوایح FATF در دستور كار مجلس است و روز چهارشنبه،  عضو کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس از تصویب لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در کمییسیون امنیت‌ ملی با ۶ شرط خبر داده است. 
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور گفت: در جلسه کمیسیون لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در دستورکار بود. ۱۹ نفر از اعضای ۲۳ نفره این کمیسیون در جلسه حضور داشتند و لایحه مذکور با ۱۱ رای مصوب شد. این لایحه با ۶ شرط در کیمسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس مصوب شد که یکی از این شروط این بود که تعریف از تروریسم را خودمان انجام دهیم. این لایحه در اختیار هیات‌ رییسه مجلس قرار می‌گیرد تا احتمالا در جلسه علنی بعدی مجلس بررسی شود.

در ماده واحده این لایحه آمده است که؛ به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (مصوب 18/9/1378 برابر با 9 دسامبر 1999 مجمع عمومی سازمان ملل متحد) مشتمل بر یک مقدمه، بیست و هشت ماده و یک پیوست را با اعلام شروط زیر پذیرفته و پس از اطمینان از خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) سند الاق را نزد امین اسناد تودیع نماید. دولت موظف است به محض آگاهی نسبت به اعتراض احتمالی سایر اطراف متعاهد و یا عدم خروج ایران از لیست مذکور، به مجلس شورای اسلامی گزارشی جهت اتخاذ تصمیم مقتضی تقدیم نماید.
همچنین در تبصره این لایحه آمده است؛ امضاء این قانون توسط رئیس جمهور بعد از اعلام «گروه ویژه اقدام مالی» FATF مبنی بر خروج ایران از لیست سیاه انجام خواهد شد.
به گزارش خانه ملت، اعلامیه‌ها و شروط الحاق به این کنوانسیون نیز به شرح زیر است:
دولت جمهوری اسلامی یاران به موجب جزء (1) بند (2) ماده (2) کنوانسیون، اعلام می‌نماید که مفاد آن دسته از کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های مندرج در پیوست کنوانسیون که به عضویت آن‌ها درنیامده است را به عنوان بخشی از کنوانسیون تلقی نمی‌نماید و الزام‌آور شدن مفاد ماده (23) در خصوص اصلاح فهرست موافقت‌نامه‌های منضم به کنوانسیون برای جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت اصول 77 و 125 قانون اساسی است.
همچنين  جمهوری اسلامی ایران با نظر به اصول و هنجارهای حقوق بین‌الملل تا حین پذیرش کنوانسیون از جمله کنوانسیون 1999 سازمان کنفرانس اسلامی و قطعنامه‌های مرتبط ملل متحد از جمله قطعنامه 2625 و 1514 تعریف عمل تروریستی را مشتمل بر مبارزات مشروع مردمی علیه از جمله سلطه استعماری و اشغال خارجی نمی‌داند و نسبت به اطراف متعاهدی که قلمرو عمل تروریستی را مستند به زیر بند (ب) بند (1) ماده (2) کنوانسیون مشتمل بر این مبارزات می‌دانند، تنها در حدود پیش گفته، متعهد می‌داند و اعلام می‌دارد ماده 6 کنوانسیون ارتباطی به این حق ندارد. این مبارزات فارغ از انگیزه آن مجاز و مشروع است و اعمال تروریستی به هر انگیزه‌ای ممنوع است.
در بند سوم نيز آمده است: موضوع بند (1) ماده (24) کنوانسیون در خصوص جمهوری اسلامی منوط به رعایت اصل 139 قانون اساسی است و بند (2) ماده (7) کنوانسیون و موضوع ماده (17) کنوانسیون در چارچوب قوانین داخلی اعمال خواهد شد.
همچنين  صلاحیت مقرر در بند 5 ماده 9 کنوانسیون برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تنها در چارچوب اسناد حقوق بشر دوستانه لازم الاجرا برای جمهوری اسلامی ایران پذیرفته می‌شود.
 مفاد کنوانسیون در موارد تعارض با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم‌الرعایه نمی‌باشد.
 الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون به معنای شناسایی و برقراری ارتباط با رژیم اشغالگر صهیونیستی نیست

مذاکرات جدید ایران و اروپا

پیگیری ها و مذاکرات مقامات سیاسی و اقتصادی ایران با بانک های خارجی و رفت و آمدها نیز چندان کارساز نبود. با این حال، روابطی در سطح کارگزاری با برخی بانک ها شکل گرفت و مراودات جدیدی نیز پس از توافقات برجام صورت پذیرفت. حال با خروج آمریکا از برجام، مذاکرات جدیدی بین مقامات مسئول ایرانی با طرف های اروپایی در جریان است تا در صورت انجام توافقات جدید، احتمالا دریچه تازه ای به روی روابط بانکی ایران و اروپا باز شود.
از آنسو اقدامات موثری نیز از سوی بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در یکی دو سال اخیر به منظور انجام برخی بروزرسانی ها و شفاف سازی در عملکرد بانک ها، تشدید نظارت بر نظام بانکی و ... صورت گرفته است. پیش از این، مقامات بانک مرکزی عنوان کرده بودند یکی از مهم ترین پیش نیازهای برقراری روابط بانکی خارجی اجرای ارز تک نرخی است که می توان گفت این مهم به نوعی از مدتی پیش عملیاتی شده است.
در اين زمينه،  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از هیات رییسه جدید مجلس خواست تا اصلاح نظام بانکی و بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را در دستورکار مجلس قرار دهند.
به گزارش خانه ملت، مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی روز چهارشنبه  ۹خردادماه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، ضمن تبریک به مناسبت انتخاب هیات رئیسه جدید مجلس از اعضای جدید خواست تا در دو سال آینده برای رفع برخی مشکلات موجود تلاش کنند.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، از اصلاح نظام بانکی به عنوان یکی از مشکلاتی که باید در جهت رفع آن تلاش شود یاد کرد و خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: اگر ساختار نظام بانکی کنونی اصلاح نشود مشکل اشتغال کشور را نمی توانیم حل کنیم، موضوع صندوق های بازنشستگی از دیگر مسائلی است که به مرز بحران رسیده است و اگر به داد آنها نرسیم در آینده به یکی از بحران‌های بزرگ کشور تبدیل می‌شود.
وی افزود: اشتغال از دیگر موضوعاتی است که امروز باید روی آن متمرکز شویم، متاسفانه یکی از اقدامات خوب مجلس که تاکنون دولت نتوانسته از آن بهره برداری کند، این است که مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی گذاشتیم و مبلغ یک و نیم میلیارد دلار هم از بانک‌ها بگذارید که جمعا یازده هزار میلیارد تومان می‌شود.
بائوج لاهوتی خطاب به رئیس مجلس یادآورشد: ما در کمیسیون برنامه و بودجه روند پرداخت‌ها را پیگیری کردیم، متاسفانه از این یازده هزار میلیارد تومان تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان به دست مردم رسیده است و این فرصت خوب و ابتکار خوبی بود که مجلس ایجاد کرد، هم‌اکنون درصد بهره بانک ها بالا است، اما در اینجا ۶درصد سود را با بازپرداخت ۶ ساله تعیین کردیم، بنابراین دولت باید همکاری کند.
وی با بیان اینکه ما باید مانع از واردات بی مورد شویم، عنوان کرد: آمار دولت مبنی بر وجود ۱۲میلیارد دلار قاچاق غلط است، کما اینکه در شرایط کنونی ۲۵ میلیارد دلار قاچاق وجود دارد که باید از آن جلوگیری کنیم، همچنین مانع از ورود کالاهایی شویم که امکان تولید آن در کشور وجود دارد.
بائوج لاهوتی یادآورشد: ما بارها در همین صحن مجلس گفته ایم که زمین های شمال در حال تغییر کاربری است که این امر باعث می‌شود در سال‌های آینده محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را از سایر کشورها وارد کنیم.
وی خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: سیاست‌های ارزی کشور غیرکارشناسانه است، درست که دولت نرخ ارز دولتی را ۴۲۰۰ تومان تعیین کرده‌اند، اما هم بازار و هم دولت راه خود را می‌روند، دولت نمی‌تواند سیاست‌های بازار ارزی را نادیده بگیرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: شما ۲ سال قبل قول دادید که راه آهن گیلان را افتتاح کنید، اما این روندی که می‌بینیم امسال نیز این راه‌آهن به بهره‌برداری نخواهد رسید و این در حالی است که شما ۳ سال پیاپی قول دادید، تقاضا دارم دستور بدهید که این روند تسریع یابد و حداقل در سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر راه وشهرسازی گفت: شما بارها در مورد بندر چمخاله تاکید کرده و دستور دادید، اما زیرمجموعه این وزارتخانه حرف شما را نادیده می‌گیرد.

مديرعامل بانك ملت: روابط بانکی فعلا مشکلی ندارد

محمد بیگدلی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص روابط بانکی کشور و فعالیت شعب خارجی بانک ها پس از خروج آمریکا از برجام با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، گفت: ممکن است در ماه های آینده اندکی مشکلات در این زمینه بیشتر شود.
مدیر عامل بانک ملت اظهارداشت: در عین حال، ‌ شعب خارجی بانک ملت مشغول فعالیت و خدمات رسانی هستند. البته اگر اروپا در برجام بماند، بانک های کوچکی که با ایران مشغول فعالیت هستند به همکاری ادامه خواهند داد ولی اگر ایران در مذاکرات جدید با اروپا به نتیجه نرسد، ‌ شرایط کار سخت تر خواهد شد و احتمالا امکان ادامه همکاری با بانک های کوچک اروپایی نیز وجود نخواهد داشت.
بیگدلی ادامه داد: به صورت کلی با به نتیجه رسیدن مذاکرات با اروپا، فعالیت بانک ها ادامه می یابد و می توان از این طریق نیازها و مشکلات موجود را نیز حل کرد.