:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کنترل فعالیت کارت خوانهای سیار با به بهره گیری از نظارت هوشمند

تبلیغات گسترده فروش کارت خوان های سیار و بهره گیری از این ابزار در خرید و فروش کالای قاچاق نیازمند نظارت بیشتر نهادهای ناظر و به کارگیری سیستم های هوشمند به منظور کشف تقلب در این بخش است.
کد خبر: ۱۱۴۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
اقتصادگردان- تبلیغات فروش کارت خوان های سیار چندی است که دوباره اوج گرفته و هر روز شاهد ارسال پیام های تبلیغاتی در خصوص فروش این ابزار پذیرش از سوی شرکت های مختلف هستیم. این شرکت ها ادعا دارند این ابزار پرداخت به قابلیت اتصال به سوئیچ  پرداخت تمام شرکت های PSP بنا بر درخواست مشتری را دارد. همچنین این شرکت ها ادعا دارند که دریافت این دستگاه بر خلاف مدارک مورد نیاز در شرکت های PSP نیازی به ارائه مجوز کسب ندارد و تنها با ارائه کپی کارت ملی، معرفی شماره حساب معتبر و شماره شبا همچنین ارائه اجاره نامه و قبض امکانپدیر است البته در صورت نداشتن اجاره نامه ارایه استشهادنامه نیز امکان پذیر است.

از این رو این شرکت ها با تسهیل شرایط دریافت کارت خوان های سیار منجر به استقبال کسب کارهای مختلف و عموما خانگی و کوچک از فروش کارت خوان های سیار در این مدل شده است.  در کنار مزایای فراوان استفاده از کارتخوان های سیار، این شیوه از واگذاری منجر به تسهیل خرید و فروش کالای قاچاق در کشور شده است و این روند با توجه به این که امسال سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است نیازمند نظارت بیشتر شبکه پرداخت به منظور جلوگیری از چنین این مسئله است.

فرهاد وکیلیان- معاون توسعه بازار شرکت ایران کیش در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا در خصوص فروش کارتخوان های فروشگاهی سیار از سوی برخی شرکت بدون اخذ مجوز کسب به متقاضیان، گفت: در این روند یک شرکت از یک واردکننده پوز، تعدادی کارتخوان های فروشگاهی خریداری می‌کند ودر مرحله بعد یک شرکت معتبر که دارای مجوزهای لازم است با شرکت های PSP به منظور بازاریابی و فروش کارتخوان های فروشگاهی قرارداد منعقد می کند.

وی افزود: با توجه به این که خرید و فروش کارتخوان های فروشگاهی قانونی است این شرکت معتبر کارتخوان های سیار را به مغازه داران یا افراد متقاضی می‌فروشد و این فروش را جزء بازاریابی های خود به شرکت PSP اعلام می کند.

وکیلیان اظهار داشت: در اکثر شرکت های PSP قراردادهایی از این دست در حال حاضر وجود دارد واین شرکت واسطه که فعالیت بازایابی کارتخوان های فروشگاهی را بر عهده می گیرد با تبلیغات در این بخش پذیرنده جذب و درخواست و مدارک متقاضیان به منظور اتصال سوئیچ پرداخت در شرکت های PSP ثبت می کند.

وی تاکید کرد: در شرکت ایران کیش اتصال سوئیچ در هر کارتخوان فروشگاهی منوط به  اخذ مدارک کامل بر اساس قوانین شاپرک است و نظارت و کنترل در این بخش بسیار سختگیرانه است  و صلاحیت پذیرندگان کارتخوان های فروشگاهی بر اساس قوانین شاپرک بررسی و تایید می شود.

معاون توسعه بازار شرکت ایران کیش گفت: شاپرک نیز مدارک تمام پذیرندگان کارتخوان های فروشگاهی را کنترل و نظارت می کند. از این رو در شرکت ایران کیش فقط در صورت ارائه مدارک کامل به متقاضیان کارتخوان های فروشگاهی، خدمات پرداخت ارائه می شود.

وکیلیان در پاسخ به این پرسش که بیشتر کسب و کارهایی که به صورت خانگی فعالیت دارند، از مجوز کسب برخوردار نیستند، گفت: ممکن است اصناف مختلف که دارای مجوز کسب وکار هستند برای شرکت یا مغازه خود از چند کارتخوان فروشگاهی از شرکت های مختلف PSP دریافت کنند و یک یا دو دستگاه را در اختیار فامیل یا اشخاص دیگر قرار دهند. در این روند تمامی حساب ها به اسم پذیرنده کارتخوان فروشگاهی است ولی خود دستگاه کارتخوان به منظور استفاده در دست شخص دیگری قرار داردکه رصد این موضوع در کارتخوان های سیار سخت و پیچیده است.

وی افزود: در پشتیبانی از کارتخوان های سیار که به صورت دوره ای که از سوی شرکت های PSP انجام می شود با پذیرنده تماس گرفته ودر محل مشخصی قرار گذاشته می شود ویا پذیرنده به منظور سرویس و پشتیبانی دستگاه POS به شرکت مراجعه می کند و مسئولیت دستگاه کارتخوان فروشگاهی در صورت بروز هر اتفاق یا تخلف بر اساس قوانین بر عهده پذیرنده آن است.

وکیلیان گفت: به منظور نظارت بر فعالیت کارتخوان های سیار سقف هر تراکنش در این بخش 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با نظارت هوشمند می توان بر نحوه فعالیت پذیرندگان کارتخوان های فروشگاهی و عدم بهره گیری از این ابزار پرداختی در خرید وفروش کالاهی قاچاق کنترل کرد، گفت: نظارت های هوشمند در دنیا  به منظور کنترل حجم و ارزش تراکنش های پذیرندگان وجود دارد و رفتارهای مشکوک آن‌ها شناسایی و بررسی می شود و در کشور نیز در شاپرک چنین روندهای در حال انجام است وکنترل های نظاارتی در این بخش همواره افزایش می یابد و دقیق تر می شود.

وکیلیان ادامه داد: البته زمانی که یک کارتخوان فروشگاهی به فرد دارای صلاحیت و با مجوز کسب ارائه می شود، اگر در مغازه وی کالای قاچاق خرید فروش شود یا وی این دستگاه را به دیگران واگذار کند وازآن طریق خرید فروش کالای قاچاق انجام شود با نظارت شاپرک و بانک مرکزی قابل تشخیص نیست البته اگر این پدیده با نظارت های میدانی شرکت های PSP مشخص شود جلوی فعالیت آن گرفته می شود.  

بر اساس این گزارش، شرکت شاپرک بررسی اهلیت پذیرندگان کارت خوان های فروشگاهی را بر عهده شرکت های PSP گذاشته است. البته بسیاری از افراد فعال در کسب و کارهای مختلف که فعالیت مجاز و سالم انجام می دهند از مجوز کسب برخوردار نیستند . به گفته کارشناسان بهترین راهکار در این بخش استفاده از سیستم  نظارت هوشمند است که می تواند تراکنش های مشکوک را شناسایی و با بررسی دلایل آن در صورت تخلف جلوی استفاده از ابزار پرداخت در آن را بگیرد، است.