:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

پیشنهاد 200 میلیون یورویی همکاری خودروساز سوئدی به ایران

نمایندگان شرکت «ولوو» سوئد مدل همکاری 200 میلیون یورویی برای تامین برخی ماشین‌آلات معدنی را به معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند. برخی آمارها نشان می‌دهد ایران در سال 2003 و 2004 میلادی به ترتیب بیست و یکمین و بیست و هشتمین کشور صادرکننده کالا به سوئد به‌شمار می‌رفت اما یک سال بعد (2005) کشورمان از فهرست 30 صادرکننده برتر به این کشور حوزه اسکاندیناوی خارج شد
کد خبر: ۱۱۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
اقتصاد گردان -  در چند سال گذشته که تحریم‌ها مانع رونق روابط خارجی ایران می‌شد، مبادلات تجاری ایران و سوئد به یک‌چهارم کاهش یافت و از 10 میلیارد کرون (یک میلیارد و 100 میلیون دلار) به حدود 2 میلیارد و 500 میلیون کرون (282 میلیون دلار) رسید.
 از طرف دیگر، آمارهای انتشار یافته از میزان مبادلات 2 کشور در سال 2014 میلادی (پیش از امضای توافق هسته‌یی برجام) تفاوت چشمگیری را بین صادرات ایران به سوئد و واردات از آن کشور نشان می‌داد؛ به‌طوری که از حدود 345 میلیون دلار مبادلات تجاری در آن سال، 14 میلیون و 666هزار دلار سهم صادرات ایران به سوئد بود اما واردات از آن کشور 330 میلیون و 150 هزار دلار ارزش داشت. 
بخشی از همکاری‌های دو کشور در زمینه صنعت خودروسازی تجاری است. همکاری شرکت‌های سایپادیزل ایران و ولوو سوئد در 30 سال گذشته با وجود فراز و نشیب‌ها بادوام بوده است که به گفته مسوولان، دلیل اصلی آن کیفیت بالای خودروهای تولیدی و سازگاری آن با شرایط ایران است. به گفته رسول محمدصادقی مدیرعامل شرکت سایپادیزل، کامیون‌های تولیدی این شرکت سوئدی علاوه بر ایمنی و کیفیت بالا، سوخت کمی مصرف می‌کنند و با شرایط مختلف آب و هوایی ایران (سرما، گرما، شرجی و...) سازگاری زیادی دارند. در همین پیوند، روز چهارشنبه برخی مدیران شعبه خاورمیانه شرکت ولوو (موسوم به VOLVO Construction Equipment) با مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران دیدار و برای تامین بخشی از ماشین‌آلات معدنی کشورمان اعلام آمادگی کردند. این درحالی است که در پی تصمیم هجدهم اردیبهشت ماه امریکا برای خروج از برجام، برخی شرکت‌های غربی در ادامه همکاری با ایران مردد شده‌اند. بر پایه گزارش سازمان گسترش و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مدیر فاینانس و بازرگانی ولوو در این دیدار گفت: ضمانت ایمیدرو برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در تامین ماشین‌آلات معدنی مورد تایید و پذیرش این شرکت است. او سه گزینه مختلف برای ادامه همکاری را ارائه و اضافه کرد: این گزینه‌ها شامل ضمانت وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی یا ارائه از سوی ایمیدرو است که مورد پذیرش ولوو قرار دارد. «در مدل‌های همکاری ولوو با ایمیدرو، در مورد پرداخت‌ها و به‌طور کلی در بخش مالی از یورو به‌عنوان ارز مورد تایید استفاده می‌شود.» این مقام شرکت ولوو اضافه کرد: در گام نخست می‌توان همکاری 200 میلیون یورویی با ایمیدرو را عملی کرد و پس از آن سقف همکاری دو طرف را افزایش داد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار گفت: تامین ماشین‌آلات معدنی باتوجه به مستهلک شدن این تجهیزات و نیاز معادن کشور ضروری است.