:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در راستای همگام‌سازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با صنعت

اجرای طرح کاربینی مشاغل ویژه مربیان با رویکرد پژوهش محوری آغاز شد

در راستای هم‌گام‌سازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با صنعت، اجرای آزمایشی طرح کاربینی مشاغل ویژه مربیان با رویکرد پژوهش‌محوری در چهار استان کشور آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۴۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
اقتصادگردان- رضا باجولوند، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت این سازمان گفت: طرح کاربینی مشاغل ویژه مربیان این سازمان با رویکرد پژوهش محوری در مرحله نخست در استانهای سمنان، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح، ۱۲۰ ساعت فرصت مطالعاتی پژوهشی در طول یک سال برای مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نظر گرفته شده است که با حضور مربی در محیط واقعی کار در بخش صنعت محقق می شود.

باجولوند گفت: این زمان مطالعاتی فرصتی است که به مربیان واجد شرایط منتخب یک مرکز آموزشی برای مدتی معین به منظور انجام مطالعات و تحقیقات مرتبط با حوزه مهارت آموزی در محیط واقعی کار محول می شود.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان افزود: مکان انتخابی برای اجرای طرح  باید متناسب با گروه آموزشی مربی و با اولویت صنایع بزرگ و متوسط باشد و زمان شرکت در طرح، نباید با دوره آموزشی مربی تداخل داشته باشد.

باجولوند گفت: ایجاد و تقویت روحیه پژوهش محوری در بین مربیان سازمان، ایجاد بستر مناسب برای آشنایی مربیان با مشاغل در حوزه صنعت، استفاده از ظرفیت و توان علمی و مهارتی مربیان در راستای توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی،  توسعه تعاملات سازمان با بازار کار در راستای هدف‌مندی و اثربخشی آموزش‌های مهارتی و  ارتقاء سطح علمی و مهارتی مربیان متناسب با فن‌آوری روز بازار از اهداف اجرای طرح کاربینی مشاغل  است.

وی در ادامه افزود: احیای جایگاه مربی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تجربه اندوزی مربیان و کیفیت بخشی به آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با نیاز بازار کار صنعت از جمله دستاورهای اجرای طرح بازبینی مشاغل خواهد بود.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت افزود: مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور در محیط واقعی کار صنعت، فرصت نیازسنجی و  تجزیه و تحلیل مشاغل برای به روزرسانی استاندارهای مهارت و شغل را بدست می آورند.

وی گفت: استفاده از استادکاران حرفه ای بخش صنعت به عنوان آزمونگر در اجرای آزمون های سنجش مهارت این سازمان از برنامه های طرح مذکور است.

باجولوند افزود: دستورالعمل اجرای طرح کاربینی مشاغل مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به صورت آزمایشی به استان های سمنان در بخش فن‌آوری خودرو، اصفهان در بخش لوازم خانگی، آذربایجان شرقی در بخش ماشین ابزار و در استان خراسان رضوی در بخش صنایع غذایی ابلاغ شده است.

باجولوند افزود: اجرای طرح یاد شده با نظارت استان صورت می گیرد و جمع بندی مستندات مربیان شرکت کننده در طرح کاربینی مشاغل باید حداکثر تا تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۷ انجام و اعلام شود.

وی گفت: پس از بررسی نتایج مرحله آزمایشی طرحی کاربینی مشاغل و اصلاح فرآیندها، طرح یاد شده در تمام استان ها اجرایی خواهد شد.  

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت این سازمان تصریح کرد: انتخاب مربیان برای حضور در محیط واقعی کار صنعت بر اساس شاخص های متعدد از جمله سابقه کار(حداقل ۵ سال سابقه کار آموزشی)، فعال بودن مربی و ... صورت می گیرد.