:
كمينه:۲۲°
بیشینه:۳۶°
به‌روز شده در: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
عملکرد صنعت خودروسازان ایران در سالی که گذشت، افزایش هزینه های تولید و نگهداری خودرو
صنعت خودروسازی ایران علاوه بر رشد شاخص های تولید و فروش وسودآوری رشد صادرات خودرو مانند دو دهه گذشته، و رشد هزینه های تولید و نقدینگی و... در سال 90 با نوسانات نرخ ارز مواجه شد. اما مصرف کنندگان با رشد هزینه های نگهداری از جمله افزایش شدید بیمه شخص ثالث روبرو شدند...
کد خبر: ۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
خبراقتصادی - محسن شمشیری: عملکرد سال 1390 خودروسازان نشان می دهد که صنعت خودرو همچنان از رشد تولید، تقاضای زیاد و بازار اشباع نشده، تحرک و فعالیت زیاد شرکت های لیزینگ و بانک ها، گسترش شبکه خدمات پس از فروش و نمایندگی ها و فروشگاه ها و اشتغال چند میلیون نفری در این صنعت، برخوردار است اما در عین حال، با مشکل رشد هزینه های تولید، اثر نوسانات نرخ ارز، تحریم اقتصادی و بانکی ایران، افزایش قیمت محصولات در ماه های آخر سال  و موافقت سازمان حمایت با رشد 6 تا 9 درصدی قیمت ها همراه بود.





به نظر می رسد که بخشی از این افزایش قیمت ها، منطقی وطبیعی است و اثر نوسانات محیط کلان اقتصاد بر این صنعت در سال گذشته و رشد هزینه های تولید، رشد قیمت ها را ناگزیر ساخته است.
به عبارت دیگر، خودروسازان تنها با مسائل خط تولید و بازار وعرضه و تقاضا مواجه نیستند بلکه از حاشیه های سیاسی و نگاه وعملکرد احزاب و گروه های سیاسی گرفته، تا اثر سیاست خارجی بر مسائل صنعت و اقتصاد کشور، تحرکات کشورهای غربی در تحریم بانکی ونفتی و اثر آن بر اقتصاد، واز همه مهمتر رشد هزینه های مالکان خودرو و مصرف کنندگان و به خصوص گرانی خودروهای تجاری، کامیون و اتوبوس و... دغدغه هایی است که باید به آن توجه شود و در شرایطی که مشکل هزینه های روبه رشد و نبود پارکینگ کافی و ترافیک برای مصرف کننده مطرح است، خودروسازان باید به آینده به عنوان فضایی همراه با امید و چالش و دغدغه نگاه کنند و دنیای آینده متفاوت از دنیای کم دغدغه دو دهه اخیر است...

موضوعاتی نظیر افزایش قیمت خودرو به خصوص در ماه های پایانی سال، مصوبات کمیته خودرو، بخشنامه سازمان حمایت از مصرف کننده در مورد قیمت خودرو، نظارت سازمان استاندارد و موضوع شماره گذاری خودروها، نقش تحریم وافزایش نرخ ارز در رشد هزینه های تولید خودروسازان، هدف گذاری افزایش صادرات خودرو به کشورهای منطقه و... از مهمترین مباحث سال 90 صنعت خودرو بود.

 اما صنعت خودروسازی ایران در عین حال که با مشکل تولید و توزیع و بازار مواجه است، با مشکل رشد شدید هزینه استفاده  ونگهداری خودرو برای مصرف کننده نیز مواجه است که قطعا در سال جاری و سال های پیش رو بر میزان تقاضای مردم اثر خواهد گذاشت.
این پدیده جدید یعنی رشد هزینه نگهداری خودرو، قبلا در اقتصاد ایران خ
یلی ملموس نبوده و مردم به راحتی قادر به تامین هزینه بیمه شخص ثالث، عوارض، معاینه فنی، طرح ترافیک، بدنه و هزینه سوخت و پارکینگ و... بوده اند اما از سال 1390 و به خصوص با رشد هزینه بنزین و گاز و بیمه شخص ثالث، هزینه نگهداری و استفاده از خودرو مانند کشورهای دیگر رشد کرده است و در سال 1391 نیز این هزینه تقریبا دوبرابر شده است.

رشد هزینه بیمه شخص ثالث برای پوشش 126 میلیون تومان دیه، به طور میانگین برای هر دستگاه خودرو به 500 تا 700 هزار تومان افزایش یافته است، نرخ جریمه های راهنمایی و رانندگی، جریمه سرعت و چراغ قرمز و... نیز به شدت بالا رفته، علاوه بر رشد نرخ سوخت و بنزین، هزینه تعویض قطعات و تعمیر و نگهداری نیز افزایش یافته و مشکل پیدا کردن جای پارک و پارکینگ در ساختمان ها، کوچه ها و محل کار و منزل و بازار و... نیز بر مشکلات نگهداری خودرو افزوده است.
رتبه 13 خودروسازی، رتبه 12 سواری سازی و رتبه 18 تجاری سازی ایران در جهان

با همه این اوصاف طبق گفته سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری، تولید خودروی ایران در سال 2011 میلادی با رشد 3.1 درصدی به 1.648 میلیون دستگاه رسید و این کشور بالاتر از انگلیس، ایتالیا، و ترکیه در رتبه 13 جهان از این نظر قرار گرفت. این سازمان میزان تولید خودروهای سواری در ایران طی سال 2011 را 1.413 میلیون دستگاه اعلام کرده و این کشور را دوازدهمین سازنده بزرگ خودروهای سواری در جهان معرفی کرده است. میزان تولید خودروهای تجاری ایران نیز 235 هزار دستگاه و رتبه ایران از این نظر در جهان 18 اعلام شده است.







هدف 1.7 میلیون تولید سال 90

مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه تولید سال 90 صنعت خودروسازی کشور را 1.75 میلیون دستگاه اعلام کرد و خبر از تولید 110 نوع خودرو تا پایان سال 90 داد و این سال را دوره چهارم تکامل صنعت خودروی کشور خواند.
سهم صنعت خودروسازی از کل اقتصاد در دو دهه گذشته افزایش یافته و به حدود 4 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است و 20 درصد از ارزش افزوده کل صنعت نیز به خودروسازی اختصاص دارد.

همچنین به صنعتی خودرو با سهم 3.7 درصدی از تولید ناخالص داخلی ایران ماموریت داده شده تا تولید را به سه میلیون خودرو سواری در افق 1404 برساند  و هدف تولید 3 میلیون دستگاه در سال، بعنوان نقشه راه صنایع خودروسازی کشور در نظر گرفته شده است.
این میزان تولید حداقل 3.5 درصد از تولید جهانی را نیز شامل می شود و قرار است که 67 درصد آن یعنی معادل دو میلیون خودرو در داخل مصرف شود و سهم صادرات نیز 33 درصد  معادل یک میلیون دستگاه در  سالخواهد بود. یعنی از هر سه دستگاه تولید باید یکی را صادر کنیم و دوتا را در داخل مصرف کنیم

براین اساس، ناگفته پیداست که صنعت خودروسازی ایران با چالش های اساسی در بازار مواجه خواهد شد.
زیرا اولا تولید 3 میلیون دستگاه در بازار کنونی، با شرایط و دشواری هایی همراه خواهد بود. دوم این که سرانه خودرو در ایران به شدت بالا رفته و اکثر کوچه ها و خیابان ها به پارکینگ خودروهای مختلف تبدیل شده است و سوال این است که چگونه قرار است سالی دو میلیون دستگاه خودرو به بازار عرضه شود و با وضعیت کنونی و افزایش تعداد خودرو در اکثر خانواده های ایرانی، چگونه هزینه خرید خودرو، نگهداری، پارکینگ و بیمه و .... را تامین خواهیم کرد.

براین اساس، حداقل کار ممکن در این مقطع آن است که خودروسازان، وزارت صنعت و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها، فکری به حال جاده ها و پارکینگ ها و خیابان ها کنند و منابع بودجه آن را با کمک دولت ومجلس و با همیاری مردم و انتشار اوراق مشارکت تامین کنند.
در غیر این صورت، رشد صنعت خودروسازی بدون توسعه زیرساخت های شهری و جاده ای، به معنای توسعه ناپایدار و نامتوازن و شلوغی و ترافیک کوچه و خیابان وجاده و حتی مناطق مسکونی است و نه تنها رفاه را گسترش نمی دهد بلکه سدی بر سر راه توسعه صنعت پیشتاز ایران یعنی خودروسازی خواهد بود.
در کشورهای صنعتی نیز متناسب با رشد صنعت خودرو، راهکارهای رشد سایر خدمات عمرانی وشهری پیگیری می شود و واقعیت این است که هیچ کشوری تنها با حمایت تعرفه ای 90 درصدی ازخودروسازی و رشد بالای 20 درصدی یک صنعت، توسعه یافته محسوب نمی شود واقتصاد ایران نیز نیازمند حمایت از سایر بخش های اقتصاد و اصلاح بافت جاده ها وشهرها و مناطق مسکونی است تا رشد تولید خودرو با رفاه همراه شود و منجر به معضل ترافیک و راه بندان واتلاف وقت نشود و به قول اقتصاد دانان، مواجه با پدیده ازدحام حضور یک عامل یعنی چند میلیون  خودرو و فقدان حضور سایر عوامل یعنی جاده وپارکینگ و... نباشیم.







افزایش قیمت در پایان سال

خودروسازی در پایان سال با افزایش قیمت محصولات همراه شد و مباحثی از جمله ملی نبودن برخی مدل ها و چینی از آب درآمدن آن ها، عدم شماره گذاری برخی خودروها، عدم برگزاری جلسات کمیته خودرو و سکوت مقامات مسوول، بی اثر خواندن تحریم ها و ایجاد مشکل در تامین قطعات برخی خودروها و غیره نیز توجه کارشناسان را به خود جلب کرده بود.
 خودروسازان قیمت برخی محصولات را متاثر از رشد هزینه های تولید، تحریم اقتصادی و... افزایش دادند، اما در پایان سال، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده اعلام کرد که افزایش قیمت محصولات، باید بین 6 تا 9 درصد محدود شود

میرآخورلو عضو کمیته خودرو اعلام کرد که کمیته خودرو با افزایش 6 درصدی قیمت خودروهای داخلی  موافقت و اعلام کرد افزایش قیمت مشروط به کاهش زمان تحویل خودرو و از بین بردن فاصله میان بازار آزاد و درب کارخانه است به نحوی که حاشیه بازار با درب کارخانه تا اردیبهشت 91 از بین برود. خودروسازان باید حجم بالایی از توزیع انواع خودرو را در بازار صورت دهند، تا بتوان با توزیع گسترده‌ای که از طریق خودروسازان چه به روش نقدی فوری و چه به روش پیش‌فروش صورت می‌گیرد، بازار را به تعادل رساند و قیمت حاشیه بازار را به قیمت‌های مصوب رساند.
با توجه به اینکه اکثر واحدهای تولیدی خودروساز، متقاضی افزایش قیمت انواع خودرو بودند، مدارک و مستندات از سوی کمیته خودرو مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که قیمت خودروهای تولید داخلی، به طور متوسط تا 6 درصد افزایش یابد و در نهایت، سقف افزایش قیمتی برخی از مدل‌های خودرو، از 9 درصد تجاوز نکند.

خودروسازان مکلفند تا تفاوت حاشیه بازار با قیمت درب کارخانه را تا اردیبهشت سال 91، به صفر برسانند و زمان تحویل خودرو را که هم اکنون 60 روزه است، به 30 روز کاهش دهند و این الزامی برای آنها است و در صورت تخلف، با آنها برخورد می‌شود.

طبق ابلاغيه سازمان حمایت، قيمت جديد تندر 90 مدلE1  با ترمز ضد قفل و دو ايربگ 15 ميليون و 68 هزار تومان، قيمت تندر 90 مدلLP+E2  ايران خودرو 16 ميليون و 830 هزار تومان و قيمت تندر 90 دوگانه سوز ايران خودرو در مدلLP+E2  آن 18 ميليون و 481 هزار تومان اعلام شده است. همچنين قيمت جديد پژو 207 دنده دستي 19 ميليون و 852 هزار تومان و قيمت پژو 207 اتوماتيک 22 ميليون و 450 هزار تومان اعلام شده است.  در محصولات پارس خودرو نيز قيمت تندر 90 مدلLP+E2  معادل 16 ميليون و 830 هزار تومان، تندر90 مدلLP+E2  دوگانه سوز 18 ميليون و 481 هزار تومان و قيمت تندر90 مدلCP+E1  با ايربگ 15 ميليون و 68 هزار تومان اعلام شده است. قيمت جديد مگان 2000 سي سي اتوماتيک نيز 36 ميليون و 720 هزار تومان و مگان 1600 سي سي لوکس 31 ميليون و 722 هزار تومان است.






وضعیت کیفیت خودروهای ساخت ایران

نگاهي به آمار كيفيت خودروها در بهمن‌ماه 90 گوياي آن است كه به ترتيب خودروهاي تيانا، ماكسيما، گرند ويتارا، مگان و تندر90 پارس خودرو در پنج رده اول با کیفیت ترین خودروهای تولید داخل قرار دارند.
اما تندر90 ايران خودرو نيز در بهمن‌ماه رتبه‌ي ششم جدول كيفيت از آن خود كرده و پس از آن هيوندا آوانته كه تا ماه پيش پس از پژو 206 و 206 صندوقدار قرار داشت، با پيشي‌گرفتن از اين دو خودرو در رده هفتم جدول قرار گرفته و به يكباره از رتبه‌ي 11 به پله هفتم جدول كيفيت ارتقا يافت.
پژو 206 صندوقدار، پژو 206 و ريو نيز رتبه‌هاي هشتم تا دهم را به خود اختصاص دادند.
ام‌وي‌ام 530، سمند، پژو پارس و پژو405 خراسان، پژو 405، ليفان 620، ام‌وي‌ام x33 و تيبا نيز در رده‌هاي 11 تا 17 جدول كيفيت بهمن‌ماه ايستادند و خودرو سمند كه در دي ماه از نظر كيفي بعد از پژو پارس قرار گرفته بود، در بهمن ماه از آن پيشي‌ گرفت.
بهمن ماه امسال تيبا، ام‌وي‌ام 110 و چري ويانا رتبه‌هاي 18 تا 20 را به خود اختصاص دادند
در ميان 24 خودرو بررسي‌شده در بهمن‌ماه به ترتيب سايپا ايكس132 كاشان، سايپا ايكس 131 پارس خودرو، سايپا ايكس132 و سايپا ايكس131 رده‌هاي 21 تا 24 جدول كيفيت را از ان خود كرده اند.براساس بررسي‌هاي صورت گرفته توسط شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، در بهمن‌ماه از ميان 24 سواري ارزيابي‌شده 13 خودرو در سطح خيلي خوب و 11 خودرو در حد خوب ارزيابي شده‌اند.


تولید 111 مدل خودرو

بازار خودرو طی یکسال گذشته با افزایش تولید برخی مدل ها، توقف تولید تعدادی از مدل ها، و عرضه مدل های جدید همراه بود ودر مجموع حدود 1.7 میلیون دستگاه خودرو در 111 مدل تولید و به بازار عرضه شد.
نگاهی به میزان تولید خودرو طی 11 ماه منتهی به بهمن ماه 90 نشان می دهد خودروسازی کشور توانست آماری بالاتر از میزان پیش بینی شده را بدست آورد زیرا تولید خودرو طی این مدت به یک میلیون و 498 هزار و 928 دستگاه رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال 89 رشد دو درصدی را نشان می دهد. این رقم تا آخر سال 90 احتمالا رقم 1.7 میلیون دستگاه را رکورد می زند.
برآوردها نشان می دهد که مجموع تولید خودرو در کشور از مرز 1.6 میلیون دستگاه خودرو فراتر رفته و نزدیک به 1.7 میلیون خودرو تولید شده است.

پیش بینی ها نشان می دهد که تولید گروه خودروسازی سایپا حدود 800 هزار دستگاه خودروی سواری و تجاری ووانت ، تولید گروه صنعتی ایران خودرو شامل شرکت ایران خودرو با بیش از 785 هزار دستگاه خودرو شامل 770 هزار دستگاه سواری و وانت و  13 هزار دستگاه خودروهای سنگین و تجاری، احتمالا رقمی معادل 1.6 میلیون دستگاه خودرو را محقق کرده است که با بقیه خودروسازان کشور رقمی نزدیک به 1.7 میلیون دستگاه خودرو تولید شده است.
آمارها نشان می دهد که طی یازده ماهه سال 90 میزان تولید خودروهای سواری بالغ بریک میلیون و286هزارو 646 دستگاه بود که رشد 3.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 89 داشته است.
در سال 89 گروه صنعتی ایران خودرو شامل شرکت‌های ایران خودرو و ایران خودرو دیزل 765 هزار و 647 دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری و به تفکیک، 755هزار و555 دستگاه سواری و وانت و 10 هزار و 92 دستگاه خودرو تجاری تولید کرده بود.
همچنین گروه خودروسازی سایپا در سال 89 شامل شرکتهای سایپا، پارس خودرو و زامیاد  757 هزارو 759 دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری و به تفکیک 748 هزار و 630 دستگاه خودرو سواری و وانت و 9 هزار و 129 دستگاه تجاری تولید کرده بود.
آمار 11 ماهه سال 90 نشان می دهد که بیشترین خودروهای تولید شده در گروه خودروهای سواری شامل پراید نسیم و صبا 552 هزار و358 دستگاه، انواع پژو 405 اعم از انژکتوری و دوگانه سوز بالغ بر161 هزارو 741 دستگاه، پژو 206 به تعداد 155 هزار و502 دستگاه، سمند به تعداد 125 هزارو 651 دستگاه ،پژو پارس به تعداد 82هزار و626 دستگاه، ریو به تعداد 163 هزارو68 دستگاه ؛تندر90 به تعداد 82 هزار و 910 دستگاه و تیبا بالغ بر30 هزارو 475 دستگاه می باشد. پژو روآ به تعداد 20 هزار دستگاه ، پژو 207 آی به تعداد 10هزار و 643 دستگاه ، مگان به تعداد 11هزارو 43 دستگاه، ماکسیما به تعداد دو هزارو 507دستگاه و تینا به تعداد یک هزارو 292 دستگاه  بوده است.
وانت بالغ بر175 هزار و95 دستگاه، کامیون به تعداد 30هزارو637 دستگاه، مینی بوس به تعداد 3هزارو 460 دستگاه و اتوبوس بالغ بردوهزارو 304 دستگاه تولید شده است.





تولید سایپا در سال 90 از مرز 800 هزار خودرو گذشت
تولید گروه سایپا از مرز تولید 800 هزار خودرو در سال عبور کرد و رکورد جدیدی در تولیدات این شرکت برجا گذاشت.
آمار 11 ماهه نشان می دهد که بیشترین خودروهای تولید شده در گروه خودروهای سایپا شامل پراید نسیم و صبا 552 هزار و358 دستگاه، ریو به تعداد 163 هزارو68 دستگاه؛ تندر90 به تعداد 51 هزار و 910 دستگاه، تیبا بالغ بر30 هزارو 475 دستگاه، مگان به تعداد 11هزارو 43 دستگاه، ماکسیما به تعداد دو هزارو 507 دستگاه و تینا به تعداد یک هزارو 292 دستگاه تولید شد.
در 9 ماهه سال 90 با تولید حدود 630 هزار دستگاه انواع خودروی سبک و سنگین و اختصاص 51 درصد سهم بازار همچون سال های گذشته عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور را به خود اختصاص داده است.
گروه خودروسازی سایپا در میان خودروسازان داخلی دارای بیشترین میزان تولید انواع خودروهای سواری، نیمه سنگین و سنگین بوده و جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.
همچنین سایپا در 9 ماهه سال 90 با تولید حدود 630 هزار دستگاه انواع خودروی سبک و سنگین و اختصاص 51 درصد سهم بازار همچون سال های گذشته عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور را به خود اختصاص داده است.
گروه خودروسازی سایپا توانسته ضمن حرکت در مسیر برنامه های خود در تمامی حوزه ها، رضایت خاطر مشتریان را فراهم کرده و در زمینه تحویل به موقع خودرو و خدمات پس از فروش روند رو به رشدی از خود نشان داده و اهداف خود را محقق کند.
افزایش حضور در بازارهای صادراتی با ایجاد خطوط جدید تولید و هدف گذاری برای گشایش بازارهای جدید از مهم ترین اقدامات گروه خودروسازی سایپا در سال جاری بوده است.

توقف تولید ریو
همچنین در این سال خودروی ریو بعلت عدم موافقت خودروسازی کیا با نصب ایربگ بر روی آن در روزهای پایانی سال از فهرست تولیدات سایپا خارج شد.

رشد 14 درصدی فروش محصولات سایپا
حسن امیری معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا از رشد 14 درصدی فروش محصولات این شرکت در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته گروه خودروسازی سایپا موفق شد رکورد سال گذشته خود در حوزه تولید را پشت سر گذارد.
گروه خودروسازی سایپا با تولید 666.666 دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری تا دی ماه سال جاری و با افزایش 12.6 درصدی نسبت به سال گذشته موفق شد رکورد جدیدی از خود بر جای بگذارد. تولید و فروش شرکت سایپا طبق برنامه های تعیین شده تا تاریخ اواخر بهمن ماه سال 90 معادل 619.674 دستگاه بوده که این تعداد نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد 8 درصدی مواجه شده است. فروش شرکت سایپا  در 9 ماهه سال جاری بالغ بر 40 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 14 درصد رشد داشته است .

روند صعودی سایپا در 5 سال گذشته
عملکرد گروه خودروسازی سایپا در صادرات و کسب عنوان صادرکننده نمونه کشور در سال جاری نیز نشان داد که شرکت سایپا با وجود محدودیت ها در فضای کسب و کار بین المللی، موفق شد روند صعودی صادرات خود را حفظ کرده و در سال 2011 نیز رکورد سال قبل خود را بشکند.
روند صعودی صادرات در پنج سال گذشته به طور مداوم ادامه داشته که این امر نتیجه برنامه ریزی های استراتژیک و فعالیت های بازاریابی سازمان یافته این شرکت است که با مطالعه و بررسی عمیق بازارهای هدف صادراتی و با شناخت و تکیه بر مزیت های رقابتی محصولات سایپا یعنی مصرف کم سوخت، خدمات پس از فروش گسترده و قطعات یدکی فراوان و در دسترس بوده است.
شرکت سایپا در سال جاری به عنوان تنها خودروساز ایرانی برای سومین سال متوالی و برای پنجمین بار مقام صادر کننده نمونه کشوری را به خود اختصاص داد و در 10 ماهه سال جاری نیز بیشترین میزان صادرات خودرو کشور توسط شرکت سایپا به تعداد 20.326 دستگاه انجام شده است .
پیش بینی سود سال جاری شرکت سایپا 550 ریال بوده و با وجود مشکلات مربوط به فضای کسب و کار، تحریم، نوسانات ناشی از تغییر نرخ ارز و تبعات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و الزامات استانداردی در راه تحقق سود، با انجام پروژه های بهره وری و کاهش هزینه های غیر موثر تلاش بر این بوده که نه تنها این تغییرات تاثیر منفی بر سود نداشته باشد بلکه باتوجه به عملکرد مناسب شرکتهای رایان سایپا و سرمایه گذاری سایپا میزان سود پیش بینی شده جهت درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها در بودجه سال 1390 محقق شده است
مدیریت مالی شرکت باید در تامین دارایی های مورد نیاز شرکت، توانایی ایجاد توازن بین بدهی ها و حقوق صاحبان سهام را داشته باشد. عواملی همچون افزایش فروش اعتباری، اجرای پروژه های توسعه محصول و ظرفیت تولید، سیاست تقسیم سود حداکثری، عدم امکان افزایش سرمایه، سیاست انقباضی بانک ها و هدایت سرمایه های سرگردان به سمت بازارهای ارز و سکه بر تولید و اشتغال ملی و به تبع آن به شرکت سایپا فشارهای نقدینگی وارد نموده است. در حال حاضر شرکت سایپا علیرغم اینکه طی چند سال گذشته نتوانسته از افزایش سرمایه استفاده کند ولی با اینحال از نسبت مالکانه مناسب نسبت به صنعت خودرو و میانگین بازار سهام برخوردار است و از این نظر جزء کم ریسک ترین شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار می باشد. از طرف دیگرمحدودیت های بازار مالی در ارائه وام بلندمدت به صنایع، توازن لازم بین بدهی های بلندمدت و کوتاه مدت را در ساختار مالی شرکت سایپا به هم زده است و گروه سایپا مجبور به استفاده از وام کوتاه مدت برای پروژه های بلندمدت می شود که این موضوع بحران نقدینگی ایجاد می نماید. لذا در جهت تغییر ساختار بدهی های شرکت از کوتاه مدت به بلند مدت اقدامات انجام شده در انتشار 150 میلیارد تومان اوراق مشارکت و 250 میلیارد تومان صکوک به مراحل نهایی رسیده است.

واگذاری شرکت های سایپا به فرابورس
کمیته واگذاری شرکتهای کم بازده و غیر استراتژیک تشکیل شده که از تصمیمات اولیه این کمیته واگذاری شرکت شیشه نشکن سایپا به عنوان اولین شرکت قابل واگذاری می باشد. همچنین برنامه پذیرش شرکتهای گروه در فرا بورس از دیگر اقدامات گروه سایپا است که در این زمینه اقدامات انجام شده جهت پذیرش شرکت سایپاکاشان به مراحل نهایی خود رسیده است و برنامه ورود شرکتهای مالیبل، نیوان ابتکار و طیف سایپا به فرابورس در حال برنامه ریزی است.
فروش سهام این شرکت ها عایدات جدیدی را برای سایپا به وجود خواهد آورد که صرف سرمایه گذاری در پروژه های جدید شده و به تبع آن افزایش ثروت سهامداران را در پی خواهد داشت.

سهام مطمئن سایپا در سال رشد نرخ ارز و طلا
حرکت نقدینگی از بازار سهام به بازارهای موازی همواره یکی از دغدغه های فعالان بازار می باشدکه در سال جاری جذابیت کاذب ایجاد شده در بازار ارز و سکه باعث خروج نقدینگی از بازار و افت شدید  شاخص گردیدو متاسفانه سهامداران خرد بر مبنای جو عمومی بازار تصمیمات خود را اخذ می کنند و کمتر به اطلاعات و عملکرد شرکت توجه می کنند.
پیش بینی EPS  سایپا از ابتدا روی 550 ریال بود و اطلاعات میان دوره ای این موضوع را اثبات نمود که این عدد محقق خواهد شد. روند چندین ساله سایپا نشان از اعتماد متقابل سهامداران و مدیران شرکت دارد که همواره پیش بینی ها محقق گردیده و حداقل انحراف در پیش بینی ها را داشته است لیکن تحت تاثیر فضا سازی های منفی و جو عمومی بازار قیمت سهام روند نزولی به خود گرفته است.
توصیه مدیران سایپا به سهامداران  هم در زمان کاهش شدید قیمت و هم در زمان افزایش افسار گسیخته قیمتها توجه به اطلاعات رسمی و پیش بینی شرکت و نگاه بلندمدت سهامداران به سهام سایپا می باشد.
از لحاظ اصولی و تئوریک قطعا تغییر سیاست تقسیم سود بر روی قیمت سهام اثر گذار خواهد بود. اما میزان سود تقسیمی توسط مجمع تعیین می شود و هیات مدیره شرکت سایپا با عنایت به مشکلات نقدینگی و لزوم ایفای تعهدات قبلی و اجرای پروژه های در دست اقدام و همچنین با عنایت به الزامات قانونی ناشی از تصویب آیین نامه انضباطی شرکتهای پذیرفته شده در بورس ، پیشنهاد تقسیم سود خود را در سطح حداقل قانونی تعریف نمود لیکن تصمیم نهایی در این رابطه منوط به تصویب و نظر سهامداران در مجمع می باشد.
گروه سایپا با حرکت در مسیر برنامه های خود در تمامی حوزه ها ، رضایت خاطر مشتریان را فراهم کرده و در زمینه تحویل به موقع خودرو و خدمات پس از فروش روند رو به رشدی از خود نشان داده و اهداف خود را محقق کرده و افزایش حضور در بازارهای صادراتی با ایجاد خطوط جدید تولید و هدف گذاری برای گشایش بازارهای جدید از مهمترین اقدامات گروه خودروسازی سایپا در سال جاری است که باعث شده که وضعیت سهام سایپا با وجود نوسانات موجود در بازار، از وضعیت با اطمینانی برخوردار باشد.
هم اکنون شرکت سایپا با گردش مناسب مالی ناشی از فروش خودرو و حضور فعال  در بازار سرمایه در قالب هولدینگ در تمامی زمینه های مالی موقعیت ممتازی دارد و شفافیت اطلاع رسانی در بازار سهام به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های این گروه صنعتی به شمار می رودکه سهم بازار مطلوب، ثبات درآمدی و نقد شوندگی بالا و حفظ منافع سهامداران (که بخشی از این سهامداران کارکنان شرکت می باشند) دلیل مقبولیت این سهام طی سنوات اخیر می باشد بنابراین سهامداران  نباید تحت تاثیر فضای روانی بازار قرار بگیرند و باید به اطلاعات و نشانه هایی که از طرف شرکت دریافت می گردد توجه نمایند.

همانگونه که تاکنون روند شرکت سایپا نشان داده است این شرکت بصورت شفاف عمل کرده و سهامداران همواره شاهد تحقق پیش بینی های این شرکت بوده اند که در سال جاری نیز با توجه به اینکه در 9 ماهه سال 1390 میزان تحقق سود عملیاتی شرکت 80 درصد میباشد و با توجه به تحقق درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها که بیش از حد متوسط در عملکرد 9 ماهه میباشد سود پیش بینی شده سال 1390 محقق شده است.

تحقیق و تفحص از سایپا
از سایر موضوعاتی که سایپا در سال 90 با آن دست گریبان بود موضوع بحث تحقیق و تفحص از این شرکت توسط مجلس شورای اسلامی بود که همچنان در سایه ای از سکوت و ابهام قرار دارد. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که این تحقیق و تفحص به جای این که مسیر بررسی وضعیت سهام، واگذاری سهام دولتی و مالکیت سهام را در پیش بگیرد، عملا وارد فرآیند دیگری شده و از مسیر خود منحرف شده است  و به نوعی تضعیف مدیریت سایپا مورد توجه است نه موضوع واگذاری سهام سایپا.
برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که این اقدام بیشتر یک حرکت سیاسی و مقابله با دولت است و به خاطر انتخابات با سکوت و وقفه همراه شده است.
اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که مسائل سایپا تنها واگذاری سهام این شرکت به کارکنان آن نیست بلکه برخی نمایندگان مجلس و منتقدان سایپا معتقدند که علاوه بر وضعیت سهام، باید سایر مسائلی مالی و تولیدی سایپا نیز مورد بررسی قرار گیرد.
اما مدافعان مدیریت سایپا می گویند که تحقیق و تفحص فرصتی برای مدیریت سایپا است تا از عملکرد حرفه ای و رشد شاخص های سایپا در دوسه سال گذشته حمایت کند و این اقدامات باید در چارچوب قانون و اختیارات قانونی وطرح اولیه تحقیق و تفحص انجام نشود و نباید از مسیر قانونی واولیه خود منحرف شود و به یک حرکت سیاسی تبدیل شود.

کاهش تولید سایپادیزل به علت اجرایی نشدن سیاست‌های دولت
 در شرایطی که تولید شرکت سایپا دیزل در سال جاری با افت قابل توجهی همراه بوده است، قائم مقام گروه خودروسازی سایپا دلیل این موضوع را عدم اجرایی شدن سیاست‌های دولت در این زمینه می‌داند.
سعید فلاحی - قائم مقام گروه خودروسازی سایپا، در خصوص دلیل کاهش تولید خودروهای تجاری در این گروه با وجود رشد تولید خودروهای سواری آن اظهار کرد:‌ دلیل کاهش تولید در سایپا دیزل عدم اجرای سیاست‌هایی است که تاکنون باید اجرایی می‌شد.
سیاست‌هایی همچون خروج خودروهای فرسوده و جایگزینی آن‌ها به خوبی اجرایی نشده است، و اصولا رشد یا کاهش تولید خودروهای تجاری منوط به تحقق برنامه‌های دولت در این زمینه است.
سایپا دیزل دو سال پیش کامیونی به نام کاوه را رونمایی کرد که به گفته مسئولان این شرکت اولین کامیون ملی ایران محسوب می‌شود. دو سال پیش در زمان رونمایی عنوان شد این کامیون ظرف چند ماه به تولید انبوه رسیده و روانه بازار خواهد شد.  اما به نظر می رسد که عدم حمایت دولت از طرح های جایگزینی خودروهای فرسوده وکامیون های با عمر بالا، مانع از آن شده که تولید محصولات سایپا دیزل با رشد همراه شود.
محصولات سایپا دیزل جزو محصولات با کیفیت با همکاری شرکت رنو فرانسه و ولوو و... است اما قیمت بالای محصولات، نزمند حمایت دولت از رانندگان وشرکت های باربری است.
سال گذشته مدیرعامل سایپا دیزل اعلام کرد که گارانتی محصولات این شرکت را تا سه سال یا 200 هزار کیلومتر افزایش داده اند.







تولید 770 هزار سواری در ایران خودرو در سال 90
رکورد تولید سال 89 ایران خودرو با عبور از تعداد 755 هزارو 555 دستگاه انواع خودرو سواری درروز 23 اسفندماه سال 90 شکسته شد و احتمالا با همین روند، بیش از 770 هزار دستگاه سواری در ایران خودرو طی سال 90 تولید شده است .شکستن رکورد تولید ایران خودرو درحالی صورت گرفت که این شرکت تولید خودروی با تکنولوژی پایین را از چرخه تولید حذف کرد . شرکت ایران خودرو به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و تنظیم بازار ، تولید روزانه این شرکت به بیش از 3 هزاردستگاه افزایش داده است .
همچنین این شرکت برای جلوگيري از واسطه گري، تيراژ توليد روزانه خانواده پژو 206 به 800 دستگاه افزايش داد و قراراست توليد خانواده پژو 206 به روزانه يک هزار دستگاه برسد که تمام سازو کارهاي لازم براي دستيابي به اين امر انديشيده شده است .
در حالیکه مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو در ابتدای سال وعده تولید 860  هزار دستگاه انواع خودرو سواری در این شرکت را داده بود این شرکت از ابتدای سال جاری تاپایان بهمن ماه 749 هزار و 318 دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری تولید و روانه بازار کرده است. که اگر این روند همچنان تا پایان سال ادامه یافته باشد، احتمالا تولید ایران خودرو از مرز 800 هزار دستگاه گذشته است.
در یازده ماهه اول سال، 88هزارو 819 دستگاه پژو پارس ، 173 هزار و 506 دستگاه پژو 405 ، 136 هزار و 700 دستگاه خانواده سمند ، 172 هزارو 971 دستگاه خانواده پژو 206 ، 30 هزارو 618 دستگاه تندر90 ، چهار هزارو 343 دستگاه سوزوکی گراند ویتارا ، 50 دستگاه رانا ، 110 هزارو 148 دستگاه وانت باردو و 20 هزار دستگاه روآ تولید شده است .
 صادرات ۹درصد تولید ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی، صادرات ايران خودرو از 200 هزار دستگاه گذشت
جوادنجم الدين مدیر عامل ایران خودرو می گوید در بهمن ماه امسال صادرات اين شرکت  از مرز 200 هزار دستگاه عبورکرد که اين رکورد جديدي در تاريخ صنعت کشور محسوب مي شود .نزديک به 99 درصد صادرات 10 سال گذشته ايران خودرو دردوره دولت هاي نهم و دهم محقق شده است که اين امر نشانگر توجه صنعتگران و دولتمردان به توسعه صادراتي غير نفتي است ، آمار صادرات 200 هزار دستگاهي ايران خودرو بر مبناي آمار توليدات در پايگاههاي جهاني توليد و نيز صادرات خودرو کامل CBU طي 10 سال گذشته، است .
 در شرايطي که در سالهاي نيمه اول دهه 80 (سالهاي 80 الي 84) برند ملي سمند 17 درصد صادرات ايران خودرو را به خود اختصاص داده بود، اين رقم در نيمه دوم دهه 80 (سالهاي 85 الي 89) به 44 درصد افزايش پيدا کرده است .
با توجه به اهتمام شرکت ايران خودرو درتقويت و توسعه برندملي ، همزمان با ثبت رکورد صادرات 34 هزارو 144 دستگاه سمند درسال 89 ، سهم 85 درصدي خودرو ملي درصادرات سال مذکورمحقق شده است .
سهم محصول سمند به عنوان نماد خود باوري صنعتي کشور در صادرات سال جاري نيز به بيش از 90 درصد افزايش يافته است.






صادرات ایران خودرو به 200 هزار دستگاه رسید


صادرات ايران خودرو به کشورهاي اسلامي از رقم 26 هزارو 846 دستگاه در سال 88 به 35 هزارو 242 دستگاه در سال 89 افزايش يافته که حاکي از رشد 31 درصدي صادرات به کشورهاي اسلامي است . همچنين 80 درصد صادرات سال جاري اين شرکت نيز به کشورهاي اسلامي صورت گرفته است .
 بر اساس پيش بيني ها با اضافه شدن دو برند ملي جديد رانا و دنا به پورتفوي صادراتي ايران خودرو، آينده روشني در انتظار صادرات اين شرکت خواهد بود.
برنامه تولید  ایران خودرو در سال 90 با رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته، ۸۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو سواری هدف گذاری شد.
گروه صنعتی ایران خودرو راه ۹۰ این شرکت را بر پایه شش هدف راهبردی، کیفیت و قیمت رقابتی، کسب رضایت حداکثری مشتریان از خدمات پس از فروش، تولید محصولات جدید، توسعه بازار های هدف بنا نهاد.
در برنامه راه ۹۰ ایران خودرو ،کسب رضایت ۷۰ درصدی مشتریان از خدمات پس از فروش هدف گذاری و به تمامی نمایندگی های مجاز سراسر کشور ابلاغ شد
ارتقای کیفیت تمامی محصولات به رتبه کیفی خوب و خیلی خوب، صادرات ۹ درصد کل تولید از دیگر برنامه های راه ۹۰ ایران خودرو بود. دربرنامه راه ۹۰، ایران خودرو افزایش بازده سایت های تولیدی و کسب ۵۱ درصدی سهم بازار خودرو از نظر تیرا‍‍ز تولید و۶۰ درصد سهم ریالی را هدف گرفت.
همچنین به منظور پاسخگویی به نیاز بازار و توسعه سهم خود دربازار های بین المللی درسال ۹۰، طراحی و تولید حداقل سه محصول جدید و دو مدل سال را دربرنامه داشت
با توجه به اینکه کسب دانش طراحی و توسعه محصولات به عنوان یکی از اصلی ترین مزیت های رقابتی است، ‌دراین راستا حداقل سه درصد از میزان فروش به تحقیق و توسعه و اجرای پروژه های مرتبط با سال۹۰ اختصاص یافت.




تولید و عرضه 11 محصول ایران خودرو دیزل درسال 91
وی با تاکید براینکه ایران خودرو دیزل موفق شد از تحریم سربلند بیرون بیاید گفت: هر شرکتی بتواند بیش از 20هزار خودروی سنگین تولید کند آینده خوبی در اننظار این شرکت خواهد بود.
ایران خودرو دیزل موفق شد میزان تولید محصولات خود را در سال 90 حدود 25درصد افزایش دهد و درمجموع حدود 12500 دستگاه اتوبوس و کامیون و کشنده تولید کرده است.  شركت ايران خودرو ديزل در سال 90 در بخش توليد كاميون 57 درصد و در بخش توليد كشنده  455 درصد رشد را در کارنامه توليد خود ثبت كرده است.
هاشم یکه زارع  مدیر عامل  شرکت ایران خودرو دیزل  گفت:با توجه به شرایط موجود و برنامه ریزی صورت گرفته موفق شدیم در سال 90 بیشترین افزایش تولید را در بین خودروسازان به دست آوریم. ایران خودرو دیزل موفق شد از تحریم سربلند بیرون بیاید و هر شرکتی بتواند بیش از 20هزار خودروی سنگین تولید کندآینده خوبی در اننظار این شرکت خواهد بود. در ده ماه سال 90 خودروی هوو در بین 9برند از نظر تصادف دارای رتبه  5بود ولی بیشترین تبلیغات منفی بر علیه این خودرو شده است.
همچنین با بررسی و اقدامات صورت گرفته جهت رضایت مندی نمایندگان ایران خودرو دیزل از اول بهمن ماه 90 اجرت نمایندگان مجاز 15درصد افزایش یافت.
در سال 91 نیز تولید 4 نوع کشنده، سه نوع خودرو باری از جمله سهند، آریا و یک خودروی دیگر تولید خواهد شد. همچنین خودروی پیکاب از اول مهرماه سال91 دردو مدل بنزینی و دیزلی  با تیراژ 1500 دستگاه تولید وروانه بازار می شود
با توجه به سیاست ایران خودرو دیزل در خصوص تولید اتوبوس های درون شهری نیز سه نوع اتوبوس 12متری، 18متری و 24 متری در سال 91  تولید خواهد شد.  همچنین ایران خودرو دیزل در خصوص اتوبوس های بین شهری با یک شرکت ایتالیایی در حال مذاکره  است که احتمالا این اتوبوس در سال 91 به تولید می رسد. همچنین مینی بوس کروز از مردادماه سال آینده تولید خواهد شد .
شرکت ایران خودرو دیزل در سال 90 رکورد تولید خود را طی نیم قرن فعالیت این شرکت شکست و به بالاترین رشد تولید دست یافت. این رکورد، در طول سالها فعالیت این شرکت در بخش کامیون های باری  و کمپرسی، کامیونت و مینی بوس بی سابقه بوده است .
تا پایان سال 90 بیش از 20 درصد افزایش تولید در شرکت ایران خودرو دیزل صورت گرفت که این میزان رشد تولید، فراتر از پیش بینی های شرکت بوده است.
با توجه به سیاستهای شرکت در حوزه اتوبوس های درون شهری ،سه مدل اتوبوس 12 متری،18 متری و24 متری در سال 91 تولید خواهد شد. همچنین راه اندازی خط تولید پیکاپ و تولید نوعی ون از دیگر برنامه های سال آینده شرکت ایران خودرو دیزل است .
همچنین علاوه بر عرضه کشنده فراز در سال 90،  عرضه دو مدل کشنده جدید در سال 91 برنامه ریزی شده و در سال 91 در حوزه کامیون های باری و کمپرسی، محصولات جدیدی به بازار عرضه خواهد شد و افتتاح خط تولید کامیون آریا و سهند از برنامه های شرکت اردیبهشت ماه سال 91  است.
 خوشبختانه در 500 دستگاه کشنده فرازی که با دستور دولت و همکاری پلیس راهور شماره گذاری و عرضه شد، با گذشت تقریبا 3 ماه فرصت آزمایشی و انتظار قابل پیش بینی شرکت ، مشکل خاصی وجود نداشته است و رانندگان کاملا راضی بودند . خصوصا به لحاظ سیستم ایمنی، این خودرو به جهت برخورداری از استاندارد بالا، در نظر سنجی صورت گرفته در سطح خوب و خیلی خوب قرار گرفته است.
پس از گذشت 3 ماه مهلت در نظر گرفته شده ، در صورت موافقت و اعلام نظر سازمان ملی استاندارد و پژوهشکده دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ، شماره گذاری فراز ادامه خواهد یافت.
همچنین پروژه تولید اتوبوس هیبرید بیش از 90 درصد پیشرفت داشته است اما حرکت عظیم در این بخش نیازمند سفارش خرید حداقل 100 دستگاه از سوی دستگاههای مربوطه است و در این صورت است که ادامه این پروژه توجیه اقتصادی خواهد داشت.
مساله اصلی در عرضه این نوع خودروها به بازار، بحث خرید با توجه به قیمت بالای آنها می‌باشد که تقریبا دو برابر خودروهای معمولی است كه این تفاوت قیمت با صرفه‌جویی در مصرف سوخت قابل جبران است.
این نوع اتوبوس عامل كاهش 70 درصدی آلاینده‌ها است و اگر شركت‌های متولی مانند شركت واحد برای خریدار این نوع اتوبوس‌ها و عرضه آنها به بازار تمایل نشان دهند تولید این اتوبوس  ها در سال 91 آغاز و ادامه می یابد.
شماره گذاری وانت پیکان  و کامیون فراز
در سال جاری در حالیکه رئیس سازمان ملی استاندارد بارها سخن از اجباری بودن رعایت استانداردهای 51 گانه خودرو مطرح کرد و موضوع  شماره گذاری برخی خودروها با مشکلاتی همراه شد اما سرانجام با دخالت شورای عالی استاندارد و مصوبه آن تولید وانت پیکان ادامه یافت.
کامیون فراز نیز شماره گذاری شد و با وجود بحث هایی که کامیون هوو چینی مطرح کرد اما مدیران ایران خودرو دیزل با ارتقای کیفی و فنی و استانداردهای مدل پیشرفته کامیون چینی، کامیون فراز را به بازار عرضه کردند و شورای ملی استاندارد اجازه شماره گذاری 500 دستگاه از آن را صادر کرد و مقرر شد تا پس از گذشت سه ماه نتایج کارکرد آن در سطح جاده های کشور اعلام شود تا اگر مشکلی نداشت باقی کامیون های فراز نیز شماره گذاری شود.





فراز و نشیب خودروسازان خصوصی در سال 90
از ابتداي سال 90  شرکت مديران خودرو با توليد حدود 19 هزار و 500 دستگاه انواع ام.وي.ام در ميان خودرو‌هاي سواري بيشترين توليد سالانه بخش خصوصي را به خود اختصاص داده است. مجموع توليدات خودروسازان راين از ابتداي سال 90 به حدود دو هزار و 152 دستگاه مي‌رسد که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد کاهش داشته است. براساس آمار‌هاي رسمي گروه بهمن، اين گروه از ابتداي سال 90 بيشترين توليد را در ميان شرکت‌هاي بخش خصوصي داشته و حدود پنج هزار و 854 دستگاه خودروي سواري وارد بازار کرده است بنابر آمارهاي رسمي شرکت کرمان موتور از ابتداي سال 90 به میزان 441 دستگاه ليفان وارد بازار کرده که اين رقم در مقايسه با سال قبل نزديک به سه برابر کمتر شده اسشرکت‌هاي خودروسازي صنعت پارس _ تاپکو، بنيان توسعه‌ي صنعت خودرو- بن‌رو، زاگرس خودرو و سناباد خودرو توس ديگر شرکت‌هاي خودروساز بخش خصوصي هستند که آمار توليد سالانه‌ي آنها صفر اعلام شده است. خودرو سازان بم هم بنا بر آمارهاي رسمي از ابتداي سال تنها چهار دستگاه خودرو وارد بازار کرده است
افزايش 300 در صدي توليد ام وي ام  و کاهش چشمگير توليد در گروه کرمان
نگاهي به آمار توليد خودروسازان بخش خصوصي از کاهش چشمگير توليدات اکثر فعالان اين بخش در اولين ماه زمستان به جز مديران خودرو توليد کننده «ام وي ام» خبر مي دهد.
نگاهي به آمار توليد خودرو در ماه‌هاي اخير گوياي آن است که بسياري از شرکت‌هاي خصوصي فعال در اين بخش ترجيح مي‌دهند، رقم توليد خود را اعلام نکنند تا بدين ترتيب در جداول آمار توليد مقابل توليدات ماهيانه آنها عدد صفر محسوب شود هرچند که گشتي در بازار خودرو‌ها معلوم مي کند که هم‌چنان توليد محصول در اين شرکت ها کم و بيش ادامه دارد.
در ميان خودروسازان خصوصي که آمار توليد خود را منتشر کرده‌اند، گروه بهمن با توليد 285 دستگاه سواري در دي‌ماه، درصدر جدول توليد بخش خصوصي قرار گرفته و پس از آن شرکت خودروسازان راين با 255 دستگاه توليد در رده‌ي دوم جدول قرار دارد. البته آمار رسمي توليدات اين شرکت اعلام نشده و اطلاعات اين گزارش براساس آمار‌هاي شفاهي ارائه شده از سوي مديران اين شرکت ها منتشر شده است.

 کاهش 46 درصدي توليد خودروسازان راين نسبت به سال گذشته
دي‌ماه 90 در مجموع 255 دستگاه سواري در شرکت خودروسازان راين مونتاژ شده که تمام اين توليدات مربوط به هيوندا آوانته بوده است. هيونداي ورنا که در دي‌ماه و ماه هاي اخير مونتاژ ‌نشده، ديگر محصول اين شرکت است.
توليدات دي‌ماه اين شرکت اگرچه نسبت به دي‌ماه سال قبل رشدي سه و نيم برابري داشته، اما در مقايسه با آذرماه امسال 8.9 درصد کاهش يافته است.
مجموع توليدات خودروسازان راين از ابتداي سال 90 به حدود دو هزار و 152 دستگاه مي‌رسد که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد کاهش داشته است.


 رشد سه برابري توليد مديران خودرو نسبت به سال قبل
اما شرکت مديران خودرو که آمار رسمي توليد خود را اعلام نکرده، به گفته‌ي مديرانش در سال 90 حدود شش هزار و 700 دستگاه ام‌وي‌ام 110، حدود پنج هزار و 500 دستگاه ام‌وي‌ام 530 و نزديک به هفت هزار و 300 دستگاه ام‌وي‌ام X33 توليد کرده و در مجموع از ابتداي امسال 19 هزار و 500 خودروي ام.وي.ام وارد بازار کرده است.
بنابر آمارهاي رسمي اين شرکت در مدت مشابه سال گذشته در مجموع شش هزار و سه دستگاه توليد داشته که اگر اين آمار‌ها درست باشد، شرکت مديران خودرو امسال با افزايش بالغ بر سيصد درصدي توليدات مواجه بوده است.آمار تفکيکي توليد ماهانه اين شرکت هم‌چنان اعلام نشده است.


 گروه بهمن و کاهش 19.5 درصدي توليد نسبت به سال قبل
اما براساس آمار‌هاي رسمي گروه بهمن، اين گروه از ابتداي سال 90 بيشترين توليد را در ميان شرکت‌هاي بخش خصوصي داشته و حدود پنج هزار و 854 دستگاه خودروي سواري وارد بازار کرده است.
البته با اين حال، توليد اين گروه نسبت به سال قبل کاهشي 19.5 درصدي نشان مي‌دهد. هم‌چنين اين شرکت در دي‌ماه امسال با توليد 285 دستگاه مزدا 2 و 3 نسبت به دي‌ماه سال قبل 60.2 درصد و نسبت به آذرماه امسال 22.1 درصد کاهش توليد داشته است.


 کاهش سه برابري توليدات کرمان موتور نسبت به سال قبل
بنابر آمارهاي رسمي شرکت کرمان موتور از ابتداي سال 90 به میزان 441 دستگاه ليفان وارد بازار کرده که اين رقم در مقايسه با سال قبل نزديک به سه برابر کمتر شده است.
آمار توليد دي‌ماه اين شرکت صفراعلام شده که اين رقم مانند آذرماه است، اما با اين حال دي‌ماه سال قبل در اين شرکت 44 دستگاه خودرو توليد شده بود.


قیمت برخی مدل های خودرو در شب عید


اطلس خودرو

ایران خودرو
180.000.000
148.000.000
233.500.000

بهمن

پارس خودرو
180.000.000


سایپا
89.210.000
148.850.000
رامک خودرو


مدیران خودرو
303.000.000
213.000.000




پراید دوگانه سوز هیدرولیك، 83000000 ریال ؛
پژو 206 تیپ 2 ، 148000000 ریال ؛
پژو 206 صندوق دار، 155000000 ریال ؛
پژو 206 تیپ3 ، 160000000 ریال ؛
پژو 206تیپ 6 ، 188000000 ریال ؛
پژو 405 ، 143500000 ریال ؛
پژو پارس ، 183000000 ریال ؛
پژو پارس ، ای ال اكس 230000000 ریال ؛
پژو پارس دوگانه سوز 186000000 ریال
پژو روآ ، 82500000 ریال ؛
پژو 405 دوگانه سوز ، 145000000 ریال ؛
پیكان وانت ، 74000000 ریال ؛
تندر 90 ، 110000000 ریال ؛
تندر 90 تیپ 1 ، 123000000 ریال ؛
تندر 90 تیپ 2 ، 132000000 ریال ؛
ریو ، 140000000 ریال ؛
زانتیا ، 300000000 ریال ؛
سمند ، 141000000 ریال ؛
سمند ال اكس ، 157000000 ریال ؛
سمند سورن ، 181000000 ریال ؛
ماكسیما ، 400000000 ریال ؛
مگان 1600 ، 300000000 ریال ؛
مگان 2000 ، 370000000 ریال ؛
وانت نیسان ، 120000000 ریال ؛
ویتارا ، 425000000 ریال.

قیمت خودروهای وارداتی
پرادو 2 در 4 سیلندر، 600000000 ریال ؛
BMW سری 3 ،980000000 ریال ؛
آزرا ، 500000000 ریال ؛
آونته ، 283000000 ریال ؛
تویوتا كرولا ، 360000000 ریال ؛
تویوتا كمری ، 410000000 ریال ؛
تویوتا یاریس ، 270000000 ریال ؛
سانتافه ، 520000000 ریال ؛
سراتو ، 490000000 ریال ؛
سورنتو ، 290000000 ریال ؛
سونوتا ، 400000000 ریال ؛
فولكس گل ، 171000000 ریال ؛
مزدا 3 فول ، 355000000 ریال ؛
مورانو ، 695000000 ریال ؛
وانت مزدا 1800 ، 140000000 ریال ؛
ورنا ، 192000000 ریال.


نام:
ایمیل:
* نظر: