:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کاهش قیمت، نفت را از کانال 75 دلار خارج نکرد

به گزارش رویترز، قیمت نفت خام برنت دریای شمال که دوسوم نفت‌های جهان از جمله نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بر پایه آن قیمت‌گذاری می‌شود در ساعت 8:45 صبح دیروز به وقت گرینویچ با 6 سنت کاهش نسبت به روز دوشنبه به 75 دلار و 24 سنت رسید.
کد خبر: ۱۱۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
اقتصاد گردان-  قیمت نفت برنت پنج‌شنبه گذشته پس از آنکه روسیه و عربستان اعلام کردند که افزایش تولید نفت را بررسی می‌کنند به کمترین سطح خود از هشتم ماه مه رسید. نفت خام وست‌تگزاس‌اینترمدییت امریکا در بازار نایمکس این کشور با یک‌دلار و 39 سنت کاهش به بهای 66 دلار و 49 سنت در هر بشکه معامله شد.

بانک استرالیا و نیوزیلند در یادداشتی به رویترز اعلام کرد: سرمایه‌گذاران شروع به گمانه‌زنی در مورد احتمال افزایش تولید نفت توسط روسیه و عربستان کرده‌اند. با این حال تردیدها در این زمینه باقی است و نتیجه نهایی در نشست 22 ژوئن (اول تیر) اوپک مشخص می‌شود.  در حالی که تولید نفت امریکا در حال افزایش است، نگرانی‌ها از افزایش تولید نفت عربستان و روسیه، فشار رو به پایین بر قیمت‌های نفت را افزایش داده است.

عربستان و روسیه افزایش تولید اوپک و غیراوپک به میزان یک‌میلیون بشکه در روز برای جبران کسری عرضه نفت ایران و ونزوئلا را مورد بررسی قرار داده‌اند.  وینسنت وانگ تحلیلگر نفت در شرکت مدیریت سرمایه ان‌اچ سنگاپور گفت: آن‌گونه که می‌بینیم، قیمت نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت پس از کاهش شدید هفته گذشته، اکنون تا حدودی در حال تثبیت است زیرا بازار قیمت این نفت را در دامنه 55 تا 65 دلار می‌بیند.  وی ادامه داد: در عین حال نگرانی‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد که اگر اوپک نفت بیشتری عرضه کند، تقاضا برای نفت خام امریکا کاهش می‌یابد، اما با تولید رکوردوار نفت در امریکا، گمان می‌رود نفت این کشور به زودی روانه بازارهای آسیایی شود و سهم بازار اوپک و روسیه را از این بازار کاهش دهد.

تولید نفت امریکا با بیش از 27درصد افزایش در 2 سال گذشته به 10میلیون و 730هزار بشکه در روز رسیده است. امریکا اینک در تولید نفت عربستان را پشت سر گذاشته و تنها با روسیه که تولیدی حدود 11میلیون بشکه در روز دارد، رقابت می‌کند.

در همین حال یک منبع بلندپایه اوپک به اس‌اند‌پی‌گلوبال‌پلاتس گفت که ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به پایین میانگین پنج‌ساله که معیار اوپک در توافق کاهش تولید بوده، سقوط کرده است. از آنجا که هدف اولیه اوپک کاهش ذخایر نفت کشورهای توسعه و همکاری اقتصادی به میانگین پنج‌ساله بوده، محقق شده است این گروه قرار است ۲۲ژوئن در وین برای مذاکره درباره توافق و احتمالا افزایش تولید دیدار کند.