:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با تصمیم تولیدکنندگان به افزایش تولید

آیا توافق نفتی اوپک به سرانجام می‌رسد؟

منابع آگاه اظهار می‌کنند عربستان سعودی و روسیه سرگرم مذاکره درباره افزایش تولید نفت اوپک و غیراوپک به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز هستند، در حالی که دبیر کل اوپک می‌گوید اعتراض رییس جمهور آمریکا به قیمت‌های بالا به ایده افزایش تولید شکل داده است.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
اقتصادگردان- وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه روز جمعه اظهار کردند ریاض و مسکو آماده‌اند تا برای فرونشاندن نگرانی‌های مصرف‌کنندگان نسبت به تامین کافی، کاهش تولید خود را کمتر کنند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، و الکساندر نوواک همتای روسی وی اظهار کردند: چنین اقدامی تدریجی خواهد بود. افزایش تولید، محدودیت ۱۷ ماهه عرضه را در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به افزایش بیش از حد قیمت‌ها، تسهیل خواهد کرد. قیمت نفت برنت ماه میلادی جاری به ۸۰.۵۰ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از اواخر سال ۲۰۱۴ بود.

محمد بارکیندو دبیر کل اوپک اظهار کرده این گروه مذاکره پیرامون تسهیل محدودیت‌های تولید را به دنبال توییت انتقادآمیز دونالد ترامپ آغاز کرد. ترامپ ماه گذشته توییت کرده بود که اوپک قیمت‌های نفت را به طور غیرواقعی افزایش داده است.

بارکیندو خطاب به پنلی متشکل از وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه که در حاشیه مجمع اقتصادی بین المللی سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد گفت: ما خودمان را دوستان آمریکا می‌دانیم.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ به منظور حذف عرضه مازاد و تقویت قیمت‌ها توافق کردند تولیدشان را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این توافق از ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شد و اجرای آن تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شد، اما سطح ذخایر نفت اکنون به هدف اوپک نزدیک شده است.

در آوریل مشارکت‌کنندگان در این توافق تولیدشان را ۵۲ درصد بیش از میزان مقرر کاهش دادند و کاهش تولید کشور بحران زده ونزوئلا کمک کرد اوپک کاهش بسیار بیشتری از میزان هدف‌گیری شده داشته باشد.

منابع آگاه از این موضوع اظهار کردند: افزایش حدود یک میلیون بشکه در روز به معنای آن خواهد بود که پایبندی اوپک و غیراوپک به توافق حدود ۱۰۰ درصد خواهد بود و از این آستانه فراتر نمی‌رود.

بارکیندو همچنین اظهار کرد: برای آمریکا فشار بر اوپک غیرمعمول نیست و برخی از وزیران انرژی این کشور در گذشته از اوپک خواسته بودند کمک کند قیمت‌ها کمتر شوند.

قیمت‌های نفت روز جمعه که عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند آماده تسهیل محدودیت‌های عرضه هستند، بیش از سه درصد سقوط کرد.

اوپک در یک قدمی نیل به هدف

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اظهار کرده کاهش فعلی در واقع ۲.۷ میلیون بشکه در روز به دلیل کاهش تولید ونزوئلا است که حدود یک میلیون بشکه در روز بالاتر از میزان کاهشی است که در ابتدا روی آن توافق شده بود. نواک اظهار نکرد آیا اوپک و روسیه برای افزایش تولید خود به میزان یک میلیون بشکه در روز در نشست ژوئن تصمیم خواهند گرفت یا خیر، اما گفت توافق روی یک تسهیل تدریجی احتمالا برآیند این گفت‌وگوها خواهد بود.

نواک در اظهاراتی که در وب سایت انرژی روسیه منتشر شد، گفت: گزینه‌های مختلف مطرح خواهد شد اما احتمالا افزایش تولید به شکل تدریجی انجام می‌گیرد. مذاکرات اولیه از سوی وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه به همراه همتایشان از امارات متحده عربی که امسال ریاست اوپک را در دست دارد هفته گذشته در سن‌پترزبورگ برگزار شد.

وزیران اوپک و غیراوپک روزهای ۲۲ و ۲۳ ژوئن در وین دیدار خواهند کرد و تصمیم نهایی در این نشست گرفته خواهد شد.

به گفته منابع آگاه، مذاکرات فعلی کاهش سطح پایبندی بالا به کاهش تولید را هدف گرفته تا بازار را که به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه شاهد صعود قیمت به بالای ۸۰ دلار بود، آرام کند.

چنین نیز نگرانی‌هایی را نسبت به این‌که نفت کافی عرضه می‌شود مطرح کرده است. فالح روز جمعه با مقامات انرژی چین برای صحبت درباره همکاری و بازبینی بازار نفت گفت‌وگو کرد. نور بکری، رییس اداره ملی انرژی چین به فالح گفت: امیدوار است عربستان سعودی اقدامات قابل توجهی را برای تضمین عرضه کافی در بازار نفت در پیش بگیرد.

اگرچه روسیه و اوپک از قیمت‌های بالاتر نفت که حدود ۲۰ درصد از اواخر سال گذشته افزایش یافته سود می‌برند، اما کاهش تولید داوطلبانه آنها راه را به سوی تولیدکنندگان دیگر مانند نفت شیل آمریکا برای افزایش تولید و تصاحب سهم بازار گشوده است. آمار تولید نهایی هنوز تعیین نشده، زیرا تقسیم سهمیه تولید بیشتر در میان مشارکت‌کنندگان در توافق اقدام ظریفی خواهد بود.

یک منبع آگاه گفت: مذاکره اکنون برای کاهش سطح پایبندی به سطح ۱۰۰ درصد برای تولیدکنندگان اوپک است.

نگرانی‌ها نسبت به روند صعودی قیمت‌ها

منابع آگاه در صنعت نفت و اوپک سه‌شنبه گذشته به رویترز گفته بودند: اوپک ممکن است تصمیم بگیرد تولید نفت خود را به دلیل نگرانی‌ها نسبت به احتمال مختل‌ شدن عرضه از سوی ایران و ونزوئلا تا ژوئن افزایش دهد. با این حال مشخص نیست کدام کشورها ظرفیت افزایش تولید و پرکردن شکاف عرضه کمتر از سوی سایر تولیدکنندگان نفت خلیج فارس را دارند.

یک منبع اوپک در این باره گفت: تنها اعضای معدودی توانایی افزایش تولید دارند بنابراین پیاده سازی آن پیچیده خواهد بود.

تاکنون اوپک اعلام کرده بود با وجود نگرانی‌های کشورهای مصرف‌کننده نیازی به بالابردن تولید خود نمی‌بیند، اما کاهش سریع ذخایر نفت و نگرانی‌ها نسبت به اختلالات احتمالی در روند عرضه پس از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و همچنین افت شدید تولید ونزوئلا عامل تغییر فکر اوپک بوده است.