:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
عقب‌نشینی ترامپ؛ بهت جامعه جهانی

لغو دیدار ترامپ و اون به دلیل خصومت نسبت به آمریکا

رییس‌جمهوری امریکا با ارسال نامه‌یی به کیم‌جونگ‌‌اون رهبر کره ‌‌شمالی اعلام کرده به‌ دلیل ابراز خشم و خصومت شدید از سوی وی نسبت به امریکا برگزاری دیدار پیش‌بینی شده نامناسب است و از این‌رو انجام نخواهد شد
کد خبر: ۱۱۴۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
اقتصاد گردان - دونالد ترامپ دو روز پیش تلویحا درباره برگزاری این دیدار ابراز تردید کرده بود. لغو این ملاقات به کاهش شاخص‌های مالی در بورس امریکا و رشد ۱۲دلاری قیمت طلا منجر شد. با این حال پس از آنکه «کیم‌گوآن» معاون وزیر خارجه کره ‌شمالی تاکید کرد، کشورش هر زمان و در هر شکلی آماده گفت‌وگو است، بازارها کمی آرام شدند؛ گرچه سرمایه‌گذاران همچنان محتاط باقی ماندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات ترامپ مبنی‌بر ابراز خشم و خشونت از طرف پیونگ‌یانگ اشاره به سخنان معاون وزیر خارجه کره‌شمالی دارد که سخنان مایک ‌پنس معاون رییس‌جمهوری امریکا را ابلهانه خوانده بود. مایک پنس چند روز پیش به شبکه فاکس‌نیوز گفت: «به کره‌شمالی درخصوص دستیابی به یک توافق هسته‌یی هشدار داده‌ایم. در غیر این صورت سرنوشتی شبیه به لیبی در انتظار این کشور خواهد بود.» معاون رییس‌جمهور امریکا تاکید کرده بود آنچه می‌گوید بیش از آنکه تهدیدی علیه کره‌ شمالی باشد، بیان یک واقعیت است. منظور از مدل لیبی به حمله نظامی امریکا و متحدانش به این کشور در سال ۲۰۱۱ اشاره دارد که در نهایت به سقوط رژیم معمر قذافی و کشته شدن او منجر شد.

دونالد ترامپ در این نامه که گاهی لحنی رسمی و بسیار دیپلماتیک و گاهی سخنانی مستقیم و بی‌تعارف دارد با اشاره به آخرین اظهارات رهبر کره ‌شمالی نوشته: «شما از توانایی‌های هسته‌یی خود سخن می‌گویید اما نیروی هسته‌یی ما چندان عظیم و پر قدرت است که از خدا می‌خواهم هرگز نیاز به استفاده از آن پیش نیاید.»

خبر لغو این نشست درحالی اعلام شد که کره‌شمالی پنج‌شنبه طبق وعده‌یی که پیش‌تر داده بود، سایت هسته‌یی «پونگی‌ری» را که پیش از این 6 آزمایش هسته‌یی در آن انجام شده بود، نابود کرد. اگرچه انهدام این سایت در حضور خبرنگاران خارجی انجام شد اما هیچ کارشناس مستقلی در این مراسم حضور نداشت. رهبر کره‌شمالی حتی برای نشان دادن حسن‌نیت خود 3شهروند امریکایی زندانی در این کشور را آزاد کرد.

به ‌گزارش موسسه تسلیحات هسته‌یی کره‌شمالی برای تضمین شفافیت در متوقف شدن آزمایش‌های هسته‌یی صورت گرفته است. با این حال از نظر امریکا برچیدن مرکز آزمایش‌های هسته‌یی خطرات ناشی از داشتن سلاح هسته‌یی را از میان نمی‌برد بنابراین واشنگتن خواستار خلع کامل، اثبات شده و بدون بازگشت تسلیحات هسته‌یی در کره‌‌شمالی است. پیونگ‌یانگ همواره اعلام کرده‌ تا زمانی که به تضمین امنیت خود در برابر تهدیدهای امریکا اطمینان نیابد از تسلیحات هسته‌یی خود چشم‌پوشی نخواهد کرد. رییس‌جمهوری امریکا در نامه خود به رهبر کره‌شمالی نوشته: «احساسم چنین بود که به سوی برقراری گفت‌وگویی فوق‌العاده گام برمی‌داریم. من دیدار با شما را در آینده بی‌صبرانه انتظار می‌کشم اگر درباره برگزاری این نشست، که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، تغییر نظر دادید، لطفا با من تماس بگیرید یا با من مکاتبه کنید.»

دونالد ترامپ اندکی پس از اعلام لغو این دیدار در برابر روزنامه‌نگاران، کره‌شمالی را از اقدام به هرگونه عمل نامسوولانه‌یی برحذر داشته و ابراز امیدواری کرده تحولات مثبتی برای آینده کره‎شمالی پیش‌رو باشد. وی با این حال هشدار داده که اگر چنین نشود، امریکا بیش از هر زمان دیگری آماده است. ترامپ گفته در انتظار چنین تحولاتی مجازات‌های شدید امریکا و حداکثر فشارها برکره‌شمالی اعمال می‌شود.

  تاسف و شوک از لغو دیدار

لغو دیدار ترامپ و کیم‌‌جونگ‌‌اون در سطح جهانی نیز بازتابی منفی داشت. کره‌جنوبی اعلام کرده از خبر لغو دیدار ترامپ و رهبر کره‌شمالی شوکه است و حاضر است همچنان برای بهبود روابط دو کشور تلاش کند. مون‌جائه‌‎این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی لغو دیدار ترامپ و «اون» را شوکه‌کننده و بسیار تاسف‌بار خوانده و گفته در این باره با مشاوران امنیتی‌اش و نیز وزیر اتحاد دو کره مشورت خواهد کرد.

وزیر اتحاد دو کره نیز جمعه با اشاره به دیدار تاریخی رهبران دو کره در ماه آوریل گفته: «دولت ما سهم خود را برای اجرای بیانیه پانمونجوم ادا خواهد کرد.» پانمونجوم محل دیدار تاریخی رهبران دو کره بود که در پایان آن یک بیانیه مشترک صادر شد. کره‌شمالی تاکنون نشان داده در اجرای این توافق جدی است و قدم‌هایی برای خلع سلاح اتمی‌اش برداشته که نشان می‌دهد، خواهان برقراری کامل صلح است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از این موضوع اظهار تاسف کرده و گفته عمیقا نگران است. او از طرفین خواسته تا گفت‌وگوها را پیش برده و راهی برای رسیدن به هدف خلع سلاح هسته‌یی کامل و صلح پایدار در شبه ‌جزیره کره پیدا کنند. ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه نیز از لغو دیدار رهبران کره‌شمالی و امریکا اظهار تاسف کرده و گفته مسکو امیدوار است که قدم‌های موثری در جهت رفع تنش و آغاز خلع سلاح هسته‌یی شبه‌جزیره کره برداشته شود. سفیر سابق آلمان در واشنگتن به روزنامه آلمانی بیلد گفته، ترامپ دوباره به عنوان سردمدار مزاحمت و تخریب خود را نشان داد. به‌ گفته ولفگانگ ایشنگر، ترامپ ثابت کرد که با غیرقابل پیش‌بینی بودنش بیشتر موفقیت به دست می‌آورد تا با مذاکرات جدی و توافق‌های سیاسی. این دیپلمات آلمانی تصریح کرده، این تصور که می‌توان تنها با یک دیدار کره‌شمالی را به طور کامل از برنامه موشکی و اتمی‌اش بازداشت از ابتدا یک توهم بیشتر نبود.

کره‌شمالی پس از هفته‌ها تنش‌زدایی و نزدیکی به امریکا هفته گذشته در اعتراض به مانور مشترک نظامی امریکا و کره‌جنوبی همچنین لفاظی‌های دولتمردان امریکایی به شعارهای پیشین خود بازگشت و با لغو دیدار برنامه‌ریزی شده میان مقامات دو کره تهدید کرد که در صورت ادامه سیاست‌های خصمانه امریکا دیدار با دونالد ترامپ را نیز لغو خواهد کرد.