:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

گسترش بانکداری اسلامی در ازبکستان

ازبکستان قصد دارد به جمع سایر کشورهای آسیای میانه بپیوندد که قوانین اسلامی را وارد سیستم بانکداری خود کرده اند.
کد خبر: ۱۱۴۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
اقتصادگردان- به نقل از گلف تایمز، ازبکستان دارای جمعیت مسلمان بالایی است و اخیرا تقاضا برای خدمات بانکی مطابق با قوانین اسلامی در این کشور افزایش یافته است. دولت ازبکستان اخیرا دستورالعملی برای ایجاد زیرساخت‌های بانکداری و تامین مالی اسلامی در این کشور صادر کرده است. هدف از این کار ایجاد فرصت‌های مالی جایگزین برای مسلمانان، گستره تنوع خدمات مالی و بانکی و گشوده شدن درهای این کشور به روی سرمایه‌گذاران کشورهای اسلامی عنوان شده است.

بانک مرکزی ازبکستان هم چنین مکلف شده است چارچوب قانونی برای معامله اوراق بهادار اسلامی و تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط را ایجاد کند. دولت ازبکستان هم چنین از بانک مرکزی خواسته است دست به ایجاد یک بانک مطابق با قوانین شریعت اسلام بزند.

قرار است این بانک که بانک توسعه اسلامی ازبکستان نامیده خواهد شد خدمات بانکداری خرد، تامین مالی امور تجاری و املاک و خرید و فروش اوراق بهادار اسلامی را انجام دهد. هم چنین این بانک مکلف خواهد شد محصولات مالی پیچیده نظیر سرمایه گذاری مشترک، پوشش ریسک و صندوق های سرمایه گذاری را توسعه دهد. این بانک هم چنین مجوز صدور اوراق صکوک اسلامی را نیز خواهد داشت.

۸۹ درصد از جمعیت ازبکستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، اما در گذشته این کشور مجال کمی به رشد بانکداری اسلامی داده بود و در حال حاضر تنها یک بانک در شهر تاشکند به فعالیت های اسلامی مشغول است.

تحلیل گران بازار نسبت به توسعه فعالیت های بانکداری اسلامی در ازبکستان خوش بین هستند و امیدوارند این بانکداری به سراسر آسیای میانه سرایت کند. مرکز بین الملل تامین مالی اسلامی مالزی در گزارشی نوشته است: چشم انداز توسعه بانکداری اسلامی در آسیای میانه با توجه به نیاز این کشورها به جذب سرمایه‌گذاران مسلمان، جمعیت مسلمان قابل توجه این کشورها و توسعه کم فعالیت های بانکی در این کشورها روشن است. توسعه سریع مالیه اسلامی می تواند فرصتی برای توسعه هر چه بیشتر بانکداری اسلامی در جهان و صنعت مالی اسلامی باشد.