:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
خدابخشی بیان کرد

عقب‌ماندن کلیه شاخص‌های اقتصادی برنامه ششم به جز واردات کالا طبق پیش‌بینی‌ها

بر اساس گزارش رییس فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کشور، شاخص‌های کلان اقتصادی شامل رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، رشد صادرات غیرنفتی، نرخ تورم و نرخ بیکاری از پیش‌بینی برنامه ششم توسعه در سال اول اجرای این قانون عقب ماندند و فقط شاخص واردات کالا ۲.۱ درصد پیش‌بینی‌ها جلو افتاده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
اقتصادگردان- محمد خدابخشی در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی، گزارش فراکسیون متبوع خود در خصوص ارزیابی‌ها از عملکرد برنامه ششم توسعه دولت را تشریح کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس،‌ گفت: طبق برآورد معاونت نظارت مجلس، در ۱۲۴ ماده قانون برنامه ششم توسعه بالغ بر ۱۲۲۹ حکم وجود دارد.

وی سپس با تشریح عملکرد دستگاه‌های اجرایی در شاخص‌های کلان اقتصادی برنامه ششم توسعه در سال اول،‌ گفت: رشد اقتصادی در پیش‌بینی برنامه ششم هشت درصد بود در حالیکه عملکرد ۹ ماهه ۹۶ دستگاه‌های اجرایی طبق گزارش بانک مرکزی ۳.۴ درصد بود و بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس با احتساب سه ماه آخر سال گذشته حداکثر به چهار درصد می‌رسد،‌  این یعنی نیمی از پیش‌بینی برنامه ششم توسعه. در رابطه با شاخص رشد سرمایه‌گذاری، هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه ۲۱.۴ درصد بود اما در ۹ ماهه سال ۹۶ این شاخص ۱.۴ درصد تحقق یافت.

وی ادامه داد: نرخ تورم طبق هدف‌گذاری برنامه ششم میانگین ۸.۸ درصد بود. پیش‌بینی برای سال اول ۸.۳ بود اما عملکرد ۹ ماهه سال ۹۶، ۸.۸ درصد را نشان می‌دهد. در نرخ بیکاری هدف‌گذاری برنامه هر سال هشت دهم درصد کاهش پیش‌بینی شده بود که این به معنای ایجاد یک میلیون شغل خالص در سال است در حالیکه نرخ بیکاری در سال ۹۶، ۱۲.۴ درصد بود که باید به ۱۲ درصد کاهش می‌یافت. بر اساس بررسی‌های انجام شده نرخ بیکاری به جای هشت دهم درصد، سه دهم درصد تحقق یافت که امروز نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصد است. در شاخص رشد صادرات غیرنفتی پیش‌بینی برنامه ۲۱.۷ درصد است ولی عملکرد ۹ ماهه ۱۱.۲ درصد را نشان می‌دهد.

رییس فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کشور تنها شاخص پیشی گرفته از برنامه ششم توسعه را شاخص واردات کالا دانست و افزود:‌ در برنامه ششم برای واردات کالا سقف ۱۶.۹ درصد رشد پیش‌بینی شده بود. عملکرد سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که ۴۴ هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان واردات به کشور داشته‌ایم و این عدد در سال ۹۶، ۱۶ درصد رشد را نشان می‌دهد که ۲.۱ درصد از پیش‌بینی برنامه ششم جلوتر افتاده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بررسی عملکرد دولت در تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های ۱۲۲۹ حکم برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: با بررسی‌های انجام گرفته تعدادی از این احکام به دلیل تصویب نشدن مقررات و آیین‌نامه‌ها هنوز اجرایی نشده است. باید ۵۸ آیین‌نامه تصویب می‌شد اما فقط چهار فقره تصویب شد و ۵۴ فقره دیگر تصویب نشده است. ۴۳ فقره از احکام نیز مهلت قانونی‌شان پایان یافته که البته مهلت قانونی برخی از این احکام تمدید شده است اما برای ۳۴ آیین‌نامه هیچ اقدامی انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: احکام متناظر با این آیین‌نامه‌ها ۶۵ حکم است که وقتی آیین‌نامه‌های آن تصویب نشده، این احکام نیز معطل مانده است.

خدابخشی با اشاره به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های کشاورزی، نفت، صنعت و معدن و خدمات، گفت: طبق برنامه ششم توسعه، رشد هشت درصدی بخش کشاورزی پیش‌بینی شده است اما عملکرد ۴.۱ درصد را نشان می‌دهد. در بخش نفت نیز پیش‌بینی هشت درصد بود ولی عملکرد ۳.۱ درصد را نشان می‌دهد. در صنعت و معدن پیش‌بینی ۹.۳ و ۸.۸ درصد بود اما عملکرد ۴.۶ درصد را نشان می‌دهد و عملکرد دولت در بخش خدمات نیز ۷.۱ درصد است.

وی از گزارش مفصل‌تری در خصوص برنامه ششم توسعه و احکام دائمی برنامه‌های توسعه در آینده نزدیک خبر داد.

خدابخشی همچنین از مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی برای نظارت بر عملکرد آنها و بی‌پاسخ ماندن برخی از مکاتبات فراکسیون مزبور سخن گفت.

وی با بیان اینکه عدم پیگیری مجلس موجب شد مقررات و آیین‌نامه‌های ۱۲۲۹ حکم برنامه ششم به درستی تهیه نشود، ادامه داد: به همین دلیل در فراکسیون تصمیم گرفتیم بیش از گذشته پیگیری کنیم تا عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه جبران شود.

رییس فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کشور همچنین از تهیه داشبورد نظارتی برای نظارت بر دستگاه‌های اجرایی از منظر نظارتی دیوان محاسبات خبر داد.