:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
18 عيار 189 هزار تومان شد، دلار رسمي به 4211 تومان رسيد

دبیر کانون صرافان اعلام کرد؛ بازگشت شبکه صرافان مجاز به فعالیت، ركود بي سابقه به دنبال افزايش نرخ طلا

بازار کاری جدید صرافان در سامانه نیما وسیع تر، شفاف تر و رقابتی تر شده است.شبکه صرافان مجوزدار از تاریخ صدور بخشنامه به عنوان کارگزاران انتقال وجوه برای شبکه بانکی دوباره وارد عرصه فعالیت شدند. در فرآیند کاری جدید وارد کنندگان پس از مراجعه به بانک، ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت و تودیع وثایق جهت تضمین واردات از طریق سامانه نیما به شبکه صرافان مجوزدار بانک مرکزی معرفی می شوند
کد خبر: ۱۱۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
با اعلام رشد نرخ اونس جهاني به 1301 دلار در روز شنبه،  قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار و انواع سکه در بازار تهران روز يكشنبه 6 خرداد 97با افزایش همراه بود.قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش ۲ میلیون و ۴۴ هزار تومان تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰ هزار تومان رشد یک میلیون و ۹۶۷ هزار تومان داد و ستد شد.
هر قطعه نیم سکه بهار آزادی بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته، یک میلیون و ۷ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۷ هزار تومان رشد در مدت مشابه ۵۸۳ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر قیمت ۳۵۷ هزار تومان معامله شد. نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵۰۰ تومان رشد به ۱۸۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.
در بازار ارز نيز، قیمت رسمي هر دلار آمریکا 4211 تومان تعیین شده است. افزون بر این، هر یورو بدون تغییر ۴ هزار و ۹۱۰ تومان و هر پوند نیز ۵ هزار و ۶۰۳ تومان ارزشگذاری شد.

بازگشت شبکه صرافان مجاز به فعالیت

از سوي ديگر، ‌به دنبال بخشنامه اخير بانك مركزي براي مراجعه واردكنندگان به صرافي هاي حاضر در سامانه نيما براي تامين ارز مورد نياز و همچنين درخواست كارشناسان براي بازگشت صرافي ها به بازار ارز و ايجاد بورس ارز  و استفاده از بازار ارز براي رفع مشكلات سياست هاي جديد ارزي، دبیر کانون صرافان ایرانیان گفت: بازار کاری جدید صرافان در سامانه نیما وسیع تر، شفاف تر و رقابتی تر شده است.
امیر نجومی افزود: بر اساس بخشنامه اخیر بانک مرکزی شبکه صرافان مجوزدار از تاریخ صدور بخشنامه به عنوان کارگزاران انتقال وجوه برای شبکه بانکی دوباره وارد عرصه فعالیت شدند. در فرآیند کاری جدید وارد کنندگان پس از مراجعه به بانک، ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت و تودیع وثایق جهت تضمین واردات از طریق سامانه نیما به شبکه صرافان مجوزدار بانک مرکزی معرفی می شوند.
دبیر کانون صرافان ایرانیان ادامه داد: وارد کننده یا صادر کننده با توجه به شناخت و سابقه همکاری قبلی و یا کیفیت خدمت می تواند صرافی خود را انتخاب کند و پس از آن بانک عامل وجه ریالی وارد کننده را از حسابش که در سامانه مالیاتی ثبت است به حساب صراف منتقل می کند.
وی اظهار داشت: صراف از محل خرید ارز صادر کنندگان، ارز را برای وارد کننده حواله می کند که در این فرآیند ارز حاصل از صادرات بابت واردات تخصیص داده و منابع کشور بهینه مصرف می شود و بانک مرکزی در مواقعی که تقاضا بالا باشد بعنوان بازار ساز وارد نیما و با عرضه تعادل ایجاد می کند.
دبیر کانون صرافان ایرانیان با اشاره به ثابت بودن نرخ ارز و تعیین کارمزد ریالی یک درصدی گفت: در سامانه نیما علاوه بر کارمزد ریالی، کارمزد ارزی نیز وجود دارد که مربوط به هزینه های نقل و انتقال و تبدیل ارز در خارج از کشور و عددی شناور است و صرافی ها در این کارمزد ارزی با هم رقابت می کنند و کارمزد پایین تر انتخاب می شود.
وی با اشاره به یک ماه و نیم وقفه در فعالیت صرافی ها گفت: باوجود این وقفه اما خوشبختانه کار در سامانه نیما تسریع و با احراز هویت مانع از مسایل پولشویی شده است و با اتصال گمرک نیز صحت صادرات و واردات مشخص می شود. با شفافیت عملیات ارزی کشور صرافان غیرمجاز از چرخه کاری حذف شده اند و بازار خوبی برای شبکه صرفان ایجاد شده است.
 
گام‌های ارزی سامانه نیما یک روزه طی می‌شود

از سوي ديگر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از گام های ۱۶ گانه ارزی سامانه نیما دفاع کرد و گفت: گام های ارزی سامانه نیما یک روزه طی می شود.
به گزارش خانه ملت، عزت الله یوسفیان ملا با اشاره به طراحی ۱۶ گام در سامانه نیما برای ارائه ارز به واردکنندگان اظهارداشت: این سامانه و گام های آن به این منظور طراحی شد که ارز بدون حساب و کتاب در اختیار افراد سود جو نیافتد.
یوسفیان ملا در این باره که گام های ۱۶ گانه سامانه نیما سرعت واردکننده با ارز را کُند می کند، توضیح داد: گام های تعریف شده در این سامانه را می توان یک روزه طی کرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گام های طراحی شده در واقع مانع سوء استفاده از بازار ارز و ارز با نرخ دولتی می شود.
نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: به هر حال انتظار می رود که راه و روش و سیستمی که تعریف می شود نباید دسترسی به ارز را سخت و ناممکن کند با این حال از گام های تعریف شده سامانه نیما دفاع می کنیم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: ارز باید در دسترس متقاضیان اصلی که قانون به آنها اجازه داده است، باشد نه اینکه افراد نابجا و بدون حساب و کتاب به ارز با قیمت دولتی دسترسی داشته باشند.
وی با بیان اینکه نباید ارز دولتی در اختیار افراد سودجو قرار گیرد، گفت: اگر سخت گیری ها انجام نشود مانند شرایط قبل ارز با هواپیما و کیسه وارد کشور می شود، این در حالی است که دولت و تیم اقتصادی تلاش دارند افراد سودجو اختلال در بازار ارز ایجاد نکنند.

ركود بي سابقه بازار طلا

همچنين رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه با اشاره به ركود بي سابقه بازار طلا به دنبال نوسان زياد نرخ طلا و سكه در ماه هاي اخير  گفت: به دلیل گرانی‌های اخیر رکود شدیدی در بازار طلا داریم که طی چند سال اخیر بی‌سابقه است.
مجتبی فیروزی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت بازار طلا و سکه در کرمانشاه، اظهار کرد: اکنون پایه خرید طلا گرمی 187 هزار و 500 تومان است و مردم با چنین قیمتی برای خرید طلا مراجعه نمی‌کنند. این امر باعث شده هیچکس در بازار طلافروشان نباشد و رکودی شدید در بازار ایجاد شود که طی چند سال اخیر بی‌سابقه است.در سال‌های قبل مواقعی داشتیم که رکود یک هفته یا بیشتر طول کشیده، اما اکنون از زمان شروع گرانی قیمت‌ها تاکنون در بازار فروش چندانی نداریم.
فیروزی تاکید کرد: طلافروشان امتناعی از فروش طلا به دلیل اینکه مجبور باشند جنس جدید را با قیمت بالاتر بخرند ندارند، اما مشتری برای خرید طلا وجود ندارد.
به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه، با ادامه این وضعیت بسیاری از طلافروشی‌ها تعطیل خواهند شد، چون هیچ درآمد و سودی ندارند. تا زمانی که قیمت‌ها پایین نیاید وضعیت بازار به همین شکل است و قیمت طلا نیز صرفا به نرخ ارز بستگی دارد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهرفروشان کرمانشاه با اشاره به اینکه نرخ جهانی طلا حدود یک سال است که تغییر چشمگیری نداشته، تصریح کرد: گرانی طلا در کشور ما ناشی از بالا رفتن قیمت دلار است. تنها راه ارزان شدن طلا این است که دولت بتواند قیمت دلار را در بازار آزاد هم پایین بیاورد که این کار هنوز انجام نشده است.