:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

توقف فعالیت BP در میدان گازی مشترک با ایران

شرکت BP کار در میدان گازی رام (Rhum) در دریای شمال را که در آن ۵۰ درصد سهم دارد و با شرکت ملی نفت ایران شریک است، متوقف کرد.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
اقتصادگردان- این شرکت اعمال مجدد تحریمهای آمریکا علیه تهران را دلیل این توقف اعلام کرده است.

آن طور که نشریه ایندیپندنت گزارش داده است، این شرکت که موافقت کرده سهم خود در رام را به شرکت انگلیسی "سریکا گاز" بفروشد، اعلام کرد تصمیم گرفته است تا زمان روشن شدن تاثیر احتمالی تصمیم دولت آمریکا در خصوص ایران بر این میدان، کار برنامه ریزی شده را به تعویق بیاندازد.

شرکت BP همواره از قوانین تحریمها تبعیت کرده است.

هر دو شرکت BP و سریکا سرگرم مذاکره با مقامات انگلیس و آمریکا هستند تا مطمئن شوند تحریمهایی را که هشتم ماه مه از سوی دونالد ترامپ همزمان با اعلام تصمیمش برای خروج از برجام، اعلام شد نقض نمی‌کنند.

شرکت BP میدان رام را در دهه ۱۹۷۰ کشف کرد. تولید این میدان در اوایل دهه ۲۰۰۰ بدنبال وضع تحریمها از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی متعدد علیه برنامه هسته ای ایران، متوقف شد. شرکت BP که مدیر عامل آن رابرت دادلی، آمریکایی است به توافق با سریکا برای فروش ۵۰ درصد سهم در این میدان به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار آمریکا پایبند است.

در حال حاضر BP این میدان را تحت مجوزی که از سوی اداره کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کرده است، اداره می‌کند. این مجوز سپتامبر گذشته تمدید شد و سپتامبر امسال منقضی می‌شود.

در این بین، قرارداد BP و سریکا طبق برنامه پیش رفته و در سه ماهه سوم امسال نهایی می‌شود. شرط تکمیل موفقیت آمیز خرید از سوی سریکا، دریافت مجوز از سوی اداره کنترل داراییهای خارجی آمریکا است که مسئول نظارت بر اجرای تحریمها است.